mycke_nu skrev:
...Däremot blåser det som helsike här. Då blir det svalt i gamla stenrösen på 300 m2.
Jag vet hur det är när gardinerna fladdrar :p
Bodde ett tag (24 år) på en liten ö i Göteborgs skärgård. Man höll på att ramla omkull när stormbyarna riste kåken.
Det gjorde en enorm skillnad på energiförbrukningen när vi tilläggsisolerade utvändigt med spontade cellplastskivor.
Både tack vare själva isoleringseffekten, men främst för att väggarna blev så mycket vindtätare tror jag.
 
Hushållselen är den stora boven!
Numer så har jag bara 1 unge + hustru hemma, men lik förbannat så har vi en förbrukning på hushållsel på ~8.000 kWh/år.

Jag håller stenkoll på elen & nu när jag stängt ftx för att testa så ligger jag likväl på 0,5-0,8 kWh/h i snitt (nere på 0,2-0,3 kWh/h som minimum) och jag vete fan vart det tar vägen.

3 hus på tot ~300m2, 1 kyl & 2 frysar, nästan bara lågenergi lampor som iofs lyser nästan jämt, el-vvb.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Du skrev att du va konfunderad över din elförbrukning. Men du har svaret i din el-vvb! :(
 
Skogstinsen skrev:
Du skrev att du va konfunderad över din elförbrukning. Men du har svaret i din el-vvb! :(
Det beror på hur mycket varmvatten man använder. Maj till augusti ligger jag normalt under 200 kWh / månad trots elektrisk varmvattenberedare.

lat skrev:
Jag håller stenkoll på elen & nu när jag stängt ftx för att testa så ligger jag likväl på 0,5-0,8 kWh/h i snitt (nere på 0,2-0,3 kWh/h som minimum) och jag vete fan vart det tar vägen.
Det är 8760 timmar på ett år. 0,5 kW under ett år innebär 4380 kWh. Hur många lågenergilampor har du som lyser nästan jämt? Många bäckar små.
 
Skogstinsen skrev:
Du skrev att du va konfunderad över din elförbrukning. Men du har svaret i din el-vvb! :(
Varför är det svaret?

Jag har också elektrisk varmvattenberedare.
Mätte under november - januari hur mycket el som den slukade.
Det gick åt ca 230 kWh per månad.
Men vi är bara två personer i hushållet, och tar inga halvtimmesduschar.

Om vi skall ge ett råd till lat (ett så trist användarnamn) så är det väl att köpa en energimätare och koppla misstänkt stora förbrukare i den, i tur och ordning, för att få en uppfattning om vart de 8.000 kWh tar vägen.

500 Watt kan ju inte bara gå upp i rök :p
Lampor alltid på i källaren? Motorvärmare? Terrassvärmare? Golvvärme? Torkskåp?

Ooops, ser nu att jag skrev fel.
Varmvattenberedaren drog ca 125 kWh per månad.
 
Redigerat:
Ligger på 11400 kWh inklusive allt, dvs 31 kWh/dygn i snitt.

Välisolerat trähus med elpanna, el-vvb och kamin. Byggt -81. 147 m2.

Snäll vinter, men jag är positivt överraskad över siffrorna även om jag visste att huset är välisolerat.
 
Redigerat:
HenrikP skrev:
Ligger på 11400 kWh inklusive allt, dvs 31 kWh/dygn i snitt.

Välisolerat trähus med elpanna, el-vvb och kamin. Byggt -81. 147 m2.

Snäll vinter, men jag är positivt överraskad över siffrorna även om jag visste att huset är välisolerat.
Detlåter ju riktigt bra, med tanke på att det är ett över 30 år gammalt hus med troligen usel isolering.
Men ni lever nog inte så överdådigt, utan hushållar klokt med värmen.


Mitt förra hus var byggt 1969 och vi gjorde på två personer av med ca 25.000 kWh/år.
Och ändå snålade vi, duschade på tennisklubben och liknande.
Slutsats: Det finns ingen hjälp mot tunna väggar :confused:
 
55 kWh i februari, 35 i april.
 
