Vet att många som har Vera gärna kör med Imperihome som UI på mobiler och plattor. Det ska tydligen fungera bra med Zipaboxen också.
http://www.imperihome.com/
 
Köpte en Zipabox Duo (oktober 2014) på Clas Ohlson som jag reklamerade pga dålig mottagning, tror det var något fel på enheten/antennerna. Kommer att vänta ett tag innan jag bestämmer mig för något nytt. Zipato har dock en hel del kul moduler, kolla exempelvis säkerhetsmodulen som är gjord för att koppla in trådade slingor, sirener osv.
Tyvärr känns produkten mycket beta än så länge, men det tror det kan bli riktigt bra på sikt. Nackdelen är att man inte kan skriva nya regler på annat sätt än genom 'molnet'.
En sak jag påpekade för Classe när jag reklamerade är att jag är tveksam till att dom bör sälja den här produkten till 'vanligt folk' då jag anser att den inte är färdigutvecklad. Till den jag köpte fanns INGEN dokumentation om vilken antenn (868 resp 433Mhz) som skulle kopplas in till vilken antennanslutning. Smart-Telematik hade en pdf jag hittade genom Google på hur man kunde pilla isär antennerna och avgöra vilken som var vilken (längden på antennspolen). Supporten på Zipato tipsade om en (halvdold) markering gjord med penna som fanns ditkluddad på antennen för att särskilja dom åt.

Men som jag skrev ovan tror jag det finns en potential i systemet när det blir färdigutvecklat.

edit, anledningen till att jag skrev det här inlägget är att jag blev förbannad på hur man kan sälja en produkt som inte känns färdig men det verkar å andra sidan gälla generellt när man läser många inlägg gällande alla z-wave kontrollers och tillbehör.
 
Redigerat:
AliasJones skrev:
Köpte en Zipabox Duo (oktober 2014) på Clas Ohlson som jag reklamerade pga dålig mottagning, tror det var något fel på enheten/antennerna. Kommer att vänta ett tag innan jag bestämmer mig för något nytt. Zipato har dock en hel del kul moduler, kolla exempelvis säkerhetsmodulen som är gjord för att koppla in trådade slingor, sirener osv.
Tyvärr känns produkten mycket beta än så länge, men det tror det kan bli riktigt bra på sikt. Nackdelen är att man inte kan skriva nya regler på annat sätt än genom 'molnet'.
En sak jag påpekade för Classe när jag reklamerade är att jag är tveksam till att dom bör sälja den här produkten till 'vanligt folk' då jag anser att den inte är färdigutvecklad. Till den jag köpte fanns INGEN dokumentation om vilken antenn (868 resp 433Mhz) som skulle kopplas in till vilken antennanslutning. Smart-Telematik hade en pdf jag hittade genom Google på hur man kunde pilla isär antennerna och avgöra vilken som var vilken (längden på antennspolen). Supporten på Zipato tipsade om en (halvdold) markering gjord med penna som fanns ditkluddad på antennen för att särskilja dom åt.

Men som jag skrev ovan tror jag det finns en potential i systemet när det blir färdigutvecklat.

edit, anledningen till att jag skrev det här inlägget är att jag blev förbannad på hur man kan sälja en produkt som inte känns färdig men det verkar å andra sidan gälla generellt när man läser många inlägg gällande alla z-wave kontrollers och tillbehör.
Det verkar vara mer regel än undantag med dokumentationen för hemautomation. Tycker att det är dåligt med datablad på prylarna, alla som säljer hemautomationsprodukter måste ha datablad på produkterna. Håller också med om manualerna, sällan det finns bra manualer, oftast är de väldigt bristfälliga.

Tycker att m.nu har tagit ett bra initiativ med sin wiki över vad som fungerar ihop med vad. http://wiki.m.nu/index.php/Kompatibilitetsguide_Z-Wave

Zipato håller också på att bygga upp en wiki men det är en bit kvar före den är bra. http://wiki.zipato.com/wiki/Main_Page

Om hemautomation ska nå den stora massan så behöver både tillverkare och återförsäljare bli bättre på dokumentation och att göra den tillgänglig.

Inom den professionella automationen finns det alltid datablad och manualer. Om de stora drakarna som google mfl ger sig in i hemautomations branschen på allvar så kanske det blir bättre. Det blir ju mycket dyrare i supportkostnader att inte ha bra dokumentation.
 
Jag har väldigt små dosor i väggarna på mitt hus, jag tror inte att jag kommer få plats med en Z-wave dimmer bakom den befintliga brytaren.
Finns det Z-wave brytare med allt i ett?
Alltså en Switch/brytare med Z-wave inbyggt så man inte behöver lägga en extra puck bakom.
Hittar bara Switchar på vesternet som man styr puckarna med.
Robban
 
@robban22
m.nu har några varianter, under z-wave och sedan under brytare resp dimmrar, längst ner på respektive sida.
 
