tycker att det är bra tänkt att inte ha för högt till tak i mindre rum som fex sovrum brukar bli. Litet golvyta och högt till tak ger en känsla av att söva i en skorsten och rummet känns mindre än den faktiskt är. Kan du ordna extra förvaring på löftet så är det bara ett plus :).
Det enda fördel med höga tak som jag kan se är att man får mer kubik luft och det passar bra till självdragsventilation som inte alltid är på topp. I moderna hus ventilerar man mekaniskt så den fördelen försvinner. Estetiskt är det bara stora rum som gynnas av högt till tak, tycker jag.
Lycka till med huset!
gaia i ett gammalt tegelhus
 
Det här loftet blir faktiskt mer än ett loft. Nästan 20 kvm med full takhöjd, och så bonus-utrymme i form av "kattvindar" på båda sidor. Blir en extra våning med ett rum som kan fungera som tv-rum, gäst-rum eller tonårs-rum. Vi får se helt enkelt!
 
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Jag blir avundsjuk när jag ser bilderna. Jag tycker visserligen om våra lättbetongväggar, men det här lerteglet du bygger i ger en riktigt häftig känsla. Tänk att få bo mellan de här väggarna!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag blir avundsjuk när jag ser bilderna. Jag tycker visserligen om våra lättbetongväggar, men det här lerteglet du bygger i ger en riktigt häftig känsla. Tänk att få bo mellan de här väggarna!
Tack! Jag tror dessa block ger en liten annan känsla än just lättbetong.
 
Mainstream skrev:
Tack! Jag tror dessa block ger en liten annan känsla än just lättbetong.
Vad baserar du det påståendet på?

Hörsägen eller egen erfarenhet? :confused:

Dvs, har du tidigare varit bosatt i båda typerna och i så fall vad är den avgörande skillnaden.
 
  • Gilla
bjozac
  • Laddar…
Jag antar att såväl lättbetongväggarna som lertegelblocksväggarna ska putsas, så "känslan" borde väl bli ungefär densamma? Det som kan skilja något är kanske ljuddämpning och värmeisolering.
 
  • Gilla
bjozac
  • Laddar…
Framsida och baksida ser ut så här med nockbalken på plats.

2014-07-19 16.17.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-07-19 16.26.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dags att montera takåsar på "huvudbyggnaden".

2014-07-24 20.23.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-07-24 20.28.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-07-24 20.41.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En del gjutning börjar bli klar! Här inbyggnaden för kök och en pelare.

2014-07-29 18.13.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-07-29 18.14.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Entrén.

2014-07-29 18.24.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
"Loftet" fick i all hast två fönster. Hade en del tur med fönster-beställningen som gick att ändra! Dels tillägget av dessa två, dels en felbeställning på härdat/laminerat och en storleksändring som gick att rätta till.

2014-07-29 18.15.26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Hej Mainstream

Bra val av huset.
Jag menar att det ska vara sten inte trähus.
Om jag kan fråga,vad kostade platta på mark ? Vet du vad den kostar per kvm till stenhus ?
Antar att den är dyrare en platta till trähus.

Lycka till i framtiden med huset. Kommer att följa tills du bygger färdigt.

Ha det bra :)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Bosanac skrev:
Hej Mainstream

Bra val av huset.
Jag menar att det ska vara sten inte trähus.
Om jag kan fråga,vad kostade platta på mark ? Vet du vad den kostar per kvm till stenhus ?
Antar att den är dyrare en platta till trähus.

Lycka till i framtiden med huset. Kommer att följa tills du bygger färdigt.

Ha det bra :)
Tack. Priset beror ju såklart på vad för platta du väljer. Jag har valt en variant jag tror på. Finns tex också F-element att jämföra med vanliga L-element. Men nånstans mellan 2.000 och 3.000 per kvm inkl moms med minimalt markarbete, VA och golvvärme är rätt normalt.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Tack för svaret. Blixtsnabb ;)

Jag kommer från Bosnien ( Bosanac - man från Bosnien ) och där är det bara stenhus man bygger. Jag kommer att bygga i framtiden en sån hus så lite kunskap måste man ha. ;)

Har du köpt material i Sverige eller i billiga Polen ? ( menar Wienerberger block )
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Bosanac skrev:
Har du köpt material i Sverige eller i billiga Polen ? ( menar Wienerberger block )
Blocken är köpta här i Sverige. Verkar vara samma pris på dem i hela Europa ungefär.
 
  • Gilla
Bosanac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.