Hej,

Min badrumsrenovering har nu blivit klar. Men det är några saker jag inte är nöjd med, och som byggfirman inte verkar vilja ta ansvar för. Till att börja med handlar det om definitionen av "dolda rör", som är det som vi avtalat om. När det gäller vattenrören till dusch och toalett så är dom dragna perfekt, där har jag inget att klaga på. Men när det gäller tvättstället så blev det inte alls bra. Så nu funderar jag på vad exakt man kan säga att vi kommit överens om. Vad innebär "dolda rör" mer exakt?

Någonstans måste ju rören komma ut ur väggen, och på något sätt måste ju grejerna (dusch, wc, tvättställsblandare) kopplas in där. Men hur långt avstånd är det rimligt att det är från där rören går ut ur väggen till själva tvättställsblandaren? I min värld innebär dolda rör att dom verkligen är dolda så långt det bara går, och alla kopplingar som *kan* döljas på något sätt också blir det.
Och kan verkligen fula och billiga väggbrickor i plast anses vara standard i ett nytt badrum? Det hävdar nämligen rörmokaren.

Även avloppets placering tycker jag blev väldigt mysko. Över lag känns det nästan som om rörmokaren inte visste att det skulle monteras ett hörntvättställ utan kommod. Men detta är något som byggfirman vetat om sen dag ett.

Så här ser det ut i dagsläget:

tvättställ.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tvättställ_närbild_kopplingar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag är missnöjd med är:

  • Vattenkopplingarna sitter väldigt långt ut från hörnet, och väldigt långt ifrån tvättstället, vilket gör att allt blir så väldigt synligt
  • Där rören går ut ur väggen har dom använt fula väggbrickor i plast. jag hade förväntat mig en snygg bricka i metall
  • Avloppet sitter också dumt till, tycker det borde suttit närmare hörnet och högre upp
  • Vattenlåset är inte speciellt snyggt, jag ville haft ett riktigt snyggt, helt i metall

Hade jag varit en erfaren kund hade jag såklart tänkt på alla dessa saker från första början, och varit övertydlig i min beställning. Men jag är förvånad att en seriös byggfirma (med bra referenser) kunde låta det bli såhär. Det är som att både arbetsledaren och rörmokaren förväntade sig att "någon annan" skulle sagt något, och iom att ingen gjorde det så blev det som det blev. Det var först när tvättstället monterats som jag upptäckte att det inte blev bra. Då sa rörmokaren att man skulle sagt till långt långt tidigare om man ville ha en annan placering av dessa saker, och om man ville ha ett vattenlås helt i metall (eftersom det tydligen kräver att man sätter avloppet på en exakt position i förhållande till tvättstället, vilket ingen informerat mig om).

Vad tycker ni? Hur mycket kan man belasta byggfirman för detta? Jag har aldrig gjort någon form av renovering tidigare, och har inga hantverkarkunskaper eller inredningskunskaper. Jag förväntade mig bara att byggfirman skulle göra så att det blev snyggt. Enligt mitt sätt att se det är det orimligt att lägga merparten av detta ansvar på den *minst* kunnige parten (dvs jag som kund). Slutfakturan är inte betald, så jag har visst påtryckningsmedel om det skulle behövas. Men vore bra att ha lite mer på fötterna om vad som kan vara rimliga krav från mig innan jag går vidare.

Sen oavsett var det är rimligt att lägga merparten av skulden så återstår att reda ut vad man nu har för olika alternativ för att lösa huvudproblemet, och få det hela att bli snyggare. Självklart fattar jag att det är orimligt att kräva att dom flyttar på avlopp och vattenkopplingar, men något måste man rimligtvis kunna göra. Har ni kanske några förslag?

I dagsläget överväger jag starkt att bara be byggfirman ordna en kommod som döljer allt det fula. Antingen får de hitta en att köpa som passar, eller så får de bygga en på plats. Men blir det bra tro, att sätta dit en kommod under ett tvättställ som inte är designat för att ha en kommod under sig?

