Bättre ritning går ju inte och få.
 
Verkligen en tråd som skapar känslor det här:)

Betoz: Jag har full respekt för att ni känner er lurade och vilseledda av företaget x. Det är en helt annan sak att köpa en skräddarsydd produkt där ett antal olika firmor är inblandade, mot att köpa en standardiserad produkt...och speciellt med ett antal yrkesgrupper som kanske inte har kommunikationsförmåga som sitt främsta signum... jag har själv haft någon konflikt med hantverkare som jag har ondgjort mig över på forumet..sök på braskaminsinstallation så får du se:)

Jag bygger också hela mitt 150 kvadratmeter hus totalt på egen hand och tar ogärna in hantverkare förutom elektrikern.... så att jag får det som jag vill. Men det gör också att man lär sig att det ofta blir tvingade kompromisser om man ska få ihop det enorma pussel som varje enskilt rum utgör. Nu är det så att jag till yrket också arbetar med grafiska produktioner och oerhört subjektiva projekt, så jag har stor förståelse för hur olika man kan uppleva saker och ting. Dina harmsna 3 centimetrars "off-set" får mig och många andra att skratta högt och tänka att ingen någonsin kommer se detta, då ditt ögonmått inte är vare sig vattenpass eller måttstock. Jag gick in i mitt eget badrum där jag av tidsbrist tog in en plattsättare, efter att jag gjort allt grundarbete själv, och konstaterade att min golvbrunn nog är nästan 5 centimeter i sidled i förhållande till duscharmaturen...men som upplevs centrerad och inom toleranserna.

Att det inte bara är att ändra i efterhand i ett badrum har ju att göra med att tätskikt och annat också måste rivas upp om det ska vara godkänt, om du gör åverkan på det...och det innebär ju att man får göra om hela rasket, en kostnad som juridiskt inte är försvarbart i förhållande till "felens" ringa natur. Att hantverkarna tagit egna initiativ till att flytta på placeringar på toalettstolen utan att ni fått säga till..ja, det är ju principiellt fel...men kanske förståeligt av hantverkare som varit med om att få huvudet avbitet för att ha placerat toan enligt ritning med följd att kunden slår i pannan varje gång..."Det skulle ju ett proffs ha insett och flyttat utan att behöva fråga kunden...". Det finns många perspektiv...

För att avsluta ett långt inlägg, mitt råd är att avsluta konflikten och ta de strider som betyder något istället för att få någon att "ta sitt ansvar", "erkänna att de gjort fel" etc... ni har ju som sagt var inte avtalat om toleranser eller detaljplacering...3 cm är inte mycket. Be om en prisreducering och att de utan kostnad byter till ett mindre badkar som får plats. Att flytta väggar och armaturer riskerar skada mer än det gör nytta...

Ta sedan och beväpna er med vattenpass, vinkelhake och måttstock...och åk hem till de av era vänner som har det "finaste huset". Mät och kontrollera vinklar och hörn och centreringar och jag lovar att ni kommer få se större variationer än ni kunde ana. Förutsatt att vederbörande inte har byggt huset självt.... (Jag fick kommentaren en gång av en värmepumpsinstallatör som spontant utbrast "Vad raka alla dina väggar är..." när han kom innanför dörren...)
 
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Enligt det du skrivit så antar jag att kunden måste gå igenom alla standard som finns (och antagligen också läsa om hur arbetet utförs). Det hade inte vi inte någon aning om, men det är nog något alla kunder ska bara veta att det finns? Finns det kanske nån kundsmoral-kods dokument som vi missat att skriva på med?[/QUOTE]

Att byggaren har att följa de föreskrifter som finns tog jag förgivet att folk förstod (som Byggama)
Det betyder ju inte att kunden måste kunna hela regelverket. Vissa har ju framfört att det skulle vara samma sak som när man köper en bil, vilket det ju alltså inte är. En bil är ju serietillverkad efter samma mall. Ett badrum är ett helt annat hantverk. Om en bil vore tillverkad för hand, i ett enda exemplar, skulle man säkert kunna hitta massor av detaljer som inte sitter exakt där man tänkt sig det. Ingen skulle väl påstå att bara därför så måste man ha kollat alla regler för hur en bil ska byggas och ingen skulle kräva att hela bilen ska byggas om för att kylaren sitter fel på någon cm.
 
För övrigt är det ju ganska skönt att vi kan ha sådana heta diskussioner om kosmetiska detaljer i ett badrum...när det fortfarande finns många människor i världen som inte har rinnande vatten... våra far och mor-föräldrar har säkert god lust att örfila upp oss över gnället:)
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Jag tror du Johnsson 56 fattat fel när det gäller bilen. När man köper en bil så förväntar man sig att den ser ut på ett visst sätt och fungerar som den ska. Man har vissa krav på bilen man köper. Ingen går väl och köper en bil efter en ritning som sen inte ser ut som förväntat?

