Status
Inte öppen för fler kommentarer.
@DeesL: Ditt inlägg tycker jag sätter fingret på ett problem. Alla som blir kränkta av att någon blir kränkt.
Att det finns så många som saknar kapacitet eller vilja att ta till sig tex forskning om jämställdhet och diskriminering. Som inte klarar att vara öppna och trygga nog för att se att det inte handlar om deras rätt att kalla en chokladboll för någonting som andra tar anstöt av, utan att anpassa sig lite för att andra ska slippa obehag.
Att det är så många som inte klarar att föra resonemang om makt,tolkningsföreträde och representation. Att det ofta är en vit medelålders medelklass hetero man som absolut inte kan förstå varför folk är så kränkta hela tiden. (för studier i ämnet scrolla upp)

Jag blir ledsen när jag läser sagor för min dotter och måste byta ut han mot hon eller barnet i böckerna då alla bara handlar om pojkar, när hon förstår hur frånvarande flickor är i litteraturen kommer hon känna sig kränkt, med all rätt. Så nog spelar Herr och Fru Gårman roll, som mycket annat.

Sen tror jag att du har läst för mycket kvällstidningar och Sverigedemokratiska internetsidor om alla som blir sårade av pepparkaksbak osv. Klassiska jag är inte rasist men.. skrönor.

Apropå löjets skimmer, att jämföra Sverige med DDR som gjorts från borgerligt håll, eller som nu med Nordkorea.

För att avsluta tänkte jag kränka samtliga deltagare i tråden med att säga..
Könsmaktsordning (yes i said it!)
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
BH är ett 100 % gratis forum och får därigenom sina intäkter genom reklam. Det är givetvis inte så att admin sitter och väljer ut vilka annonser som skall visas på sidorna utan det genereras automagiskt, säkerligen genom att forumet kopplas till en reklamtjänst. Jag är inte så insatt men jag gissar att administratörer kan välja reklampaket som känns relevant för hemsidan och då kommer vissa mindre passande annonser slinka igenom.

Diskussionen om reklamkampanjers kränkande innehåll är mycket intressant. HM fick ju otroligt mycket skit för sina underklädeskampanjer inför varje jul eftersom de ansågs vara kränkande mot kvinnor att visa så mycket naken hud. Tack och lov vek sig inte HM utan hävdade (med all rätt enligt mig!!) att underkläder måste säljas med naken hud...modellerna kan ju inte ha trosorna och bh:n utanpå kläder! När dessa kampanjer kom körde jag budbil i Stockholm och de värmde mina i övrigt tunga arbetsdagar med sina vackra flickor och varma färger. Jag föredrog de när modellerna hade lite kurvor och kampanjen fungerade på mig, för visst köpte jag både trosor och bh till min dåvarande flickvän! (y)

På samma sätt måste ju reklam för dejtingsajter visa upp vackra människor. Är man singel ska man ju bli sugen på att betala för dejtingsajten, inte avskräckt. Har ni sett reklamen för "Elitsinglar"? Tror ni den skulle fungera ifall modellerna filmades i ett ruffigt hem med flagande färg och ifall de hade trasiga kläder på sig?

För mig känns det väldigt gammalmodigt att bli upprörd över reklam. Vi lever i andra årtiondet av 2000-talet och har matats med reklam i över hundra år. Trenden har hela tiden varit att tänja på gränserna för vad som är lagligt, moraliskt och etiskt eftersom reklamens huvudsyfte är att synas. För att synas måste man stå ut och då kommer det ibland bli för mycket. Med det sagt ska man inte acceptera vad som helst, lagar måste givetvis följas.

Personligen blir jag mer upprörd av dålig reklam än sexistisk. Har ni sett kampanjen bensinbolaget ST1 kör nu...med sin töntiga "dare devil"...den gör mig förbannad för att den är så dåligt!! :mad:
 
  • Gilla
DeesL och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
På samma sätt måste ju reklam för dejtingsajter visa upp vackra människor. Är man singel ska man ju bli sugen på att betala för dejtingsajten, inte avskräckt. Har ni sett reklamen för "Elitsinglar"? Tror ni den skulle fungera ifall modellerna filmades i ett ruffigt hem med flagande färg och ifall de hade trasiga kläder på sig?
Jämför med t.ex. match.com som har helt vanliga människor på sin reklam, oftast par som ser glada och förälskade ut. Är inte det en bättre reklam om man vänder sig till både män och kvinnor som letar långsiktiga och seriösa relationer?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nu ska vi nog inte göra misstaget att jämföra afrikaannonsen med riktigt seriösa dejtingsajter som match.com. Givetvis är afrikasajten i en helt annan liga som riktar sig till en helt annan målgrupp och då kan man inte förvänta sig att deras reklam är lika bra. Dessutom behöver de sticka ut mycket mer än de redan etablerade sajterna för att synas.

Förövrigt har afrikasajten lyckats ganska väl med sitt uppsåt...de har fått uppmärksamhet och fått oss att diskutera saken, dessutom på ett byggforum av alla ställen!! :D Det finns säkert en hel del medlemmar här som ingår i deras målgrupp eftersom detta är en ganska mansdominerad sajt...
 