Om inte kommod blir bra, ja vad gör man då? Kan det vara så att rörmokaren bara var lite lat, och drog några vita lögner när han pratade med mig? För han påstod att det inte finns väggplattor i metall som passar (dom som finns är för breda, och kommer krocka med avloppet). Och han påstod att det inte finns vattenlås i metall som passar (det är bara dom i plast som är anpassningsbara). Stämmer verkligen dessa påståenden?

/Jimi
 
Tyvärr måste du vara erfaren kund när du har med hantverkare att göra för de jobbar inte professionellt :(

http://www.byggahus.se/forum/refere...serade-hantverkarna-finns-de-i-real-life.html

edit: Mao skulle du sagt att du vill inte ha vattenlåset och anslutning till tappvatten 500mm ner på väggen från handfatet sett

edit: Och varför satte de inte avloppet på rätt ställe (Hade ni bestämt tvättställ när de gjorde avloppet?)
 
Redigerat:
Plastbrickor fick vi oxå först. Vi betalade tillslut extra för metall brickor.
http://www.rinkabyror.se/artikel/vaggbricka-enkel-12-cu/

Att använda plast är snålt o fult.

Däremot tror jag att avlopp o rör måste komma en bit från väggen för att få bra fästning av tätskiktsmanchetten. Detta är svårt att be dem göra om. Vart saker skall placeras ligger också delvis på beställaren tycker jag. Jag tycker det ser bra ut. Förutom plastbriclan....

Dolda rör innebär ofta rör-i-rör, vilket du fått. Dolt ända till blandaren, vid handfat går inte. Däremot är det dolt till dusch blandaren, och vanligtvis en metall bricka.
 
....ok, något snyggare placering hade varit möjligt. Men att göra om innebär ju nu riva allt. Det skulle inte jag göra....
 
....och nu kanske jag dessutom förstår. Kan det vara så att de inte kan montera metallbrickan korrekt för att avloppet är för nära? om så är fallet är det ju väldigt klantigt.
 
Jag tycker det ser ganska bra ut!
 
Ser ganska bra ut? De har ju bara slängt in grejerna och hoppats att det ska passa när allt kommer på plats, vilket det inte gjorde här.

1) Tappvattnet borde kommit ut bra mycket högre upp
2) Avloppet borde kommuit ut bra bit högre upp samt i linje med utkastet på tvättstället
3) Tappvatten och avlopp sitter så nära att man inte kan få dit en täckbricka

Vad är det för vägg massiv eller reglad? I vilket fall skulle jag kräva gör om gör rätt. Om det är PEX kan man flytta det utan att dra om, då behöver de bara riva kaklet lokalt. Är det prisol kan det bli svårare då man inte får skarva dolt. (Kollade på bilden igen och det ser ut som prisol)
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Plastbrickor fick vi oxå först.
Däremot tror jag att avlopp o rör måste komma en bit från väggen för att få bra fästning av tätskiktsmanchetten.
Det är 60mm vi pratar om, det är bra mycket mer på bilden än det (En töntig regel för övrigt, manschetten tätar lika bra med 40mm eller tom 30mm)
 
Punkt 3 håller jag med om.
 
injonil skrev:
Punkt 3 håller jag med om.
Så du tycker det är snyggt med den där vinkeln på avloppet? Eller det faktum att grejerna sitter så lågt att de tydligt syns i blickfånget när du kommer in i badrummet?
 
Har man den typen av kommod så blir det synligt hur man än gör. Jag tror att vattenledningarna bör sitta på ungefär den höjden för att passa med längden på softpex-ledningarna från en blandare.

