pleqtiz skrev:
Det är på 100kvm, håller på o bygger ut så de får snart 50 kvm till :)
Man kan aldrig få för många sågar :wow:. Lilla dewalten är om jag jobbar borta eller utomhus. Stora sågen kör ja finlir på och den blåa klyver jag plank! Den sågen är en metabo 4,2kw!
endast hobbyverkstad eller??
Sen tycker jag mig se lite missfärgade bastarder där i festoolträsket..... ;)
 
P
Remne skrev:
endast hobbyverkstad eller??
Sen tycker jag mig se lite missfärgade bastarder där i festoolträsket..... ;)
Jajjemen endast hobby :) men vem vet i framtiden om det blir mer än så.. har en våt dröm att knöla in en fullstor Format 4 såg eller något liknande men den får nog förbli blöt :surprised:

ja systainer som systainer ;) vill minnas det är över 50 sys lådor i ägandet, men visst skär det sig lite i Festool dimman :cool:
 
50 sys med maskiner i. Då har man även råd med en F4 såg;) i alla fall om du säljer dom:)
Pär
 
Redigerat:
  • Gilla
Lagge Axeman
  • Laddar…
Såhär ser det ut i mitt garage nu, börjar få lite fason på det känns det som. Ska läggas "french cleats" längs väggarna för montering av verktygshållare, hyllor och skåp m.m., även arbetsbänkar börjar bli aktuella.

15121406684_f08eeb0914_c.jpg
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Antar att det knappast finns plats för någon bil. :wow:(y)
 
Jepp men det visste jag redan innan jag tog upp snickeriet som hobby, att orsaken att man skaffar ett garage är för att meka/hobby/lager. Bilen har ett biltak och med motorvärmare är det allt den behöver, bättre för den också att stå utomhus ändå.
 
Snyggt, Dennisca! Men var är hyvelbänken?
/B
 
Så är det, är i startgroparna ännu och en bänk har jag inte haft tid att bygga, sågen får improvisera som bänk tillsvidare. Kommer med tiden.
 
Oj oj oj oj Ja vad säger man, vackert och imponerande!
Bra jobbat av samtliga inblandade. Själv håller jag till i ett garage inrett med en Sjöbergsbänk och lite g:a köksskåp, och en verktygssamling bestående av allt ifrån nya välkända märken till loppis fynd och annat billigt krafs..

Men för det lilla jag snickrar så duger det, men drömmer om ordning & reda samt en symbios i verktygsparken..

Har dock svärmors ladugårdslänga i Dalarna som objekt att fixa till, där finns det dessutom plats för både avancerad och roliga stoormaskiner för diverse snickerier.
 
DennisCA skrev:
Så är det, är i startgroparna ännu och en bänk har jag inte haft tid att bygga, sågen får improvisera som bänk tillsvidare. Kommer med tiden.
Köp en stor gammal bänk på blocket. Det är oöverträffad bang for the buck...

Edit: Snickarbänk alltså. Men du behöver helst två bänkar, även en stabil för annat pyssel/fix/metall osv
 
Redigerat:
Det är liksom att förbigå hela poängen för mig att köpa en bänk
 
Men det är bra att ha en bänk om en ska bygga en bänk :)
 
Jag har ju sågen, den har även ett utmatningsbord som svingar upp som man kan använda som arbetsyta. Har även ett par sågbockar + ett bord jag gjort för att lägga mellan dom, så jag tror jag får en bänk gjord.

Håller på och gör hyllor nu enligt följande design så jag ska få upp saker från golvet, sidan är guld värd:
https://woodgears.ca/shelves/garage.html

Gjorde en jig för att kapa hyllorna:
https://farm8.staticflickr.com/7541/15761603631_e507b0a0c5_c.jpg

Utmatarbordet (nerfällt)
https://farm8.staticflickr.com/7481/15578052808_15224226c6_c.jpg

Lite OT nu så jag länkar bara istället för att fälla in.
 
Fin justersåg! Önskar jag hade plats för en sådan...
 
Nu har jag byggt en bänk. Inte direkt en hyvelbänk men en arbetsbänk, fortfarande under konstruktion, ska göras mera lådor ännu och sidan ska stängas in, samt en skruvtvinga i ena benet. Men jag vill göra annat än bara hålla på med bänken.

16223551231_f4c0fa64b0_c.jpg

Bland annat gjorde jag om en gammal byrålåda till en mobil bas för min pelarborrmaskin. Den var så klen i konstruktionen dock att jag fick bygga en botten i trä och sen förstärka med OSB på baksidan och toppen
16039585567_0c7a1e9648_b.jpg

Sen gjorde jag ett nytt anhåll åt sågen som inte är så långt, nu kan jag ha sågen såhär och jag behöver inte flytta om den så ofta.
16055017587_7bd6a9888f_c.jpg

16239003281_3a8ed73e9a_c.jpg

Inte så svårt, det som vore svårast är få hålen som den fästs i glidbordet med att linjera upp så ingenting blir snett. Men det är nu väldigt enkelt fixat då jag byggt ett bord med anhåll till min pelarborr.

Ja det tar inte slut ännu, gjorde ett anhåll till åt min hyvel, en jävla massa anhåll på siståne faktiskt.
16240868735_299cb59339_c.jpg

16054736509_149537af57_c.jpg

Nu saknas bara ett skydd, har inte tyckt det varit så bråttom då jag använder två stora "push blocks" för att köra igenom bitarna så det känns väldigt säkert. Funderar ifall man skulle bygga ett pork-chop skydd som på jänkarmaskinerna, jag har blivit så van att jobba med push blocken och med ett euro-skydd så ska man använda händerna direkt.

Hmmm jag tycker det kunde behövas en sorts allmän "vad har du gjort i verkstaden idag" tråd, finns en liknande i möbelsnickeriforumet fast den är lite för specifik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr Handyman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.