De du hittills visat tycker jag inte är så mycket men ändå märkligt att det är under golvet.
Men det du beskriver låter som ohyra överallt.
Det är bra om du lägger upp bilder på allt annars blir det svårt att sätta det i perspektiv och det blir mest spekulationer om hur det verkligen ser ut.
 
Trolltråd utan bilder???????
 
Andy78
"Det är bra om du lägger upp bilder"

Läste inte längre än så, skulle nog kollat lite mer.
 
KnockOnWood skrev:
Usch!
Skrämmande läsning:
[länk]
...
Var väl inte så skrämmande tycker jag !?
Dom verkar ju inte göra ngn skada egentligen och för inte med sig sjukdomar - rätt harmlöst mao...
Så länge dom bor under golv o lister så ser jag ju aldrig till dom.
Skulle det börja krypa i mina köksskåp så skulle jag reagera förstås - men som sagt - att svälta ut skadedjur brukar ju vara det effektiva i längden.
Är det skadedjur som "lever på fukt" så har man kanske ett problem.Organiskt material på betongplatta är inte en bra konstruktion, det går att åtgärda, men visst kräver det lite ombyggnad (tex platonmatta under konstruktionen eller liknande (plast räcker inte).

På landet hade vi ett tag stora problem med möss som tog sig in, så var och varannan gång man kom upp låg det en intorkad eller rutten mus i ngn vrå. Lösningen blev att täta igen ett par springor jag hittade (runt el- och VA-genomföringar), lägga alla torrvaror i plast- och plåtburkar, städa noggrant varje gång man åker därifrån så inga matrester ligger under skåp eller soffa etc och så skaffade jag elektriska "Musavskräckare" (sänder ut ultraljud).

Efter det har jag inte hittat en endaste mus. Getingbon får man förstås rensa (på utsidan, i förråd etc) på vårkanten/sommaren och insekter finns det överallt (en och annan husfluga som lever, annars mest torkade som har dött inomhus i fönstren) - men så är det ju på landet.Det är möjligt det finns små smådjur också (ängrar eller liknande) men det har jag inte sett/letat efter...det är ju en "stuga på landet" dock så lite småkryp kommer det alltid vara - så länge de inte kryper i maten eller orsakar skador så är det ok...

Spindlar, som det stod om lite längre upp är en intressant variant. Dom är ju förstås nyttodjur, men har man många spindlar (mer än ngn anstaka husspindel) så kanske man har problem med andra småkryp också ? Spindlar finns ju där födan finns.

@Helle: Att spindlar skulle "föröka sig okontollerat" är inte riktigt sant. Låter du en leva så har den sitt revir, och finns där inte mat till flera så kommer inte flera att bosätta sig där. Så att det helt plötsligt komemr krylla av spindalr bara för att man låter en leva stämmer inte...

/K
 
Redigerat:
klaskarlsson skrev:
Spindlar, som det stod om lite längre upp är en intressant variant. Dom är ju förstås nyttodjur, men har man många spindlar (mer än ngn anstaka husspindel) så kanske man har problem med andra småkryp också ? Spindlar finns ju där födan finns.
Som du skriver, det är intressant. Vad är "många" spindlar? Dessutom skriver du ju emot dig själv lite, först att det alltid finns insekter i ett hus och sedan att man kanske har problem med småkryp om man har "många" spindlar. Jag menar inte att argumentera emot dig, bara belysa att allt ju är relativt.

Jag har bott i två hus, båda med källare och båda med spindlar som syntes frekvent. Jag har märkt att antalet inomhus är lite säsongsberoende; det verkar som att hösten är då många spindlar letar sig inomhus. Min egna teori är att när utetemperaturen sjunker söker de sig till det varmare inomhusklimatet. Sen när luftfuktigheten sjunker inomhus så trivs de inte längre och flyttar ut igen/går i "ide".

För många år sedan pratade jag med en skön snubbe på naturhistoriska museet angående spindlar. Jag hade sett ett par riktiga (vad jag tyckte) monster hemma och ville veta lite mer. Han berättade att det var vanliga husspindlar och att de egentligen, namnet till trots, inte har sitt normala habitat i våra hus utan utomhus i t ex vedstaplar och lövhögar. När de är riktigt stora, kropp på 15 mm, är de några år gamla och att deras revir bara är några kvadratdecimeter (?!). De kan bitas för att försvara sig i trängda lägen men det är inte värre än ett getingstick och de attackerar aldrig.

Som jag skrev tidigare i tråden har jag alltid dödat spindlar jag hittat men nu har jag slutit fred med dem. Antingen får de vara eller så fångar jag dem och släpper ut dem. OK, någon enstaka kanske får stryka med men de allra flesta får jobba som mina småkrypsjägare! (y)
 
Jadu Helle..
För det första tycker jag att du verkar vara en riktig gnäll*******
För det andra att du försöker hänga ut förra ägaren som skitaktig är riktigt fult.
Som dessutom andra nämnt gäller inte dolda fel vid köp av BR men däremot gäller undersökningplikten dig som köpare.
Har du dessutom godkänd städningen har du nada att hämta.
Mitt förslag är att du släpper förstoringsglaset o börjar leva.
Lycka till!
 
Uppdatering.