KnockOnWood skrev:
Detlåter ju riktigt bra, med tanke på att det är ett över 30 år gammalt hus med troligen usel isolering.
Men ni lever nog inte så överdådigt, utan hushållar klokt med värmen.


Mitt förra hus var byggt 1969 och vi gjorde på två personer av med ca 25.000 kWh/år.
Och ändå snålade vi, duschade på tennisklubben och liknande.
Slutsats: Det finns ingen hjälp mot tunna väggar :confused:
Ja, bra är det, men isoleringen är nog inte så usel som standarden var i början av 80-talet. Vi lever nog ganska genomsnittligt, och jag hoppas att vi varken slösar eller snålar. Såhär står det i energideklarationen som gjordes förra året:

"Fastigheten byggdes 1981 i 1,5 plan med en A-tempyta på 153 m².

Uppvärmning till tappvarmvatten och värme sker med en elpanna.

Huset är väldigt välisolerat för att vara byggt 1981 med ca 50 cm isolering på vinden

och väggarna mäter 460 mm från gips till fasadpanel"


Efter detta har vi som sagt installerat kamin.

Vi har fönsternischer som barnen brukar sitta och vila sig i :). Ska se om jag kan hitta nån bild.

Energideklarationen avslutas:

"Föreslagna åtgärder

Inga föreslagna åtgärder kan motiveras ur energi eller samhällsekonomisk synpunkt.

Med vänlig hälsning Eklund & Eklund"


Senaste fakturan från nätleverantören:

kwh.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LAT = Lasse Törnqvist, LasseT upptaget,
Nej, det är inte vvb, den tar c:a 0-2kWh/dygn eftersom den ligger som eftervärmare till ackumulator som är ved-värmd.
Har kört med energimätare där det går, finns en misstanke mot djupbrunns pumpen som inte går att mäta separat.

Eventuellt så är det många bäckar små som gör det, men som nörd vill man ju veta!
 
Jag fick nyss elräkningen för oktober månad.
575kwh =18,5 per dygn.

Nybyggt lågenergihus på 184 kvm fördelat på 2 plan. Södermanland.
Bergvärme och FTX.
Ska byta alla glödlampor och lågenergilampor mot LED, får se om det gör något.
Har även en stor Plasma-tv på 52" som är på ganska mycket. den slukar nog en hel del.

Är ganska sparsamma med varmvattnet. Vi har en inomhustemperatur på ca 21-22 grader.

Kan tänka mig att oktober kan vara lite av en snittmånad för hela året. är den det så blir våran totala årsförbrukning runt 7000kwh..
 
Östlund skrev:
Ska byta alla glödlampor och lågenergilampor mot LED, får se om det gör något.
LED-lampor må ha flera fördelar framför lågenergi, men ljusutbytet är ungefär detsamma. Förvänta dig ingen besparing där om du inte går ner i ljusstyrka.
Östlund skrev:
Kan tänka mig att oktober kan vara lite av en snittmånad för hela året. är den det så blir våran totala årsförbrukning runt 7000kwh..
Enligt siffror jag hittat på Umeå energi gör normalkunden av med 8% av årets energi under oktober vilket stämmer ganska bra med att vara normalmånad.
 
Avemo skrev:
LED-lampor må ha flera fördelar framför lågenergi, men ljusutbytet är ungefär detsamma. Förvänta dig ingen besparing där om du inte går ner i ljusstyrka.

Enligt siffror jag hittat på Umeå energi gör normalkunden av med 8% av årets energi under oktober vilket stämmer ganska bra med att vara normalmånad.
I dom fönster vi hade 15w vanliga glödlampor sitter nu 2w eller 2,5w led.
Dock så gör nog det inte någon jätteskillnad på ett år.

Ska som sagt bli kul att se årsförbrukningen om ett år. Vi flyttade in i slutet av september i år.
 
Krilleman
Hus byggt 58. Påbyggt 71.

Värmer 200 kvm och två garage. 100% ved året runt. 3600L acktankar.

Så jag har bara hushållsel som nästan alltid ligger runt 425kWh per månad. Eller 13,9 om dagen.
 
Värmer 300kvm, 2 lägenheter och 1 dubbelgarage 60kvm, bergvärme, 79kwh/dygn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.