C
matsv skrev:
Jag har för mig att man debiteras enligt den fas som har högst förbrukning. De mäter alla tre. Men det kanske någon som är mer elkunnig kan svara på.
Givetvis debiterar de endast de kilowattimmar som faktiskt förbrukas, oavsett fördelningen över faserna. Dvs mätaren summerar de tre faserna.
 
matsv skrev:
Har du fått ordning på din rörelsedeckare och regeln?
Ja igår fick jag till något, Jag inaktiverade några andra regler och än så länge funkar det, det brukar börja strula redan efter några timmar och då börjar reglerna lägga av och ganska ofta börjar den gröna lampan på zipaboxen att blinka och så gör den tills jag bryter strömmen till den i ca 3 min. Här är någon av de inaktiverade reglerna, kan någon av dessa ställa till det så mycket? https://community.zipato.com/responses/fibaro-sensor-wont-activate-rule#comment-10671
 
Hej! Jag funderar på hur man kan använda sin motorvärmare kopplad till zipaboxen. Ska sägas att jag är helt grön på området och har precis kommit igång med att styra lite lampor efter solupp/nedgång osv.

Jag funderar hur man lätt ska kunna ställa starttid för värmaren. En tanke vore någon form av fjärrkontroll, eller panel där man tex kan ha en knapp för 06 en för 05 en för 04 osv. Eller kanske en enkel hemgjord websida man kan nå från mobilen där man bara knappar in tiden och så var det klart. Känns lite yxigt att behöva kasta upp laptopen när man gått och lagt sig för att ändra en scheduler :)

Nån som löst det här på något smidigt sätt?
 
hdad skrev:
Hej! Jag funderar på hur man kan använda sin motorvärmare kopplad till zipaboxen. Ska sägas att jag är helt grön på området och har precis kommit igång med att styra lite lampor efter solupp/nedgång osv.

Jag funderar hur man lätt ska kunna ställa starttid för värmaren. En tanke vore någon form av fjärrkontroll, eller panel där man tex kan ha en knapp för 06 en för 05 en för 04 osv. Eller kanske en enkel hemgjord websida man kan nå från mobilen där man bara knappar in tiden och så var det klart. Känns lite yxigt att behöva kasta upp laptopen när man gått och lagt sig för att ändra en scheduler :)

Nån som löst det här på något smidigt sätt?
Älskar denna mobilappen :)
http://www.imperihome.com/
 
  • Gilla
Letalis och 1 till
  • Laddar…
hdad skrev:
Hej! Jag funderar på hur man kan använda sin motorvärmare kopplad till zipaboxen. Ska sägas att jag är helt grön på området och har precis kommit igång med att styra lite lampor efter solupp/nedgång osv.

Jag funderar hur man lätt ska kunna ställa starttid för värmaren. En tanke vore någon form av fjärrkontroll, eller panel där man tex kan ha en knapp för 06 en för 05 en för 04 osv. Eller kanske en enkel hemgjord websida man kan nå från mobilen där man bara knappar in tiden och så var det klart. Känns lite yxigt att behöva kasta upp laptopen när man gått och lagt sig för att ändra en scheduler :)

Nån som löst det här på något smidigt sätt?
Min motorvärmare styr jag med hjälp av Gcal och utomhustemperatur. Jag lägger in i kalendern när jag ska åka och beroende på temperaturen så startar värmaren vid olika tidpunkter sedan har jag även en viss eftergång ifall jag inte hinner iväg precis vid önskad tid. Kör dock HC2 så jag kan tyvärr inte dela med mig av koden.
 
Jag blir galen på alla felvärde, nu är det en Qubino dubbelbrytare. Någon som har någon ide på vad man kan göra åt detta? Den ena brytaren verkar fungera som den ska. pic.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Jag blir galen på alla felvärde, nu är det en Qubino dubbelbrytare. Någon som har någon ide på vad man kan göra åt detta? Den ena brytaren verkar fungera som den ska.[bild]

Kan du inte ställa ner känsligheten?
Som det ser ut nu skickar den värde med någon sekunds mellanrum,kan hända att nätverket får störningar då.
 
power650 skrev:
Kan du inte ställa ner känsligheten?
Som det ser ut nu skickar den värde med någon sekunds mellanrum,kan hända att nätverket får störningar då.
Tack, ska testa detta (y)
 
geggen skrev:
Vill gärna se var 15.e sekund likt som min eliq visar idag.
Eller går det att få till på zipaboxen att man kan hämta data med api?
Jag vet inte om det går få data oftare. Man kan sätta wakeup-time där default enligt manualen ska vara var 15:e minut, men det är satt till 7 minuter. Dock kommer värdena var 9:e minut till Zipabox. Har inte funderat så mycket mer på det.
Det går även trycka på knappen på sändaren och då ska data live-rapporteras under 15 minuter innan den går tillbaka till sleep-mode, men det verkar inte fungera mot Zipabox - jag får ändå värdena var 9:e minut.
Antagligen är stödet för NorthQ bäst om man kopplar den medföljande Z-wave-USB-dongeln i en Windows-maskin och kör NorthQ's egna Windowsprogram. Osäker om det finns stöd för andra OS.
Dock ska Zipabox, enligt Zipato, få bättre stöd för mätaren i samband med nästa UI-uppgradering.
 
tranceblast skrev:
Ja igår fick jag till något, Jag inaktiverade några andra regler och än så länge funkar det, det brukar börja strula redan efter några timmar och då börjar reglerna lägga av och ganska ofta börjar den gröna lampan på zipaboxen att blinka och så gör den tills jag bryter strömmen till den i ca 3 min. [bild]
Just nu är det dessa regler som det måste finnas något fel i för när dessa är inaktiva så verkar boxen funka som den ska. Kan man göra dessa på något annat sätt
 
power650 skrev:
Kan du inte ställa ner känsligheten?
Som det ser ut nu skickar den värde med någon sekunds mellanrum,kan hända att nätverket får störningar då.
Det är nu ändrat. Det verkar som den skickar värdet lite som den känner för :confused: new2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
new.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är de två övre som står på 4% som du skall öka, prova ex 10%
 
power650 skrev:
Det är de två övre som står på 4% som du skall öka, prova ex 10%
Okej jag ändrade till 10% på de flesta av mina mätare igår men det har inte hjälpt. Det är just nu två brytare som verkar visa rätt när de används (kök och hall) De andra verkar inte visa trots att de används, de ligger nere på noll och ibland drar de mycket ström och taklampor blir väldigt varma :) Live värdet stämmer på alla.
Screenshot_2014-11-19-05-10-39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2014-11-19-05-10-16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2014-11-19-05-09-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2014-11-19-05-09-10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screenshot_2014-11-19-05-08-41.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej jag ångrar mig angående hallen, den funkar tydligen inte heller längre, helt plötsligt så tog lampan mycket ström :mad: Kanske läge att lämna tillbaka zipaboxen!? :mad:
Screenshot_2014-11-19-07-20-56.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.