ronnyha skrev:
Hej.

Första posten på detta forum. Jag köpte en Zipabox hos Classe i helgen men har lite problem;).
Jag har haft Tellstick Net och Nexaprylar innan, nu till problemet : Jag tänder mina fönsterbelysningar med en ljussensor och det har jag fått till. Hur gör jag om jag vill släcka allt på en viss tid tex kl 23,00.

Visa gärna i Rules Creator
scheduler lampa.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skickar alltid 2 tänd eller släck till mina nexa prylar med en liten fördröjning emellan.

Undvik att skicka för mycket på en gång när det gäller 433 MHz

Du kan ju också välja att använda dig av scene funktionen men då skickas allt på en gång. Du får pröva dig fram hur det fungerar för dig.

scene.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
matsv skrev:
Prova det nya UI

[länk]

[länk]

Lite besviken är jag. Fungerar säkert bra för mobila enheter men på PC....... får ju ingen översikt på det hela.

Ser framemot 3:dje parts lösning där man kan bygga upp sina egna faceplates. Är ju van vid SCADA-system där man kan bygga sina egna faceplates som man vill ha det. Vill ha en grafisk editor så att jag kan lägga upp det hur jag vill.

[länk]
Jag håller fullständigt med dig matsv det nya är enligt mitt tycke snyggare men sämre översikt. Jag kör fortfarande old skin när jag sitter vid en dator och även där skulle jag ha saker att önska som tex att kunna ha mer än tre rader med rutor. Ett nytt UI tycker jag man skall få tillång till hela stora dataskärmen man har och inte som nu bara sidorna man skall dessutom få lägga ut det man själv vill ha.
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Är det ingen som skulle kunna förklara lite hur Api från zipatoboxen fungerar eller länka till någon bra sida där man ser hur man gör.
Ett exempel är hur ser en länk med api via webgränssnitt ut går det? och helst lokalt i nätet.
 
Tomas Andersson skrev:
Jag håller fullständigt med dig matsv det nya är enligt mitt tycke snyggare men sämre översikt. Jag kör fortfarande old skin när jag sitter vid en dator och även där skulle jag ha saker att önska som tex att kunna ha mer än tre rader med rutor. Ett nytt UI tycker jag man skall få tillång till hela stora dataskärmen man har och inte som nu bara sidorna man skall dessutom få lägga ut det man själv vill ha.
Jag kör också old sin. Vill kunna konfigurera panelerna själv. Välja vad jag vill se i dem. T ex skapa en panel för varje rum. och på så sätt utnyttja hela skärmen.

Bäst skulle det vara om man kunde importera ritningar eller andra 3d ritningar och placera ut värden och statusar själv.

Jag har jobbat med scada system i 15 år och är van att göra det som jag vill ha det.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Är det ingen som skulle kunna förklara lite hur Api från zipatoboxen fungerar eller länka till någon bra sida där man ser hur man gör.
Ett exempel är hur ser en länk med api via webgränssnitt ut går det? och helst lokalt i nätet.
Det vill jag också ha. Skulle jag bara vara programmerare själv skulle jag fixa det men min lilla programmeringskunskap räcker in till att klura ut det.
 
@matsv
Såg du att jag har lagt in några knappar i min mediakontroller irule. I den tex eller i openremote skulle man kunna bygga upp egna sidor på tex hurets planritning där rummet skulle kunna vara en knapp som både skickar kommando och länka vidare till en annan sida i appen där man kan fortsätta med rum tex.
Tyvärr så min metod i dag är att skapa en http sensor och koppla den till vad den betyder i zipa men det blir både bökigt och att man går via weben. Så Api vore bra och lära sig.
 
Tomas Andersson skrev:
@matsv
Såg du att jag har lagt in några knappar i min mediakontroller irule. I den tex eller i openremote skulle man kunna bygga upp egna sidor på tex hurets planritning där rummet skulle kunna vara en knapp som både skickar kommando och länka vidare till en annan sida i appen där man kan fortsätta med rum tex.
Tyvärr så min metod i dag är att skapa en http sensor och koppla den till vad den betyder i zipa men det blir både bökigt och att man går via weben. Så Api vore bra och lära sig.
Vad jag har förstått så är det det den här Eddy på Zipato forumet håller på att ta fram. Verktyg så att man enkelt ska kunna plocka in det i html.
 
