Varför testar du inte med router och kabel till datorn? Då får du ju svaret.
Trådlöst är i de flesta fall mycket sämre än kabel
 
b_hasse skrev:
Varför testar du inte med router och kabel till datorn? Då får du ju svaret.
Trådlöst är i de flesta fall mycket sämre än kabel
Jag tror du får läsa hela rolands post. Inte bara första tre orden.

Roland112 skrev:
jag kör trådlöst. Men med kabel direkt i modemet och router urkopplad når jag 97mbit. Jag når 56 mbit med kabel in i routern.
 
elpaco skrev:
Jag tror du får läsa hela rolands post. Inte bara första tre orden.
Informationen om 56 Mbit/s med kabel lade Roland112 till 5 minuter efter att jag skrev mitt inlägg.

Nu har vi i alla fall svaret. T3 har skickat med en Router som är olämplig för uppgiften.
För övrigt har jag slutat köpa D-Link. Det är alltid något fel eller problem.
Vill man köpa ett lågprismärke kan jag rekommendera TP-Link. Deras prylar verkar fungera.

När det gäller routrar är det många som pratar väl om Asus. Webhallen hade kampanj på RT-N66U för en vecka sedan. Jag köpte en för 790:- och den är inte en flaskhals vid 100Mbit fiber-anslutning.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
R
tack tack, blir att kontakta T3, de får ta tillbaka skiten.
 
Roland112 skrev:
tack tack, blir att kontakta T3, de får ta tillbaka skiten.
Japp. Och vi kan tillägga att det är inte alls ovanligt att billiga "platsroutrar" maxar ut långt innan 100 Mbps. Man måste upp i prisklass för att få den hastigheten. Billiga routrar gör nämligen allt i mjukvara och processorn/datorn i billigare routrar är helt enkelt inte snabb nog (så det hjälper inte att byta programvara).

Sedan så ger 802.11g inte mer än ungefär 20 Mbps goodput (De 40 Mbps som står på paketen är med allt overhead medräknat). Så skall man utnyttja hela sin 100Mbps-bandbredd så behöver man köra åtminstone 802.11n i båda ändar.

Jag kan också rekommendera TP-link, om man inte vill köpa "name brand". Vill man det så får ASUS bra recensioner.
 
Japp. Den är bra. Annars är det som sagt minst 'n'-stöd du behöver för att ens ha en chans att nå 100 Mbps. Nästa steg är 'ac', men det är få enheter som har stöd för det än (jag vet inte ens om standarden är helt klar än).

Den klarar även 100 Mbps som brandvägg mot Internet.
 
Och det slog mig just att du ju också måste kolla att din dator/platta/vad det nu är stöder 802.11n, annars så går det inte ett dugg fortare trådlöst.
 
R
hmm det gör den säkert inte, min dator är typ 3 år gammal =/
är inte säker på om detta är specen på just min dator men de står:
WLAN 802.11 b/g/n@2.4GHz

Men jag undrar också, min iphone 4s kan inte koppla upp sig mot det trådlösa nätet som jag kunde med bredbandet, vad är problemet tro? Det är när jag ska slå in koden som den strejkar.
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
hmm det gör den säkert inte, min dator är typ 3 år gammal =/
är inte säker på om detta är specen på just min dator men de står:
WLAN 802.11 b/g/n@2.4GHz

Men jag undrar också, min iphone 4s kan inte koppla upp sig mot det trådlösa nätet som jag kunde med bredbandet, vad är problemet tro? Det är när jag ska slå in koden som den strejkar.
Du hade ju ett 'n' med i specen för datorn, så det verkar som om det skulle funka. 'n' är ganska gammalt vid det här laget, så en tre år gammal dator skall nog ha det. Däremot så är det inte alla som kan 'n' på 5GHz-bandet (vilket är en svaghet, men 'n' fungerar på 2.4GHz-bandet också). Det är trängre på 2.4GHz-bandet så har man stöd för 5GHz-bandet så är det bra.

iphone 4s skall kunna det, så vad som är fel är lite svårt att svara på.
 
R
ja den här routern spelar mig ett spratt, skaffar inte d-link igen.
 
Roland112 skrev:
ja den här routern spelar mig ett spratt, skaffar inte d-link igen.
Välkommen i klubben! :) Vi börjar bli ganska många...
 
A
Har kört D-link på dom två första routrarna . Det var problem minst en gång/månad nu kör jag Asus RT-N56U & RT-AC56U. RT-N56U som Access Point & RT-AC56U som router. De är helt underbart[/B][/B]
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Du hade ju ett 'n' med i specen för datorn, så det verkar som om det skulle funka. 'n' är ganska gammalt vid det här laget, så en tre år gammal dator skall nog ha det. Däremot så är det inte alla som kan 'n' på 5GHz-bandet (vilket är en svaghet, men 'n' fungerar på 2.4GHz-bandet också). Det är trängre på 2.4GHz-bandet så har man stöd för 5GHz-bandet så är det bra.

iphone 4s skall kunna det, så vad som är fel är lite svårt att svara på.
iPhone 4S har visserligen n-standard men använder bara det nedre bandet (2.4 GHz). Även med Apples Airport Extreme får man inte igenom mer än ca 25 Mbit/s. (iPhone 6 verkar klara ca 50 Mbit/s)
 
mycke_nu skrev:
iPhone 4S har visserligen n-standard men använder bara det nedre bandet (2.4 GHz). Även med Apples Airport Extreme får man inte igenom mer än ca 25 Mbit/s. (iPhone 6 verkar klara ca 50 Mbit/s)
Ja, jag fattade det som om den inte gick att anluta öht. Men det är ett bra påpekande att telefoner ofta tar slut innan nätverket gör det. Min egen Samsung klarar inte 100 Mbps över wifi utan toppar ut innan dess.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.