Precis som med ett badrum, TS räknar med att badrummet ser ut som på ritningen (annars är det väl ingen mening med att ha en ritning)

Hur svårt är det för hantverkaren att höra av sig till köparen och meddela att nu måste vi frångå ritningen på grund av.... Hur ställer du dig till det? Så förväntar jag mig att en bra hantverkare gör. Inte bara kör sitt eget race och sen när man är klar säger, så här blev det gilla läget. Det är väl klart när man gör något platsbyggt att det kommer komma saker som kanske inte går att göra enligt ritning. Men som sagt varför då inte höra av sig innan.

Tex att inte få plats med badkaret är ju otroligt, är ju bara att mäta under byggets gång. TS har köpt ett badkar han ville ha och hantverkaren hade en ritning och mått på badkaret, kan ju inte vara så svårt att mäta in hur allt ska vara då.

Det jag vill säga är att TS har köpt ett badrum enligt en ritning som är godkänd av alla parter, nu blev inte badrummet så. Hade du köpt en bil som inte blev som den skulle?

Det enda hantverkaren behövt göra är att säga till innan dom frångåt ritningen, är det inte rimligt? Så hade alla parter kunnat disktura fram en lösning.

Sen tycker jag den inte är rimligt att man gör om badrummet helt, det är inte rimligt pga felen. Men det ska kompenseras rejält. TS har inte fått den produkt han köpt.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Jag visste väl att jag borde varit tyst. Att golvbrunnen finns inritad är ju självklart. Däremot är det inte självklart att den behöver hamna exakt som kunden trodde. Den är ju inte måttsatt, vilket den borde varit i så fall. Det med badkaret har jag aldrig sagt att det är ok, utan precis som du säger, en sak som borde åtgärdas, men inte genom att hela rummet byggs om. Den första delen om bilen är ju bara löjlig. att man kan förvänta sig att en bil som serietillverkats ska se ut som man trodde var väl det jag sa??
 
Har svårt att förstå " Den är ju inte måttsatt, vilket den borde varit i så fall". Kan jag inte läsa en ritning - eller är det något jag missat?
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
dthompa:
Analogin med bilen haltar kraftigt... en skräddarsydd kostym kanske är mer rimligt att jämföra med.
Sen är en ritning allt måttsatt ner till en viss skala, toleranser är angivna etc. Det är ju det som avgör om 3 cm är en stor avvikelse eller ej...

Samtliga i tråden håller nog med om att hantverkarna borde kommunicerat bättre, men precis som du själv säger är resultatet inte berättigat till att riva upp hela badrummet för att flytta golvbrunnen 3 cm...och därmed kanske vi kan sluta oss till att det är en ganska liten avvikelse. Badkaret är som sagt bara för byggvaruhuset att byta...och det gör de säkert också om man inte saftar på sina klagomål med varenda petig detalj man kan mäta fram...som inte är avtalat om från början ens...

Det finns en anledning till att det finns en profession som heter inköpare...det är en konst att vara en bra beställare.

Det man undrar över är ju huruvida tätskiktet är ok, om det förekommer bakfall och brott mot Säker Vatten etc....?
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Har svårt att förstå " Den är ju inte måttsatt, vilket den borde varit i så fall". Kan jag inte läsa en ritning - eller är det något jag missat?
[bild]
Ja, jag tror du har svårt att förstå. Den måttsättningen är till centrum på duschen, vilket är viktigt med tanke på modellen. Det sträcket du ser går fram till golvbrunnen är inget måttstreck, det är duschen/duschmunstycket
 
Betoz skrev:
Hej claesborjesson, tack för dina frågor.

Nej, vi pratade aldrig med rörmokaren om hur exakt golvbrunnen skulle vara placerad. Antar att det ger de rätten att avvika 3cm utan att diskutera det med kunden. Sedan verkar det som att vi, som aldrig beställt ett badrum förr och som inte vet hur deras arbete utförs, ska just påpeka detta i detalj. Vi delegerar ju arbete till de som vet genom att köpa tjänsten. Fråga: vart går gränsen av avvikelse för brunn utan kundens samtycke? 5cm? 10cm? jag är ingen expert men vi, och ni, kan lägga märke till denna stora avvikelse. Igen, vi har inte fått höra motivet till detta ännu.
Vi försökte få tag på rörmokaren gällande en annan del. Att både väggavlopp och anslutningsventil, för framtida tvättmaskin, ska sitta upphöjt på hörnan längs ner till vänster (bild i inlägg #45) och inte nedsänkt, som vi hade hittat att de gjort först. (inga väggar fanns då). Vi pratade med snickare (försökte i 2-3 dagar), som sedan sa att det är rörmokaren vi ska prata med, så vi kontaktade projektledaren istället. Det blev en diskussion om detta på plats. Det flyttade upp endast anslutningsventil men inte väggavloppet. Ställföreträdare i X säger att detta var ett missförstånd mellan två människor och tyvärr inget som går att korrigera i efterhand (copy-paste).
Diskussion om wc-stolens placering i sidled tog också på plats. Ingen effekt.

