I
Varför inte helt enkelt prova alternativen? Har ni inga bekanta ni kan provbaka hos?
Vi har provat båda och kommer aldrig att gå tillbaka till spis. Enda scenariot är om man, gud förbjude, skulle bli rullstolsbunden, då kan spisugnen komma i lagom höjd, å andra sidan kan man sänka en inbyggnadsugn också. Så, nej, aldrig mer ligga och krypa på golvet när man bakar bullar. Är det säkert att det inte finns med strömvred på fronten, det fanns när vi köpte vår andra för 5-6 år sedan.
Annars får ni väl investera i både spis och inbyggnadsugn.
Prova om ni har möjlighet.
 
Vi hade samma dilemma för några månader sedan. Det löste sig dock väldigt enkelt då det visade sig att vitvaruleverantörerna hade anpassat höjden på sina spisar till Ikeas köksmått (antar jag) och våra skåp var icke Ikea från 1965 och ej tänkta att bytas ut. Skulle ha fordrats en vinkelkap för att få rätt höjd på spisen och då skulle den ändå bli helt utan sockel, alltså stuckit ut en decimeter i nederkant.

Så här i efterhand är jag rätt nöjd. Främst för att vi slipper snusk-springan men utseendet gör sitt till. Touchkontrollerna är skit precis som jag trodde - saknar verkligen vred. Dessutom inte upplysta så man får se till att inte torka bort tumavtrycken på dem för att hitta dem.

Pen
 
gaia skrev:
ja, det undrar jag med :) . Bästa arbetsyta för disk/slask/kök är ju rostfritt om man tror på alla restaurangkök världen runt.

Sten som arbetsyta passar bäst vid spis då den tål värmen relativt bra men folk använder oftast grytunderlag och skärbrädor med så det är endast bullbakning som stenytan kan användas till.
Med andra ord används stenbänkar mer som pynt än som arbetsunderlag .... eller ?

Jag har inget emot stenskivor och själv ska jag ha en bit granit bredvid den rostfria heltäckande diskbänken :).
gaia
Prova t.ex. att göra polkagris eller knåda deg på bägge underlagen och återkom sen;)
 
sblixten skrev:
Prova t.ex. att göra polkagris eller knåda deg på bägge underlagen och återkom sen;)
Är inte en av dom stora nackdelarna med sten att degen dör?
 
Kattvovven skrev:
Är inte en av dom stora nackdelarna med sten att degen dör?
Ops...ingen aning....inget jag märkt eller hört om.
Själv använder jag helst stenskivan att knåda på och brödet till kräftorna idag blev bra:beer:
 
Jag tänker mig två stora fördelar med häll.

Om man sänker hällen i diskbänken så blir rengöringen enkel, bara att dra allt slask och spill från hällen ner i slaskhon.

Man kan ha en bred häll men normalstor ugn. Jag skulle vilja ha en 80 eller 90 häll. Har 70 spis idag men det hade inte varit fel med bredare.
 
sblixten skrev:
Prova t.ex. att göra polkagris eller knåda deg på bägge underlagen och återkom sen;)
Jag skulle gärna velat ha köksbänkar i vit Carraramarmor, men det fick bli IKEAs ljusa laminat i stenimitation.

Men att baka på? Är inte sten kallt och kyler degen?
Jag tycker trä (bokskiva) vore bäst.
Polkagrisar har jag aldrig gjort, och kommer aldrig att göra heller.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle gärna velat ha köksbänkar i vit Carraramarmor, men det fick bli IKEAs ljusa laminat i stenimitation.

Men att baka på? Är inte sten kallt och kyler degen?
Jag tycker trä (bokskiva) vore bäst.
Polkagrisar har jag aldrig gjort, och kommer aldrig att göra heller.
Mitt kök är ett hopplock av det jag hittat till överkomligt pris(med vissa undantag), så jag har både stenskiva och träskiva.
Stenskivan känns kall jämförelsevis med träskivan, men jag förmodar att de har samma temperatur ändå.
Kan egentligen inte säga att det ena materialet är bättre än det andra generellt, men det känns lyxigt att kunna välja :D
 
jag är ju mest praktisk så jag har faktisk trä-,rostfritt- och Cararra marmorskiva i mitt kök. Var material på den platsen det passar best.
Esteten skulle rynka på näsan att det inte är enhetligt och föreslå svart granit i hela köket.
I mitt kök kommer det estetiska till sist för det är trots allt min arbetsplats i första hand.