Edit: Visst kan man ha satt ledningarna kanske 10cm högre upp, men det gör inte så stor skillnad, de syns väl ändå...
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
De går att byta ut till kortare, så gjorde jag i min förra lgh
 
En fullösning är sätta dit en stång under med handduk som döljer
 
AndersMalmgren skrev:
Tyvärr måste du vara erfaren kund när du har med hantverkare att göra för de jobbar inte professionellt :(
Inte lätt att vara erfaren när man gör sin absolut första beställning av denna typ av jobb. :(
Ungefär som om ett företag bara vill anställa 20-åriga civilingenjörer med 30 års erfarenhet. ;)

Tänk den dag när någon i byggbranshen börjar inse att det finns pengar att tjäna på leverera riktig kvalité, och startar upp en ordentlig organisation som bara representerar dom riktigt högkvalitativa bolagen i branschen. Och kvalitén ska mätas på flera punkter, men en av de tyngst vägande punkterna ska vara feedback från tidigare kunder inte "vem som helst på nätet". Säg att organisationen intervjuvar kunden efter varje större arbete, och även vissa mindre arbeten i form av stickprover.

Mao skulle du sagt att du vill inte ha vattenlåset och anslutning till tappvatten 500mm ner på väggen från handfatet sett
Jag behövde inte säga åt dom att inte montera duschblandaren flera dm ovanför rörens utgång ur väggen med fula slangar upp till blandaren. Jag behövde inte säga åt dom att inte montera dimmern flera dm från hålet i väggen, men fula utanpåliggande elsladdar emellan. Jag behövde inte säga åt dom att inte montera wc-stolen flera dm från avloppet, med en fult rör emellan. Det var många andra saker som de klarade av att göra utan att jag först behövde beskriva en massa idiot-alternativ som jag inte ville att de skulle göra. Så varför skulle jag behöva säga åt dom i just fallet med vattenlås och vattenanslutningar för tvättstället? :(

Och varför satte de inte avloppet på rätt ställe
Fråga inte mig... De sa bara i princip "det är standardplacering".

Hade ni bestämt tvättställ när de gjorde avloppet?
Att det skulle vara ett hörntvättställ var bestämt från första början, och det fick byggfirman reda på när de rekade inför offerten. Tvättstället köpte jag två dagar innan arbetet började. Första projektdagen så hade vi en genomgång av lite allt möjligt, och då berättade jag att tvättstället redan var inköpt och att det låg i vardagsrummet och det var bara för dom att gå dit och titta på det om dom skulle behöva det.
 
jimih skrev:
Inte lätt att vara erfaren när man gör sin absolut första beställning av denna typ av jobb. :(
Ungefär som om ett företag bara vill anställa 20-åriga civilingenjörer med 30 års erfarenhet. ;)
Min poäng som du missade är att man ska inte behöva vara erfaren, hantverkaren borde ha kommunicerat med kunden. I detta fall går allt dessutom att lösa om de varit noga med att måtta in avloppet relativt till tvättstället, osv.

jimih skrev:
Jag behövde inte säga åt dom att inte montera duschblandaren flera dm ovanför rörens utgång ur väggen med fula slangar upp till blandaren. Jag behövde inte säga åt dom att inte montera dimmern flera dm från hålet i väggen, men fula utanpåliggande elsladdar emellan. Jag behövde inte säga åt dom att inte montera wc-stolen flera dm från avloppet, med en fult rör emellan. Det var många andra saker som de klarade av att göra utan att jag först behövde beskriva en massa idiot-alternativ som jag inte ville att de skulle göra. Så varför skulle jag behöva säga åt dom i just fallet med vattenlås och vattenanslutningar för tvättstället? :(
Det är ju detta som bord vara en självklarhet, sjukt att inte folk branschen har denna nivå redan idag

jimih skrev:
Att det skulle vara ett hörntvättställ var bestämt från första början, och det fick byggfirman reda på när de rekade inför offerten. Tvättstället köpte jag två dagar innan arbetet började. Första projektdagen så hade vi en genomgång av lite allt möjligt, och då berättade jag att tvättstället redan var inköpt och att det låg i vardagsrummet och det var bara för dom att gå dit och titta på det om dom skulle behöva det.
Då visste mao hantverkaren måtten och kunde enkelt anpassa avloppet så det hamnade rätt, dåligt tycker jag
 
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.