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att kolla hur mycket minne sin Zipabox har? Jag undrar om de har en uppdaterad version med 64Mb minne istället för 32Mb som det stod på den jag nyss köpte.
 
Värmarn skrev:
Finns det någon vänlig själ som kan tänka sig att kolla hur mycket minne sin Zipabox har? Jag undrar om de har en uppdaterad version med 64Mb minne istället för 32Mb som det stod på den jag nyss köpte.
Jag har en ny box som är inköpt i juni 14 och den har enligt kartongen 32Mb ram 128Mb flash. Var har du sett att det skall finnas 64Mb? Kanske jag också har en gammal box. Men som jag ser det idag har jag inget problem med ramminnet och då har jag ett ganska stort system. Däremot tar det lite längre tid att synka boxen men det har ju inget med stoleken på ramen att göra.

devices.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Tack för att du kontrollerade.

Jag tittade på specifikationerna på Zipatos hemsida:
http://www.zipato.com/default.aspx?id=24&pid=19&page=1&grupe=
där står det 64Mb. Men det kanske bara gäller den vanliga boxen och inte Duon. Vore i och för sig konstigt.

Det har säkert som du säger ingen påverkan men man vill ju gärna få dubbelt så mycket minne om det kommer uppdateringar senare som kräver mer minne.
 
Jag fick svar från Zipato, de sa:

"all boxes DUO are with 64MB RAM. It is just a print mistake, sorry for this:( "

så då är det bara hem och automatisera nu!
 
  • Gilla
markis och 1 till
  • Laddar…
Värmarn skrev:
Jag fick svar från Zipato, de sa:

"all boxes DUO are with 64MB RAM. It is just a print mistake, sorry for this:( "

så då är det bara hem och automatisera nu!
Jag kollade min kartong och där stod också 32MB så jag blev lite fundersam.
Skönt att få det utrett! :)
 
matsv skrev:
Vad jag har förstått så är det det den här Eddy på Zipato forumet håller på att ta fram. Verktyg så att man enkelt ska kunna plocka in det i html.
Typ sånt här gränssnit skulle jag vilja ha mot zipaboxen

http://opennethome.org/
 
  • Gilla
tranceblast
  • Laddar…
Har haft lite mail kontakt med Qubino. :p

"Qubino products passed LVD safety test by 3th party institution SIQ, in this test was tested also temperature rise, so products are compatly save

now we sold many Qubino products in Sweden as users immediatly recognice quality of the Qubino products. People immediatly understood why Qubino doesn't have 3kw on/off module, but only 2,3kW (10A) on/off module., it is simple answers, because qubino modules passed all safety tests and for so small moduel it is impossible to pass the test with 3kW. The same it is with Dimmer. Qubino dimmer also can dimm without any problem 350W bulbs, but because of temperature rise would not pass the safety test, because of this we limmited in specs max power 200W, even we passed test with 250W.

we haven't got not even one defected qubino back, not even we haven't found not even one comment on forums about this, so we are 100% sure qubino modules are 100% safe, we spent a lot of time and moeny during development to give to users safety products.

we passed Safety test of temperature rise, construction requirements, insulation resistance and electric strength, overload test according to EN 60669-2-1, also temperature rise is not aproblem. According to this standard temperature can rise 50K compering to ambient temperature, in case you have 25C in the room, module can rise till 75C and it is still according to safety LVD standard, EN 60669-2-1, but Qubino modules will not even reach this temperature. I understand your worries, because I'm sure many people have experibnce with some other manufacturer you are mentioning that temperature rise was more than 100C"


Låter i alla fall bra (y)
 
  • Gilla
lilytwig och 3 till
  • Laddar…
matsv skrev:
Typ sånt här gränssnit skulle jag vilja ha mot zipaboxen

[länk]
Ja detta är ju nästan som man har byggt det själv :)
Vi skulle få dom som gjort det att lägga till zipatobox som hårdvara. Dom kan gärna få en hög med api om dom skulle vilja testa :p
 
  • Gilla
matolb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.