lilytwig skrev:
Nej det blev visst 0.9.999.2 och det finns ju möjlighet till fler 9:surprised:r och ännu fler nivåer om så önskas. Men å andra sidan är det väl bra om utvecklarna vill vara 100 säkra på sin produkt innan den kallas 1.0


:beer::beer::beer:
De kanske vill bli kända för att aldrig släppa en icke beta. Nu är det å andra sidan bara nummer.
Det finns fler (alldeles för många) prylar som är rena betorna när de släpps, oberoende versionsnummer.
Men på ett sätt har det ändå blivit fel med numreringen. För nr 1.0 brukar faktiskt betyda att det är den första versionen som släpps publikt. O Zpaton har ju släppts publikt och då borde det stått 1.0.
Troligen gör de så bara för att folk skall gnälla mindre; men det är ju en beta... Sedan kan de ha hur mycket buggar som helst och folk är glada.

Men det är ingen skillnad, för Veran är uppe i version 5 och nu kör man ut med nyt gränsnitt i version 7, och de båda har också hur mycket buggar som helst. Det är mest bara ytan som putsats på Så oberoende nummer, så verkar det vara som att dagens prylar bara är ett jidder av buggar och skit. Å andra sidan är ju allt idag mest bara billigt slit-å-släng, så varför skulle detta vara annorlunda?
De skall bara sälja. Sedan om du blir nöjd som kund, det skiter man i. Så nummersättningen, som jag ser det, är bara satt för att hålla dig lugn och acceptera.
 
Jag försöker att sätta upp en regel men det funkar inte som jag vill :mad:
Med denna så skickar den meddelande efter meddelande, den sluta inte att skicka, jag vill att den ska skicka bara 1 medelande. Vad är felet?
121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Jag försöker att sätta upp en regel men det funkar inte som jag vill :mad:
Med denna så skickar den meddelande efter meddelande, den sluta inte att skicka, jag vill att den ska skicka bara 1 medelande. Vad är felet?
[bild]
Du behöver sätta en variabel som gör att den inte skickar meddelande varje gång regeln körs och temperaturen är över.

bastunvarm.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver inget stop i regeln

Sen behöver du ha något som resetar variabeln. Det kan ju vara t ex om tempen går under 40 så resetas variabeln. Jag har gjort det så att den resetas på natten på tid, då får jag bara meddelande max en gång per dygn.

variebel reset.JPG
 
Redigerat:
  • Gilla
tranceblast och 1 till
  • Laddar…
matsv skrev:
Du behöver sätta en variabel som gör att den inte skickar meddelande varje gång regeln körs och temperaturen är över.

[bild]

Du behöver inget stop i regeln

Sen behöver du ha något som resetar variabeln. Det kan ju vara t ex om tempen går under 40 så resetas variabeln. Jag har gjort det så att den resetas på natten på tid, då får jag bara meddelande max en gång per dygn.

[bild]
Tack för din beskrivning, funka kanon! Nu resetar den variabeln när tempen går ner 1 grad (y)
 
Nyfniken skrev:
Du måste missat den här tråden:
[länk]
Helt rätt! Den har jag missat. Får väl satsa på Qubino istället, i alla fall tills deras puckar också får säljstopp :D
 
Någon som haft problem med climate som krånglar sedan senaste uppdateringen. Konstigt att jag bara fick problem med en av tre som jag har. Jag har provat att ta bort den och lägga till igen men den fungerar inte ändå. :(
 
Hur resetar man sin zipabox?
Vill nollställa allt
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Hur resetar man sin zipabox?
Vill nollställa allt
Om du vill ha en 'factory reset' gissar jag att du måste kontakta Zipato med username och serial nummer etc så rensar de allt åt dig. Vet att det var så för 6 månaders sen i alla fall. :)
 
Ingen mer än jag som tappade alla 433MHz enheter iom senaste uppdateringen?

Alla mina slutade funka och ingen går att joina på nytt.

Eller är det bara jag?
 
troja skrev:
Ingen mer än jag som tappade alla 433MHz enheter iom senaste uppdateringen?

