matsv skrev:
Pröva med att ta bort if raden med tiderna och se om den fungerar då. Jag ser inget direkt fel i den.
Jag testade det men det funkade inte utan heller. Är det något strul med sensorn? Det kan det väl inte vara?
 
Kanske en dum fråga men ska man lägga till lampan i bindings?
 
tranceblast skrev:
Kanske en dum fråga men ska man lägga till lampan i bindings?
Besvarar min fråga med ett NEJ :) Jag testade detta med då tändes lampan i alla fall, men den slocknar efter ett par sekunder utan rörelse. Så sensorn verkar funka i alla fall, inte rules :(
 
Tomas Andersson skrev:
Ja tror du skulle kunna göra något i stil med detta till tex din tvätmaskinsregel. Någon gång i programmet borde maskinen dra mellan 100 och 500w vilket gör att regeln kickar i gång men om den rapporterar 4000w en singel gång gör ju inget då. OBS jag har inte provat denna regel men jag tycker att det ser ut som det skulle fungera Rätta mig om jag har fel.

[bild]

Tidigare utan if mellan 0-500w

[bild]
Tackar! Jag har byggt denna regel, nu är det bara till att vänta :)
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Anders Nils Nilsson skrev:
Någon som vet och har testat om NorthQ Power Reader respektive Aeon effektmätare fungerar med Zipabox?
Någon som vet om det fungerar?
 
geggen skrev:
Någon som vet om det fungerar?
Jag har en NorthQ Power Meter. Datat från sensorn syns i "events", men stödet att se det i grafvyn kommer först i nästa UI-version på Zipabox.
Osäker också på om man då på något sätt kan se momentan förbrukning mellan varje utskick från sensorn (den skickar ju datat (totalförbrukning) med jämna mellanrum).
 
geggen skrev:
Någon som vet om det fungerar?
Jag har Aeon och det fungerar ok dock tycker jag det vore roligare med bättre grafer i UI. Så här kan det se ut.

Skärmavbild 2014-11-17 kl. 20.41.44.png

Skärmavbild 2014-11-17 kl. 20.32.42.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta är huset utan värme,varmvatten,utebelysning och garaget. Efter lite granskning ser jag att vi gör av med ca 17 kWh per dygn och som jag ser när jag kollar är ca 8 kWh av det till att driva datorer 3 kWh till belysning och resterande till tvätt och torktumlaren och spis.

Jag ska snart sätta en mätare på värmepumpen så jag kan få elförbrukningen från den med.
 
Redigerat:
Tomas Andersson skrev:
Jag har Aeon och det fungerar ok dock tycker jag det vore roligare med bättre grafer i UI. Så här kan det se ut.

[bild]

[bild]


Detta är huset utan värme,varmvatten,utebelysning och garaget. Efter lite granskning ser jag att vi gör av med ca 17 kWh per dygn och som jag ser när jag kollar är ca 8 kWh av det till att driva datorer 3 kWh till belysning och resterande till tvätt och torktumlaren och spis.

Jag ska snart sätta en mätare på värmepumpen så jag kan få elförbrukningen från den med.
Har funderingar på att beställa så att jag kan avläsa elmätaren i Zipaboxen också.Vilken Aeon mätare har du? Finns det fler än en? Vad är bäst att ha?

Du har väldigt sned belastning på faserna. Debiteringen är väl enligt den högsta?
 
tranceblast skrev:
Jag testade det men det funkade inte utan heller. Är det något strul med sensorn? Det kan det väl inte vara?
Har du fått ordning på din rörelsedeckare och regeln?
 
matsv skrev:
Har funderingar på att beställa så att jag kan avläsa elmätaren i Zipaboxen också.Vilken Aeon mätare har du? Finns det fler än en? Vad är bäst att ha?

Du har väldigt sned belastning på faserna. Debiteringen är väl enligt den högsta?
Denna har jag

https://smart-telematik.se/product.html/home-energy-meter-2nd-aeon-labs?category_id=28#.VGprg95NEpA

Tvättmaskinen värmde precis då. Men nu måste jag fråga vist mäter väll elbolaget alla tre faser och summerar dessa och debiterar. Annars måste jag kolla över mitt elsystem eftersom jag ser när jag tittar på huset över en månad skiljer det rätt mycket mellan faserna men ännu värre är ju att verkstaden min vet jag är sned belastad eftersom alla takets lysrör ligger på samma fas och det är ca 1250w och lyser minst 10 timmar per dag.

Just nu drar huset så här och det är ju lite fel det med men om man kollar är det så lite effekt totalt så jag tror tyvärr att fas 1 är min stereo och dataskåp och 65 tums tv som ligger där.

Skärmavbild 2014-11-17 kl. 22.48.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan jag satte upp den i våras

Skärmavbild 2014-11-17 kl. 22.54.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
...
 
markis skrev:
Jag har en NorthQ Power Meter. Datat från sensorn syns i "events", men stödet att se det i grafvyn kommer först i nästa UI-version på Zipabox.
Osäker också på om man då på något sätt kan se momentan förbrukning mellan varje utskick från sensorn (den skickar ju datat (totalförbrukning) med jämna mellanrum).
Vill gärna se var 15.e sekund likt som min eliq visar idag.
Eller går det att få till på zipaboxen att man kan hämta data med api?
 
Tomas Andersson skrev:
Denna har jag

[länk]

Tvättmaskinen värmde precis då. Men nu måste jag fråga vist mäter väll elbolaget alla tre faser och summerar dessa och debiterar. Annars måste jag kolla över mitt elsystem eftersom jag ser när jag tittar på huset över en månad skiljer det rätt mycket mellan faserna men ännu värre är ju att verkstaden min vet jag är sned belastad eftersom alla takets lysrör ligger på samma fas och det är ca 1250w och lyser minst 10 timmar per dag.

Just nu drar huset så här och det är ju lite fel det med men om man kollar är det så lite effekt totalt så jag tror tyvärr att fas 1 är min stereo och dataskåp och 65 tums tv som ligger där.

[bild]

Sedan jag satte upp den i våras

[bild]
Jag har för mig att man debiteras enligt den fas som har högst förbrukning. De mäter alla tre. Men det kanske någon som är mer elkunnig kan svara på.
 
geggen skrev:
Vill gärna se var 15.e sekund likt som min eliq visar idag.
Eller går det att få till på zipaboxen att man kan hämta data med api?
Jag ville se effekten live så jag satte aeon att skicka var 4 sek men det gillade varken min box eller zipato så efter att jag fick lite andra konstiga fel konstaterade zipato att problemen berodde på att jag skickade för mycket info till dom. Nu tror jag dom har begränsat till 30 sek eller om det blev 1 min.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag ville se effekten live så jag satte aeon att skicka var 4 sek men det gillade varken min box eller zipato så efter att jag fick lite andra konstiga fel konstaterade zipato att problemen berodde på att jag skickade för mycket info till dom. Nu tror jag dom har begränsat till 30 sek eller om det blev 1 min.
Någon som vad det finns för inställnings möjligheter på northq? Eller är det bara 15min som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.