Har pratat med förra ägarna och de har inte sett djuren, ara någon silverfisk då och då.
Anticimex ville inte skriva något intyg om vilka problem vi har. De gör tydligen aldrig det ens med vägglöss eller
kackerlackor för de vill inte bli indragna i någon process.

Över vintern var det lugnare på djurfronten då värmen var på och luftfuktigheten lägre.
Men nu när det har blivit vår igen så har djuren kommit tillbaka.
Mycket silverfiskar på undervåningen, särskilt i sovrummet. Har haft silverfiskar i sängen flera gånger.
Dammlössen har också dykt upp igen.
Änger baggar av 3 olika sorter (amerikansk änger, pälsänger och mattbage) kryper upp ur golvlister.
De har övervintrat som larver under klickgolven (dvs där vi inte kommer åt att städa) och kryper nu fram som baggar när det blir varmt och soligt.
Och kan lägga nya ägg.
Fläskänger baggar har krypit ut från väggen på övervåningen där det är kattvind på andra sidan.
Vet inte om det ligger fågelbo, getingbo eller nån död mus på andra sidan.

Vi har uppmätt fukt i golven på undervåningen. 70 tals hus med betongplatta med dålig isolering.
Ev ska det dräneras runt huset då det ligger jord/lera mot huset och dränringsslangen troligen är igentäppt.

Men vet inte om det löser problem med fukt i golven. Om det är dålig isolering under hela bottenplattan så är
hela fuktig. Och då går det inte att göra något åt det med mindre än att man tar upp alla golv.

Hittat kondensmögel bakom en tapet. Naturligtvis var det dammlöss där.
Ventilationen fungerar inte. Självdrag. I alla utsug i toalett, tvättstuga, toa,kök blåser det in luft.
Först nu 9 månader efter inflytt har bostadsrättsföreningen börjat åtgärda ventilationen med att sätta in
paxfläktar i alla utsugshål.
De suger dock ej nämvärt. Måste till fler tilluftshål över fönster så det kommer i mer luft
 
så någon ersättning har det inte blivit.
Och Anticimex säger att vi kommer ha kvar djuren som trivs i fukt dvs silverfiskar och dammlöss så länge fukten
i framförallt golven finns kvar.
Så det känns som döläge
 
Helle76 skrev:
så någon ersättning har det inte blivit.
Och Anticimex säger att vi kommer ha kvar djuren som trivs i fukt dvs silverfiskar och dammlöss så länge fukten
i framförallt golven finns kvar.
Så det känns som döläge
Om ni vet, eller starkt misstänker att det är fukt i golven i nedervåningen, kan ni inte själva bryta upp golven, rengöra och ev lägga in ngn platonmatta under nya golv ?
Iallfall om det känns som om det kommer bli en lång process innan föreningen komemr ta tag i det. dessutom är det troligen så att även om dränering osv måste ses över så kommer golven också behöva fixas, och jag tänker att har ni problem med ohyra under golven lär ni väl själva vilja få koll på hur det ser ut därunder ?

Att lägga in klickgolv är ju inte heller ngt som är jättedyrt och man klarar det rätt lätt själv. Eller om man absolut vill "försegla" kan man ju välja plastmattegolv - så får man en fuktspärr ner mot marken på köpet - gälelr bara få koll på så att fukten kan ta vägen någon annan stans än upp i väggarna då om man har problem med dräneringen o ch ligga på föreningen att drärera om. Har ni uppmätta värden så borde det göras så snart som möjligt finns ingen skäl för föreningen att dröja.

/K
 
Avfuktare kanske kan hjälpa i väntan på riktiga åtgärder? Jag har en som billig från rusta som går ganska mycket i vår tvättstuga i väntan på att få igång paxfläkten (som tidigare ägare tydligen har glömt att dra fram ström till...), och den gör stor skillnad.
 
Är det fukt under golvet så kanske ni kan lyfta på de befintliga klickgolven, lägga ut en platonmatta (med ventilerande socklar) och sedan lägga tillbaks klickgolven? Klickgolv går ju normalt att ta isär och lägga tillbaka. Då borde ni kunna bli av med en stor del av fukten, och det är ju aldrig bra med fuktig platta. Dessutom riskerar ni mögel, som är värre än ohyra.

Man kan också koppla aktiv ventilation till ett platonsystem.

Har ni haft kontakt med försäkringsbolaget? Det ingår ju skadedjursbekämpning i de flesta vanliga hemförsäkringar.
 
Osiris.
Vi har köpt 2 stora luftavfuktare som går för jämnan. En i tvättstugan och
En i sovrummet. Men den lär ju inte nå ner till att avfukta under golvet.
 
Pelpet.
Anticimex har varit här. Men sprutning med gift hjälper bara tillfälligt så
Länge medletverkar. Vill inte leva ien konstant gift sprej dimma.
Har också lagt Myrnix uttorkande kiselpulver (sånt som man använder mot vägglöss)
bakom alla golvlister. Fungerar sådär mot dammlöss, Inge bra mot silvegiskar
 
Problemet med dränering och bostadsrättsföreningen är att när vi påtalade
fukt i golven och skadedjur så mätte de fukt i golv i hela bostadsbeståndet
I föreningen och upptäckte hus som var mer fuktiga en vårt. Och det är dyrt
att dränera . Så de lär inte göra vårt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.