Alla mina slutade funka och ingen går att joina på nytt.

Eller är det bara jag?
Jag har bara en 433mhz och det är ute belysningen och den fungerar hos mig
 
Jag tänkte lägga upp hur jag tycker att en värmepump skall köras. Jag säger inte att detta är optimalt men nu måste jag börja vara nöjd med funktionen på den.
Förklaring i ord
Normal temp på värmepumpen alltså grunden som räcker för min golvvärme pendlar mellan 25-30c och där har pumpen ett bra cop (verkningsgrad)

Värmepump normaldrift.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är tider när familjen normalt duschar och vi vill ha extra varmvatten och sedan sjunker temperaturen olika snabbt beroende på hur mycket energi huset vill ha.

tider med extra varmvatten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag håller in ljusknappen i något av badrummen i mer än 6 sek gör värmepumpen snabbt extra varmvatten. Inte så effektivt eftersom den då både kör pumpen ca 12 kWh och elpatronerna 9 kWh och då går man upp från grundvärmen väldigt fort och man kan duscha andra tider än dom tre från regel ovan.

tid för varmvatten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Också behöver jag en regel med maxtemp på pumpen

värmepump max.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har jag sagt att jag älskar att dusch varmt :) man kan ju skölja av sig när pannan är i grundvärme men det är jä**igt tråkigt.
Kommentera även om ni tror att detta är fel sätt att styra ur ekonomiskt perspektiv så ska jag reflektera detta och fundera om jag har fel på något sätt. Det är ju roligt med diskussioner om energi.

PS titta på detta CTC så får ni se hur jag tycker att pumpen ska gå.

Tomas
 
@Tomas.

Jag gillade delen med att hålla inne lysknappen för att få tillskott inför en dusch.
Men har ni ingen inne eller utegivare? Känns i min värld lite knasigt att syra på vad tempen är i pannan. Med en kraftig solnstrålning och ett partaj med lite människor samtidigt som pannan försöker nå 30 grader, nja det tycker då inte jag låter så optimalt utan varmt.
En mulen kallare dag med en isande vind som viner runt knuten och det drar i huset, samtidigt som pannan har 25 grader, det låter kallt.

Jag hade då kört på en tempsensor centralt i huset, eller flera, som kallar eller inte kallar på värme. Sedan en forcerad duschstyrning och maxtempkontrollen i pannan som skydd.
Visst ger en 9 kWh elpatron värme, fast den tar ju så vansinnigt med tid. Så innan den levererat så har man duschat klart. Kolla in genomströmningsberedare med el så ser man att det är typ 20 kWh och de levererar inte många liter per min. Då kanske man kan börja och inse att det nog inte är lönt att dra igång den.

When RumsTemp < RumBör (fast variabelvärde ex 21 gr)
if Rumstemp < RumBör - TilläggVarme (fast variabelvärde ex 0.8 grader - VP orkar inte med helt enkelt själv)
VP + Elpatron on
elseif Rumstemp < RumBör - StartDiff (fast variabelvärde ex 0.1 grader)
VP on
end when

When RumsTemp >= RumBör
VP off
Elpatron off
end when

if PannTemp > PannaMax (fast variabel värde ex. 50 gr)
VP off
Elpatron off
Larm Panntemp hög
end if
(kan läggs till i föregående when)

VP stängs av när rummstemp når inställt börvärde
VP går igång 0,1 grad under inställt värde.
VP + elpatron går 0,8 grad under inställt värde
VP + elpatron off vid max panntemp
Sedan får man lägga till styrning för din extra värme vid dusch.
Ovan är kraftigt förenklat, inte minst då man absolut behöver en fördröjning av start (efter föregående start), på minst 5 minuter för att skydda kompressorn. Kan givetvis lösas med en startfördröjning, men det påverkar ju i detta fall din duschforcering där du inte vill ha det.
 
Jag funderar på att byta ut FGS221 och FGS211 mot Qubino. Är butiken skyldiga att ta emot FGS221 fast det inte finns något försäljnings stopp på denna? Eller kan jag lugnt låta båda modellerna sitta kvar utan någon fara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.