Man kan faktiskt undra varför finns det ingen smart lösning att täcka över springan runt spisar? Det verkar vara den storsta nakdelen hos en spis. Jag har idag en provisorisk lösning av aluminium T-list som täcker över glappet på få milimetrar och det funkar ok.
gaia
 
Jag tänkte avrunda denna tråd med att erkänna att det blev häll+ugn i alla fall. Jag är inte nöjd med det, men det hade aldrig blivit något nytt kök annars. Som tröst fick jag välja häll och valde då en som åtminstone har fyra separata slide-touch-kontroller.

När jag så hade resignerat blossade konflikten upp igen, för plötsligt sa vår köksinredare (Epoq) att det inte gick att ha 3cm-skiva om man hade ugnen under hällen. De kommer för nära varandra. Och utbudet av stenskivor på 4cm är mycket begränsat. Till slut bestämde vi oss för att strunta i rådet och eventuellt modifiera ugns-skåpet för att sänka ugnen något. Men man kan gott sätta upp detta bekymmer på den redan långa listan över nackdelar med inbyggnadshäll+ugn.

Hur som helst är det skönt att äntligen komma till skott! Den 17 november drar det igång.

Tack allesammans för alla goda råd!
 
I
mumiemonstret skrev:
Jag tänkte avrunda denna tråd med att erkänna att det blev häll+ugn i alla fall. Jag är inte nöjd med det, men det hade aldrig blivit något nytt kök annars. Som tröst fick jag välja häll och valde då en som åtminstone har fyra separata slide-touch-kontroller.

När jag så hade resignerat blossade konflikten upp igen, för plötsligt sa vår köksinredare (Epoq) att det inte gick att ha 3cm-skiva om man hade ugnen under hällen. De kommer för nära varandra. Och utbudet av stenskivor på 4cm är mycket begränsat. Till slut bestämde vi oss för att strunta i rådet och eventuellt modifiera ugns-skåpet för att sänka ugnen något. Men man kan gott sätta upp detta bekymmer på den redan långa listan över nackdelar med inbyggnadshäll+ugn.

Hur som helst är det skönt att äntligen komma till skott! Den 17 november drar det igång.

Tack allesammans för alla goda råd!
Inte rätt att se det som ett problem. Vitsen med häll och ugn är att man kan sätta båda i sina respektive, idealiska arbetsnivåer, inte att man ska försöka efterlikna en gammal spis med delarna.
Som jag ser det går du miste om fördelar om du monterar dem så.
 
Oj så många synpunkter!

Spontant säger jag - om ni ska bo kvar länge så köp precis det ni trivs med att använda!

Ska ni sälja i modern tid skulle jag satsa på häll och ugn i arbetshöjd. Tycker att planering och ytor av köket ska få spela in i valet i så fall.
 
Om någon undrar hur det blev till slut:
https://www.byggahus.se/forum/kok/262962-sa-har-blev-koket.html
Just så snyggt som vi hoppades, men jag stör mig på i stort sett alla vitvaror.

Kyl och frys bullrar för mycket.

Diskmaskinen gör att besticken rostar.

Häll, ugn och mikro är svårhanterade.

Jag har rödglödgat ett kastrullock på hällen eftersom jag råkade ställa ett smörpaket på de j....vla touchkontrollerna. Varken lock eller häll blir desamma igen. Och ugnen... För att den ska bli varm ska man inte bara trycka på "On" och med piltangenter i en meny välja värmetyp och temperatur. Om man glömmer att trycka på "Play" efteråt lyser den men blir inte varm! Hur tänker de?

Men mikron från Samsung har ett försonande drag. Den är gigantisk inuti. Den enda inbyggnadsmodellen som faktiskt utnyttjar sina 60 centimeter.
 
Inte för att vara sådan, men det låter ju som handhavandefel i samtliga fall. Rostar besticken har ni troligtvis inte ställt in rätt hårdhet på vattnet så ni får för mycket salt. Om kyl och frys bullrar onödigt mycket kan det vara för att de inte står i våg.

Angående ursprungsfrågan så känns det väldigt motsträvigt att välja spis före häll och ugn i korrekt arbetsnivå. Som jag ser det finns endast fördelar med detta. Undantag finns kanske i kök med shaker stil där man vill ha en stor gasspis eller liknande för att matcha estetiken bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.