R
Jag har nu fått fiber installerat i huset (upp till 100mbit). Om jag nu ska koppla en router till modemet som de installerat, vilken ska jag då ha? Räcker det att välja en router som är specad för 100mbit? Eller ska man ha "specialrouter"?
 
Roland112 skrev:
Jag har nu fått fiber installerat i huset (upp till 100mbit). Om jag nu ska koppla en router till modemet som de installerat, vilken ska jag då ha? Räcker det att välja en router som är specad för 100mbit? Eller ska man ha "specialrouter"?
Det räcker med en som säkert klarar 100Mbps om du skall köra trådat nätverk (dvs där du i tester kan se att den verkligen klarar den trafiken, inte att interfacen har den maxhastigheten). Sedan så beror det på vilka funktioner du vill ha hur "special" den behöver vara. Mer avancerat trådlöst nätverk kostar exv. mer, men ger också bättre prestanda. Här krävs väl åtminstone "N" (802.11n) i någon högre klass för att verkligen få 100Mbps överföringshastighet.
 
Jag skulle satsa på en router som stödjer 802.11ac och har gigabit på LAN-portarna.
Två exempel:
https://www.dustinhome.se/product/5010781314/wrt1900ac
https://www.dustinhome.se/product/5010785066/rt-ac68u

Personligen skulle jag köpa Linksys men det har jag inget belägg för annat än att jag alltid gillat dem (bra räckvidd). Själv har jag en Asus, föregångaren till den ovan, eftersom Linksys inte hade något alternativ när jag tröttnade på min gamla router.

Oavsett vad du har för hastighet mot internet finns det argument för att kunna få upp hastigheten mellan dina enheter i ditt lokala nät. Speciellt trådlöst om du tänker köra det. Vi streamar allt mer och mer via olika enheter hemma, tex:
internet->iPad->AppleTV->TV och då är det viktigt att hastigheten hålls uppe hela kedjan.
 
R
jag snackade med en på fiberfirman och han sa att man kan köpa en D-link av dem för 395kr. Är de bra då?
 
D-Link gör helt ok prylar men för 395:- får du inte mycket, tyvärr. Kontrollera vad det är för modell.

Som sagts ovan bör du ha minst 802.11n WLAN och 100Mbps på LAN-portarna men helst 802.11ac och 1000Mbps.
 
Med så snabbt och stabilt internet vill man helst inte ha en flaskhals i form av en undermålig router.
Satsa på en skaplig från början.
Man kan få mkt bra routrar för mellan 1000-2000:-

För att kunna nyttja hastigheten från fibret bör routern kunna hantera och bibehålla hastigheten även internt i nätverket.
Många billiga routrar fungerar bra som en internetdelare men har mkt dålig hastighet lokalt i nätverket och speciellt när både trådlöst och kabel blandas.
Så om du tex streamar netflix från en tablet/telefon till en kabelansluten tv/mediabox kan det gå långsamt och hacka trots att internet är snabbt och stabilt.

Så jag skulle i detta fallet rekommendera en Asus RT-AC66U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Jag har själv "lillasyster" till denna RT-N66U och är mycket nöjd.
Har fått massor av lovord och är mkt stabil och snabb.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218
Skillnaden är att AC66U har stöd för IEEE 802.11ac som är en snabbare trådlös standard.
Kräver såklart att produkterna i nätverket stöder detta med för att kunna nyttja det.
 
Jag är mycket nöjd med den dyrare varianten enligt posten ovan. Har även köpt till pci-kort med extern antenn till datorerna för att få skjuts på wifi-hastigheten vid överföring. Får i alla fall ut 3-400 Megabit/sekund.
 
D-Link gör skit enligt mig.
Netgear gör hyfsade grejer.
Asus gör bra saker.
 
  • Gilla
Bamsefar och 2 till
  • Laddar…
Snigelfis skrev:
Så jag skulle i detta fallet rekommendera en Asus RT-AC66U
[länk]
Det är den jag har, snabb men har sämre räckvidd än jag förväntade mig. För 1400:- är den verkligen värd pengarna men närmar man sig 2000 finns det i dag många andra alternativ på marknaden som kan vara värda att titta på.
 
Och, för att vara komplett: Även om "AC" säkert kommer att vara standard om några år så är det få apparater som stöder det idag. Dina apparater (telefoner/plattor/datorer) stöder antagligen bara "n" än så länge. Så då är det ändå vilken "n" version som stöds som är det viktiga för hastigheten idag. Så kolla det.

Jag har också hört mycket bra om ASUS-routern, men jag har ingen själv så jag kan inte ge någon egen rekommendation.
 
MrPlow
Har du Mac-dator rekommenderar jag en timecapsule! Så får du backupen på köpet.

Apples grejor är ju lite dyrare. Men de är enkla att installera och snygga att se på - utöver att de funkar bra.
 
R
Vi är två personer i hushållet för stunden. Vi sitter som mest 10 meter från routern. Vi spelar inte spel utan streamar ibland via apple tv från mobilen, samt surfar och tankar hem saker ibland. Routern kommer sitta enbart 1 meter från tvn. Min tanke är att börja med 10/10 mbit hastighet för att se hur de känns.
Bärbara datorer, PC.
 
Redigerat:
Delar nyfikens åsikt. D-link skulle jag inte ta i med tång. De netgear jag haft har varit ok, men inte levt upp till förväntan. Min Asus har varit fantastisk i flera år. Aldrig hängt sig. Jag hade den första linksys wrt:n, och den var extremt stabil, men kommer inte i närheten av asus firmware/interface.

Man vill som sagt INTE ha ett snabbt bredband, och sedan en skitrouter. Det är som att köpa en Hilti och till denna borr från meec.
 
R
vilken är den billigaste routern jag ska satsa på?
 
Roland112 skrev:
vilken är den billigaste routern jag ska satsa på?
Skall du bara köra 10Mbps så går det med vilken skit till 200:- router som helst. MEN det blir gärna instabilt. Även om det kan fungera bra så är det ingen garanti (Jag kör själv med en 200:- plast router i min övernattningslägenhet utan problem. Men då kan jag iofs skrämma den till hörsamhet, eftersom jag kan felsöka i detalj).

Jag hade bitit i det sura äpplet (obs ordlek) och kört på ASUS:en utan "AC" tidigare i tråden. Även om det är mera pengar så är den bra och den kommer att ge mindre problem i det långa loppet. Den går också som sagt att växa i om du vill öka på till 100Mbps om ett år eller så, något en 200:- router kommer att få mycket svårt med.

För strömmande media, exv. till din Apple-TV så är det oslagbart med kabel. Så använd en nätverkskabel mellan din Apple-TV och router om det över huvud taget är möjligt. Även de trådlösa nätverksfantasterna (eller är det "trådlösanätverksfantasterna") håller med om att TV odyl gör sig bäst över sladd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.