DHL's verk...
20140927_094943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrumsskåpet till det nyrenoverade badrummet.
Nu vet jag åtminstone hur skadan uppkommit.
 
mycke_nu skrev:
Detta kan väl inte komma som någon överraskning för dem som tagit del av Sagan om Karl Bertil Jonssons Julafton, och hans arbete på Kungliga Postverkets Fragila Avdelning.
Karl Bertil - julens höjdpunkt :)
Viktigare än Kalle!
 
H
Ingen jul utan Kalle!
 
Eftersom jag har haft ett företag som sysslat med förpackning enligt militära specifikationer känner jag mej kvalificerad att lämna lite tips. :)


Använd alltid dubbla kartonger.

1. Föremålet sveps in i bubbelplast, flera cm tjockt. och placeras i en kartong. Kan föremålet röra sig så skärs kartongen ner till rätt storlek, eller så används mer bubbelplast.

Löst packmaterial i cellplast är värdelöst och skall inte användas då det flyttar sig under transport.

2. Placera innerkartongen i en stadig ytterkartong. Ytterkartongen bör vara ca 5-10 cm större än innerkartongen runt om. Tillverka distanser exvis genom att vika ihop kartong och fixera dem. Ev kan ihoprullade tidningar användas.

Görs detta omsorgsfullt kan paketet släppas från en helikopter utan problem, och överlever definitivt transport med DHL.

(Ovanstående uppfyller INTE på något sätt MIL-Spec, men duger bra för civila tillämpningar.)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Eftersom jag har haft ett företag som sysslat med förpackning enligt militära specifikationer känner jag mej kvalificerad att lämna lite tips. :)


Använd alltid dubbla kartonger.

1. Föremålet sveps in i bubbelplast, flera cm tjockt. och placeras i en kartong. Kan föremålet röra sig så skärs kartongen ner till rätt storlek, eller så används mer bubbelplast.

Löst packmaterial i cellplast är värdelöst och skall inte användas då det flyttar sig under transport.

2. Placera innerkartongen i en stadig ytterkartong. Ytterkartongen bör vara ca 5-10 cm större än innerkartongen runt om. Tillverka distanser exvis genom att vika ihop kartong och fixera dem. Ev kan ihoprullade tidningar användas.

Görs detta omsorgsfullt kan paketet släppas från en helikopter utan problem, och överlever definitivt transport med DHL.

(Ovanstående uppfyller INTE på något sätt MIL-Spec, men duger bra för civila tillämpningar.)
Eller ... enklare ... använd inte DHL ... :p




(fast själv har jag, peppar peppar, inte haft några missöden än med DHL ...)
 
Alla fraktföretag är tyvärr lika vårdslösa. Utom flyttfirmor, dem kan man ge en oförpackad kristallkrona utan problem.
 
mycke_nu skrev:
Eftersom jag har haft ett företag som sysslat med förpackning enligt militära specifikationer känner jag mej kvalificerad att lämna lite tips. :)


Använd alltid dubbla kartonger.

1. Föremålet sveps in i bubbelplast, flera cm tjockt. och placeras i en kartong. Kan föremålet röra sig så skärs kartongen ner till rätt storlek, eller så används mer bubbelplast.

Löst packmaterial i cellplast är värdelöst och skall inte användas då det flyttar sig under transport.

2. Placera innerkartongen i en stadig ytterkartong. Ytterkartongen bör vara ca 5-10 cm större än innerkartongen runt om. Tillverka distanser exvis genom att vika ihop kartong och fixera dem. Ev kan ihoprullade tidningar användas.

Görs detta omsorgsfullt kan paketet släppas från en helikopter utan problem, och överlever definitivt transport med DHL.

(Ovanstående uppfyller INTE på något sätt MIL-Spec, men duger bra för civila tillämpningar.)
Ja kanske transporten men sedan har vi terminalarbetet som inbegriper gaffelhantering;)
Nu tycker jag att alla dom stora drakarna är i stort sett samma skit men i olika högar. Det finns dock små spillror kvar som försöker att göra ett bra jobb, problemet är att dom inte är med i hela kedjan.
 