Ja, ffa Düwi har sådana. De finns både med och utan zwave.me firmare (lite dyrare med zwave.me, men mer/bättre funktioner).

Tex http://www.vesternet.com/z-wave-duwi-everlux-set som är ett komplett kit. Man kan annars köpa vippa löst, om man vill matcha befintliga brytare lite bättre, eller av annan anledning välja annan design. Men kiten är enklast.

Jag kör dessa (helst med zwave.me) på några ställen i huset. (Har små metalldosor, i vilka man kan knö in fibaros puckar, men det gäller att ha grunda brytare och lite tålamod).

Mina gamla (små) dosor har inte infästning som är vettig, så man måste skruva fast Düwin i väggen med småskruv. men det funkar ok.

Enda nackdelen med Düwi (iaf på everlux, som jag kör) är att vippan kan behöva tweakas, det är små marginaler för att den skall ha lagom avstånd till brytarna.
 
Hur stora dosor behöver man ha för att få plats med en puck bakom brytaren??
 
crazytok skrev:
Hur stora dosor behöver man ha för att få plats med en puck bakom brytaren??
Fibaros dimmer är 17 mm hög.
 
vespaman skrev:
Ja, ffa Düwi har sådana. De finns både med och utan zwave.me firmare (lite dyrare med zwave.me, men mer/bättre funktioner).

Tex [länk] som är ett komplett kit. Man kan annars köpa vippa löst, om man vill matcha befintliga brytare lite bättre, eller av annan anledning välja annan design. Men kiten är enklast.

Jag kör dessa (helst med zwave.me) på några ställen i huset. (Har små metalldosor, i vilka man kan knö in fibaros puckar, men det gäller att ha grunda brytare och lite tålamod).

Mina gamla (små) dosor har inte infästning som är vettig, så man måste skruva fast Düwin i väggen med småskruv. men det funkar ok.

Enda nackdelen med Düwi (iaf på everlux, som jag kör) är att vippan kan behöva tweakas, det är små marginaler för att den skall ha lagom avstånd till brytarna.
Tack! Riktigt bra info.
Blir nog till att köpa den och labba lite hemma så får man se hur det blir.
Vad innebär Z-wave.me?
 
Ett alternativ som jag gjort där det varit lite trångt är att sätta pucken i dosan ovanför (om man har en sån).
Hade några ställen där det pga sjukt mycket sladdar och brytaren var svårt att få plats med pucken. På flera av dessa ställen satt det en dosa rakt ovanför brytaren strax under taket.
 
robban22 skrev:
Tack! Riktigt bra info.
Blir nog till att köpa den och labba lite hemma så får man se hur det blir.
Vad innebär Z-wave.me?
Från Vesternet:
Z-Wave.me Enhanced Firmware

The Z-Wave.me inserts use the standard DUWI Z-Wave Insert hardware, however, they are loaded with the latest Z-Wave.me control firmware, which offers significant enhancements compared to the standard Duwi
Z-Wave inserts:

Works well within networks controlled by an IP gateway
Status changes are reported back to IP gateway in real time
Switching paddles can be used to control scenes in gateway
Implements the most recent advancements of Z-Wave technology Explorer Frame for network wide inclusion and automated reconfiguration of networks
Improved routing algorithm for faster communication
Prevention against 'Ghost Nodes' after controller reset
Three association groups (single click, double click, status change)
 
Nya prylar från Zipato som även funkar med andra controllers.

http://www.vesternet.com/blog/2014/10/zipato-back-with-a-bang/#.VEjJm_msVAc

Själv lite sugen på keypaden eftersom jag funderar på ett Powermax larm för att koppla ihop med Veran. Dock saknar Powermax proxy tags varför detta skulle kunna vara en lösning. Gäller dock att Vera och annat har backupström så det går att larma av vid strömbortfall.

Självklart kan man ju alternativt ha larmets egna keypad hyffsat lättåtkomlig. För så ofta är det ju inte man är strömlös.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Najs med vettigt alternativ till HUE!
 
Nån som vet vad som skiljer på Fibaros rullgardins moduler FGR221/FGRM222 ?
 
Hej.
Är ny på z-wave.

Håller nu på att investera i några z-wave produkter.

Jag har tänkt köpa en Garage-Door Detector som jag skall sätta på postlådan.
Problemet är att jag har ca 110m från närmaste z-wave apparat till postlådan, hur fungerar det om man sätter in en Repeater-Vision där emellan??

Eller finns det någon annan smart lösning för att indikera posten på avstånd??

problemet är att vi har samlade postlådor med ca 110 meter från våran fastighet och grannens hus i mellan.

Eller skall man sätta en shock och vibrationssensor i lådan istället?? Som känner när posten dunsar in i lådan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.