Ritningen i inlägg #45 är baserat på ritningen nedan.
[bild]
3D bilden i inlägg #48 är baserat på ritningen ovan. Takstolarnas placering är fel på ritningen men rätt på 3D bilden (ses inte så bra).
Jag har inte tagit med delar av ritningen där namn angivits eftersom jag inte vill hänga ut X. Av samma anledning har jag lagt svarta boxar ovanpå sifferkod, som jag tror är produktskod som skulle kunna avslöja vilka X är.
Notera att ritningen ovan är lite ouppdaterat. Ritningen som jag tagit fram i inlägg #45 är korrigerad med senare ändringar (det i svart). Min ritning togs fram för att beskriva för Ställföreträdare om det som vi ville ha åtgärdad. (Om någon är intresserad av att läsa denna, lite mer detaljrika, dokument, så kan jag ta fram en där namn tagits bort)

Enligt det du skrivit så antar jag att kunden måste gå igenom alla standard som finns (och antagligen också läsa om hur arbetet utförs). Det hade inte vi inte någon aning om, men det är nog något alla kunder ska bara veta att det finns? Finns det kanske nån kundsmoral-kods dokument som vi missat att skriva på med?
Jag vet inte om jag missar något suddigt streck, men vad jag kan se så är ju måttsättningen felräknad. Centrum på duschen ska vara 2100 från höger vägg, men om man lägger ihop måttkedjan 843/2 + 121 + 70 + 1500 så får man 2112,5
 
Så då så finns det inget mått alls till brunnen då ? Kanske gäller samma sak med badkaret och toaletten också ? Man måste tydligen ha tillgång till alla figurer och måttförklaringar för att fatta detta. I min = en vanlig konsument med viss vana av ritningar(dock EJ bygg) värld, så ska det bli en glipa på 70 mm mellan badkar och dusch. Dessutom ska duschväggarna placeras enligt måtten och duschblandaren OCH golvbrunn är placerade centrerat i duschen enligt måttangivelse ! Om måttlinjer kan tolkas olika, måste man tydligen ha en DETALJERAD genomgång av ritningarna innan jobbet påbörjas.Man kan ju konstatera att något gått helt galet i detta fall. Det kanske vore bra att ha med en klausul i kontraktet ( lika som vid bilreparationer), att inget får göras som avviker från ritning eller överenskommen kostnad, utan att beställaren underrättas och godkänner.
 
Tragiskt att vissa hantverkare inte kan förstå att slutfinishen kan vara viktig för kunden.
Visst funktionen är viktigast men skulle min silverfärgade Xc70 levereras med en orange framskärm och EN plåtfälg bara för att de olika avdelningarna på Volvo inte pratade så bra med varann hade jag åkt till VW eller BMW istället.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Falköga där Johnsson 56 !
Jag tänkte just föreslå att man kollar upp ALLA mått på ritningen och jämför med verkligheten för att se vad som har gått fel.
 
Oj, oj hur man kan få till problem av allt. Vissa saker som ältats i denna tråd är för en seriös byggare problem som lösts via egenkontroll och sunt förnuft. Har bygget ingen kontrollansvarig och har inte (som vanligt) entreprenören någon egenkontroll som redovisats?
 
HasseTeknik skrev:
Falköga där Johnsson 56 !
Jag tänkte just föreslå att man kollar upp ALLA mått på ritningen och jämför med verkligheten för att se vad som har gått fel.
Det är inte det att jag har falkögon. Jag började på byggen som måttsättare 1972, så jag är van att titta på måttsatta ritningar. Sen vet jag, att jag alltid gör misstaget att tänka som man gör när man har 40 års erfarenhet av ett yrke när jag diskuterar med dem som har erfarenhet av helt andra saker. Jag ber om ursäkt för det. Jag har inte i det här forumet att göra, för jag förstår helt ärligt dåligt hur människor som aldrig satt sin fot på ett bygge tror sig veta så mycket. De KRAV som finns när det gäller golvbrunn, är att det ska vara minst 200 mm från vägg till fläns. Detta för att det ska gå att få ett fungerande fall. Hej då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.