Redigerat:
Om vi "förbjuder" all dålig reklam blir det nog inte mycket kvar.
 
O
Utan att lägga ned någon värdering av annonsernas sexism eller könsförnedrande... så tycker jag väl personligen att kanske inte passar på ett forum som detta. Här vill jag se reklam på takpannor och värmepumpar...
 
O
injonil skrev:
Om vi "förbjuder" all dålig reklam blir det nog inte mycket kvar.
Den svåra frågan är vem bestämmer vad som är dålig reklam?
 
@real7
Jag känner mig absolut inte kränkt av att vissa blir kränkta, jag känner mig upprörd över hur lätt det är att känna sig kränkt.
Jag känner mig dessutom frågande till det faktum att det i vissa sammanhang INTE får förekomma exempelvis bruns gubbar för att det stöter någon medans det i nästa sammanhang måste till fler bruna gubbar för att avsaknaden stöter någon annan. Min mor arbetar på ett dagis i ett invandrartätt område och hon berättar återkommande om hur invandrare skrattar åt oss svenskar ich åt hur vi hela tiden försöker göra det du påstår... anpassa oss. Invandrare bryr sig inte om huruvida pepparkaksgubbar är bruna eller chokladbollar kallas negerbollar... det är svensken som har fått för sig att det anses stötande och därför har förlagt det med tabu. Men vi kanske ska förlita oss mer på siffrot än på vad den "utsatta målgruppen" egentligen tycker?
För att återgå till ämnet. Jag har många barnböcker hemma som innehåller kvinnliga karaktärer och om du är intresserad så finns äcen böcker att beställa där du som kund väljer huvudkaraktären.
Återigen är det folk som anser att reklamer är objektifierande som bidrar till att objektifiering fortfarande existerar och är tabubelagt... sorgligt nog så har detta enbart kommit att handla om kvinnor.

Och NEJ herr och fru gårman spelar absolut ingen roll! Jämnställdhet handlar om människors lika värde, inte om 50% fördelning!

Jag säger inte att jag sympatiserar med något av dessa partier men om man tar fram FI: s partiprogram och byter ut orden "man" & "män" med ordet "invandrare" så ska ni se att dom inte ligger speciellt långt ifrån SD i sin ideologi... dom inriktar sig bara på en annan målgrupp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Och tillslut... jag har inte jämfört Serige med något annat land eller stat, jag har sagt att vi hamnar skrämmande nära OM vi börjar censurera hemsidor, tidningar, reklambanners, varor till försäljning etc. till förmån för lättkränkta människor som hellre letar problem i vardagen än att ta hänsyn till huruvida människor ser olika ut, råvarors ursprungliga färg, yttrandefrihet etc.
 
Apollonia skrev:
Kan bara svara för mig själv men jag blir absolut inte kränkt och har svårt att tro att någon annan heller blir det.
Rubriken på den här tråden tyder på att du har fel.
 
Nu får du ursäkta.. men vilket dravel.
Jag vet inte ens vad jag ska svara, jag tycker ditt inlägg talar för oss båda då det bekräftar det jag talade om.
Ångrar att jag stoppade in huvudet i tråden och lägger nu benen på ryggen
 
Vad ingen verkar förstå här är att jag INTE blir kränkt av bilderna i sig.

Jag känner mej kränkt av att forumägarna uppenbarligen inte respekterar mej och andra medlemmar tillräckligt mycket för att sätta stopp för reklam som inte passar i ett familjesammanhang.

Jag vill gärna kunna ha BH uppe på datorn utan att min Hustru, mina barn, eller min gamla mamma ska behöva se mer eller mindre utmanande bilder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag känner mej kränkt av att forumägarna uppenbarligen respekterar mej och andra medlemmar tillräckligt mycket för att sätta stopp för reklam som inte passar i ett familjesammanhang..
Det saknas ett "inte" i den där meningen va...?

Förövrigt har mod redan sagt att reklamen är stoppad så gott det var möjligt...
 
Real7 skrev:
Nu får du ursäkta.. men vilket dravel.
Jag vet inte ens vad jag ska svara, jag tycker ditt inlägg talar för oss båda då det bekräftar det jag talade om.
Ångrar att jag stoppade in huvudet i tråden och lägger nu benen på ryggen
Du får gärna specificera vilken del av mitt inlägg du anser vara dravel.
Att debatten om bruna gubbar i olika utförande används till att både ta bort och lägga till, Faktan om vad invandrarbarnens föräldrar berättar för min mor i egenskap av dagisfröken, mina åsikter om vad objektifiering härstammar ifrån, ställningstagandet kring vad som är jämnställdhet, mitt påstående att det finns barnböcker med kvinnliga karaktärer, jämförelsen mellan två extrema partiers ideologier eller rent av att jag oskyldigt hävdar ditt missförstånd i min ickejämförelse med Korea.
Lätt att klanka ner på andra som inte tycker som du utan att komma med konkreta och sakliga motargument
 
Redigerat:
Paxman skrev:
Det saknas ett "inte" i den där meningen va...?

Förövrigt har mod redan sagt att reklamen är stoppad så gott det var möjligt...
Tack, fixat.

Stoppad så gott det är möjligt duger inte. Stoppad duger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.