Ja, en gaffel tvärs igenom en TV-kartong ställer onekligen till det även om det är väl packat.
 
Problemet som jag ser det är att alla transportörer använder sig av avtalet NSAB 2000 vilket ger dem oskäliga bra vilkor. Så länge de använder sig av detta kommer alla transportbolagen vara skit oavsett namn
 
H
Vi får hoppas att det blir bättre nu när media har tagit upp slarvet med hanteringen. DHL kan inte komma nu och häva att de hanterar paket och pall på ett bra sätt. Nu finns det dokumenterat.
Håller med att avtalet de går efter är till deras fördel. Man skall vara tacksam att de hämtar, när vi bokar heter det är önskad hämtnings dag, missar de hämtning så måste vi boka på nytt. Är det åt andra hållet att godset inte är klart får vi betala för missad hämtning. Trots att godset är väl synligt skadat så är det långt ifrån alltid som DHL skriver det på sina handlingar. Det är alltid kunden som måste kolla och verkligen se till att DHL noterar, jag brukar skriva en lapp som DHL
Får skriva på. För komma i efterhand är kört. Även när det är skador på kartongen som troligen inte har skadat innehållet. Då är man garderad ifall om innehållet är skadat. Det är fraktbolaget som skall vara tacksamma för att det finns kunder, inte tvärtom!
 
LäsLus skrev:
Problemet som jag ser det är att alla transportörer använder sig av avtalet NSAB 2000 vilket ger dem oskäliga bra vilkor. Så länge de använder sig av detta kommer alla transportbolagen vara skit oavsett namn
kan ju säga att våra självrisker som vi får på skadat gods ligger högre än vad NSAB 2000 avtalet säger.
och dom mesta av skadorna består av att godset har bristfälligt emballage. I Schenkers avtal står det hur godset ska vara förpackat och detta följs ej i många fall.
Mycket gods är emballerat för att klara en samlastning på pall och inte för styckegods. blir företagen bättre på att emballera så kommer skadorna på godset att minska rejält. hur ofta får man inte möbler som botten ramlar ur om man lyfter den ifrån marken. men visst finns rötägg på denna sidan också helt klart och dom ska väck så är det bara.
 
H
Fick ett paketet, där halva paketet var platt. Förmodligen överkörd av en truck. Paketen skall hålla för innehållets tyngd men det inte meningen att paketen skall hålla för belastningar på flera hundra kilo från annat gods. Eller att kastas omkring. Det står det inte i några avtal. Inte heller när man kör gaffeltruckar rätt igenom pallar.
 
HEM2121 skrev:
Fick ett paketet, där halva paketet var platt. Förmodligen överkörd av en truck. Paketen skall hålla för innehållets tyngd men det inte meningen att paketen skall hålla för belastningar på flera hundra kilo från annat gods. Eller att kastas omkring. Det står det inte i några avtal. Inte heller när man kör gaffeltruckar rätt igenom pallar.
En pall med krage utan lock är inte godkänt emballage. Kraven på emballage är hårda. Självklart kan man inte emballera för att en truck ska köra på det. men sen får man se vad kunden betala för
.Är godset skickat på kubik så ska det vara staplingsbart med annat gods och emballaget ska vara anpassat för detta, annars finns det flakmeter och då ska godset stå på golvet utan något får lastas ovanpå.

Helst gods från Kina är dåligt förpackat men även många av våra stora företag är dåliga på det.
 
H
Från Kina kommer det oftast kartonger som är packat i en container av stål :)
Paket, vanliga paket gods, är inte stapelbara, det står inget i avtalen hur många kilos tryck kartongerna ska klara.
Förstår att du arbetar på ett transportföretag.
 
Redigerat:
Ja godset ifrån Kina kommer i stålcontainer men mycket av godset säljs vidare i orginalkartong. Det ska vara tillfredställande emballage. Det står att styckegods skall tåla samlastning med annat gods sen så får självklart sunt förnuft råda när det lastas på bil och hanteras av terminal.
Man ska inte behandla gods som dessa filmer ifrån dhl en sådan ska ha sparken direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.