Hur går det till om man vill få Zipato inkludera stöd för fler 433Mhz-enheter? Är de snabba på att lägga till dem?
 
@Qunki

Detta är pannans temperatur sedan shuntar den in rätt temp beroende på väder ute och temperaturen inne i huset.
Huset har golvvärme och jag tror det är lite trögt att styra som du tänkte men jag är inte säker. VP kommer ju hinna upp ganska högt i temp innan en givare i huset har reagerat det borde bli en väldig berg och dalbana.
Så här ser kurvan ut in nu.
golvvärme.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående mitt dusch vatten går det faktiskt väldigt fort upp eftersom man har ju redan ca 30c vatten och det ska upp till ca 40c alltså bara 10c skillnad och inte som en genomströmsvärmare som får in 6c och skall upp till 40c. Jag tillsätter ju både pumpen och elpatron då så det blir ju 21 kWh tillsammans.
 
Lite hjälp med en regel skulle jag behöva.
Finns det något bra sätt att om vi säger min värmepump har gått i 5 timmar men inte uppnått slutlig temp så skulle jag vilja att elpatronerna går in och hjälper till tills temperaturen är rätt. Någon som har en tidsräknare på något som skulle kunna lägga upp en bild så kanske jag får lite idéer.
 
@Tomas
Det jag beskrev var ju bara en tiondels diff i rumstemp, men om det blir för stor diff så blir det ju det.
Jag fick aldrig uppfattningen innan att du hade en typ av fast kondensering och en shunt som styrde det efter det.

Då det är du som styr när VP startar borde du väl kunna logga starttid och testa starttid + 5h om VP på och då låt elen gå in tills du når 30 grader (din rätta temp). Vid naturligt stopp sätter du ju annars VP av och nollställer starttid.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Jag sitter och funderar på om detta skulle fungera

test.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag funderar på är om man måste ha join med för att regen skall sluta räkna om pumpen blir satt till off
Tanken med regeln är att om pumpen går mer än 5 timmar i följd får elpatronerna hjälpa till om dessutom tempen i huset går under 20c får elen hjälpa till varje timme.
 
Nu kan jag ju inte riktig tänket bakom Zipan, så det blir knepigare att guida för min del. Även om jag förstår det mesta faller jag på vissa delar. Nu verkar du även ha hallen, innan var det väl panntem 20-30 gr. Sedan kommer GörVarmvatten in i bilden som grundläggande för min del gör att jag inte ser vad som är vad.

If temp < börvärde and vp off {
vp on
starttid = nu
}
if vp on and starttid + 5h >= nu or temp < börvärde + 1 {
// sätter på el efter 5h, eller om tempen faller under 1 grad inställt värde
el on
}
if temp > börvärde or panntemp > 50 {
if panntemp > 50 send larm // ditt värme skydd
vp off
el off
starttid =0
wait 480 sec loop // skydd så inte vp drar igång för fort efter avstängning (vänta 8 min)
// Eller hellre en startfördröjning överst, för då kan tempen diffa lite upp/ner 0,1
// utan att pumpen bara drar igång för att direkt stanna.
}

Kan man köra en klocka/timer så gör man en räknare som ökar varje minut före start, en startfördröjning.
Den nollställs när man går över sin inställda temp (börvärdet) = vp har gjort sitt eller hindrar start när tempen hoppar upp/ner runt börvärdet.
If temp < börvärde {
timerstart++
}
If temp > börvärde {
timerstart = 0
vpstartvariable = 0
}
if timerstart > 480 and vp of {
vp on
}
if timerstart == 0 {
vp off
}
 
@Qunaki

När göra varmvatten går till slås elpatronerna till.
Tanken med regeln är att om vp inte orkar komma upp i temp får el tillsättas varje femte timme. Om inte det räcker och huset börjar tappa värme i hallen (normalt 22c) under 20c så får el tillsättas varje timme. Nu tror jag knappast att det kommer att ske eftersom pumpen är på 12 kWh så rimligen kommer det även vid sträng kyla räcka med att den elen går in var femte timme. Helt riktigt är det viktigt att se till att ha en startfördröjning och försöka få så långa och få gångtider per dygn för att skona pumpen och att den även är inte är effektiv första minuten. Där har jag idag lite problem eftersom pumpen är stor och huset inte behöver så mycket energi så starterna blir många. Detta kan jag ju lösa med att låta den starta vid 28c och slå från vid 45c men då blir pendeln stor.

