KristoferL skrev:
Hur mycket blixt? Ja, den blinkar till innan den når noll, inte så att man tänker så mycket på det ...
Mitt intresse i just denna fråga har bara att göra med EN detalj: Vi har dimmer på taklampan i sovrummet, det är en variant av wake-up-light. Dvs den går från 0% till 3% och så vidare i 3% steg till 100% (okej, sista steget bör vara 99% till 100% ;-) ). Kommer man få någon flash-and-a-pan när man via (i mitt fall) styr den från Fibaro HC2? Eller kan jag bortse från "blixtens framfart" helt enkelt?
 
Är det en LED-lampa? "Blixt" har jag bara fått på en enda av alla mina Aeon-dimrar, där jag körde 12v halogenlampor och trafo ...
 
Nej det är en vanlig glödlampa. LED och dimmers har jag gett upp.
 
Bamsefar skrev:
Nej det är en vanlig glödlampa. LED och dimmers har jag gett upp.
Med vanliga glödlampor och spots har jag aldrig upplevt någon blixt med ... Har en Aeon i sovrummet med "väckningsljus", funkar klockers
 
  • Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Grymt!

Med tanke på att Qubino inte fungerar helt i HC2 (tempsensorn, som jag skulle ge halva armen för, uppdateras inte varför Qubino's lösning blir rätt värdelös helt enkelt - jag vill ju ha tempövervakning för att fånga just för mycket värme, men om inte temp värdet uppdateras - enligt m.nu - så är det inte värt merpriset helt enkelt) så tror jag att jag kommer svänga över åt Aeon, det skadar ju inte att de är billigare heller!
 
Qubino är något mindre än Aeon. Kan vara bra om det är trångt i dosan.
 
Såg precis att i-Home.se har lagt ut information om 230 volt produkter för zwave som dom säljer med bilder som visar isolationsavstånd, klart bra info.
 
KristoferL skrev:
Hur mycket blixt? Ja, den blinkar till innan den når noll, inte så att man tänker så mycket på det ...
Va? Min blinkar till när man dimmar 0 -> 100%

Först går den från 0 till kanske 10% och sen tillbaka till 0 på en tiondels sekund, sen dimmar den sakta upp till 100. Det händer bara när den är kall, så om jag står och tänder/släcker flera gånger i rad så är det bara första gången den blinkar till.
 
Nyfniken skrev:
Va? Min blinkar till när man dimmar 0 -> 100%

Först går den från 0 till kanske 10% och sen tillbaka till 0 på en tiondels sekund, sen dimmar den sakta upp till 100. Det händer bara när den är kall, så om jag står och tänder/släcker flera gånger i rad så är det bara första gången den blinkar till.
Så om man börjar på 10% istf 1% så slipper man typ "Blixten Gordon"?
 
Jag har inga blinkningar alls någonstans! Det var bara den som satt på en 12v-trafo som gjorde så ...
 
ControlFreak skrev:
Såg precis att i-Home.se har lagt ut information om 230 volt produkter för zwave som dom säljer med bilder som visar isolationsavstånd, klart bra info.
försökte hitta detta men är nog blind. har du länk till någon sådan bild?
 
[länk]
Det är ju bra att de öppet tillhandahåller information som återförsäljare men att tillverkande leverantör borde göra det istället, speciellt då det blåser kring Fibaro. Sen kan man fundera till vilken nytta egentligen.
Jag litar nog mer på ESV och hoppas de tittar på Fibaro's konkurrenter Qubino, Aeon m.fl för det finns garanterat en del copy n' paste mellan dessa leverantörer
 
jocke4u skrev:
Jag litar nog mer på ESV och hoppas de tittar på Fibaro's konkurrenter
Ja, det vore trevligt!

Qubino, Aeon m.fl för det finns garanterat en del copy n' paste mellan dessa leverantörer
Det tror jag inte. Isf möjligtvis Qubino. Men varför? Det är relativt enkla konstruktioner, som handlar mer om CAD och kunskap om elektrisk säkerhet. Dvs jag tror inte att dom har kopierat varandra. Därmed inte sagt att de andra klarar sig undan kommentarer vid granskning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.