Skärmavbild 2014-11-07 kl. 08.30.52.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Om vi tittar i natt så ser vi att den startade 7 gånger mellan 03,00 och 06,00
Undra vad som blir effektivast i längden som nu eller ändra till avslag 45c? Finns det någon värmepumps tekniker som läser här. Man skulle ha en stor tank med vatten som var isolerad och ladda mot denna årstid. Men man kan ju inte få allt.
 
@Tomas
Nu vet jag ju inte hur din anläggning ser ut. Men jag själv hade samma problem första året att jag inte hade tillräckligt med returvatten till VP. Den slog av efter en stund och sedan på osv. Byggde om året efter och tog även från botten av pannan.
Vårt hus är så jävla trögt att man får spader, pumpen går och går när den väl startat....(känns det som). Kör on/off på 0,1 grad diff. Sedan har vi enrörssystem och det hjälper ju inte precis till på den positiva sidan. 12 kWh det är gott det, så jag tror heller inte du behöver så mycket tillskott (de flesta räknar faktiskt för lågt enligt mig (och många andra)). Har själv 11 kW. Nu har jag (ännu inte) implementerat en massa givare, men pumpen vid dessa tider burkar gå ca 1h 1 å 2 ggr per dygn. Så har du många starter och redan har en massa givare, så sätt någon på HP (High Pressure) sidan, eller om du kan få ur det datat kolla om det är tempen som slår av pumpen eller HP.
Kunde sparat en del energi till om man kunde stoppa
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Intressant att styra pumpen från zipaboxen. Tror dock jag börjar med enklare saker...

Jag köpte en zipabox duo idag. Jag såg dock att det stod 32Mb minne på den. När man söker på vanliga zipaboxen så står det 64Mb i specifikation. Har de uppdaterat minnet på senare tid och jag har fått en gammal box? Det står märkt 0212 på den och jag antar att det kan vara ett tillverkningsdatum. Är det något mer som är förändrat i så fall? Processor etc?
 
Någon som har koll på vad som är "normal" temperatur på fibaro eller Qubino puckarna. Mina qubino ligger mellan 25.5 och 26.6 obelastade. Har de varit belastade i ca 3 timmar så har de en temp mellan 29.5 och 30.5
 
tranceblast skrev:
Någon som har koll på vad som är "normal" temperatur på fibaro eller Qubino puckarna. Mina qubino ligger mellan 25.5 och 26.6 obelastade. Har de varit belastade i ca 3 timmar så har de en temp mellan 29.5 och 30.5
Det låter inte ovanligt mycket. Dom blir lite varma helt klart.
 
Freddan101 skrev:
Det låter inte ovanligt mycket. Dom blir lite varma helt klart.
Nej jag tror inte att det är ovanligt mycket. Lite nyfiken på vad era puckar har för temperatur. Kan vara bra att veta vilken temperatur som är onormal.
 
Prova det nya UI

http://staging3.zipato.com:8080/zipato-web/app2login

https://community.zipato.com/responses/new-interface-zipabox

Lite besviken är jag. Fungerar säkert bra för mobila enheter men på PC....... får ju ingen översikt på det hela.

Ser framemot 3:dje parts lösning där man kan bygga upp sina egna faceplates. Är ju van vid SCADA-system där man kan bygga sina egna faceplates som man vill ha det. Vill ha en grafisk editor så att jag kan lägga upp det hur jag vill.

https://community.zipato.com/responses/rooms-designer
 
Hej.

Första posten på detta forum. Jag köpte en Zipabox hos Classe i helgen men har lite problem;).
Jag har haft Tellstick Net och Nexaprylar innan, nu till problemet : Jag tänder mina fönsterbelysningar med en ljussensor och det har jag fått till. Hur gör jag om jag vill släcka allt på en viss tid tex kl 23,00.

Visa gärna i Rules Creator
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.