Jag har två stycken li-ion batterier (18650) som jag fulladdade förra hösten, tog fram dem igår kväll för att jag behövde det ena och satte i laddaren, båda hade tappat 1%. Så att sätta undan klipparens batteri fulladdat några månade tvekar inte jag för.
 
MrMad skrev:
Var inga problem att bara stänga av klipparen och ställa i källaren förra vintern. Hade ca 30% batteri i våras när jag startade den igen, okänt hur mycket det var när jag ställde in den. Ska helst inte vara fulladdad, säger de ju om li ion.
70% laddning vid lagring rekommenderar man när det gäller Li-Ion batterier.
 
Plockade in min gräsklippare i dag. Lät den klippa ca 20 minuter innan jag slog av den (ca 70% batteri kvar?).

Funderar nu på hur man får den ren och fin inför vilan. Handen på hjärtat så har maskinen fungerat så klockrent hela sommaren så jag har inte behövt röra den överhuvudtaget, detta innebär ju att jag inte heller har gjort rent och rensat den på gräsklipp heller.

Tänkte låta maskinen torka och sedan ta borste och tryckluft för att få den ren. Någon som har andra tips? Skulle vilja ta bort den svarta kåpan för att verkligen komma åt all skit ordentligt. Nån som gjort det? Påverkar det garanti?

Kom med tips !!

mvh Jonas
 
Jonas Hedberg skrev:
Plockade in min gräsklippare i dag. Lät den klippa ca 20 minuter innan jag slog av den (ca 70% batteri kvar?).

Funderar nu på hur man får den ren och fin inför vilan. Handen på hjärtat så har maskinen fungerat så klockrent hela sommaren så jag har inte behövt röra den överhuvudtaget, detta innebär ju att jag inte heller har gjort rent och rensat den på gräsklipp heller.

Tänkte låta maskinen torka och sedan ta borste och tryckluft för att få den ren. Någon som har andra tips? Skulle vilja ta bort den svarta kåpan för att verkligen komma åt all skit ordentligt. Nån som gjort det? Påverkar det garanti?

Kom med tips !!

mvh Jonas
Du får vända den uppochner på klipparen och skruva ur fyra svarta skruvar som sitter i varsin gummiupphängning så kan du lyfta kåpan sen. Påverkar inte garantin för jag plockade, med service goda minne, isär hela maskinen för att sätta dit en låsring jag fått av dem på en av framhjulsaxlarna. Gör man ingen modifiering utan skruvar ihop maskinen korrekt igen är det inga problem.
 
R
Nån som har bra tips för att hitta avbrutet knivblad i trädgården från klipparen?
 
Ryssi skrev:
Nån som har bra tips för att hitta avbrutet knivblad i trädgården från klipparen?
Nej tyvärr men jag gissar att det ligger där du har nåt hårt som den har slagit i, gren, asfaltskant eller liknande.
Den skulle kanske ha haft en kraftig magnet runt hela botten som plockar upp sån den hittar, skruvar, blad mm.

Hoppas ingen gör sig illa på det, efter en vinter så ligger det nog säkert närmast backen med massor av skyddande grär över :)
 
Ryssi skrev:
Nån som har bra tips för att hitta avbrutet knivblad i trädgården från klipparen?
Magnet och tålamod?
 
Jag vet att någon tidigare här i tråden använde en sån där magnetlist som man sätter knivar på för att hitta knivrester, kanske inget man kan dra över hela gräsmattan, men ofta kan man nog lista ut ungefär vilka ställen de kan gå sönder på.

Anledningen till att det inte sitter en stor magnet under är nog för att den hade behövt vara rejält kraftig för att vara effektiv, och det hade stört sensorerna som ska känna av slingans magnetfält mm.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Första gången jag läser att ett så tjockt blad går av !?!, har garanterar klättrat upp på något hårt, börja leta där.....

Jag har Clas Olsson magnetverktyget som nämns ovan, bra men bara ca 30cm bred, för att riva av ett stort område som en gräsmatta hade jag monterat par sådana här i bredd, t.ex. på en regel och satt ett skaft på, enklast genom att spika fast en kratta på regeln.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ar...ktygstavla-och-hallare/Verktygshangare-19369/

Ingen metalldetektor hemma? ;)
 
R
3dje gången knivarna gått av. Dock har den alltid stannat då den klättrat upp på benen till studsmattan.

Men nu hade den inte stannat utan lät som ett jaktplan.

Har krupit o letat med magnet runt studsmattan utan resultat

Får köpa en större magnet o dra i gräsmattan
 
Ryssi skrev:
3dje gången knivarna gått av. Dock har den alltid stannat då den klättrat upp på benen till studsmattan.

Men nu hade den inte stannat utan lät som ett jaktplan.

Har krupit o letat med magnet runt studsmattan utan resultat


Får köpa en större magnet o dra i gräsmattan

Om det nu är tredje gången, varför inte göra något att förhindra det efter första gången?
 
R
Föreslog trallbrädor som skydd men de gillades inte av chefen

Så jag klurade på en lösning helt enkelt
 
Ryssi skrev:
Föreslog trallbrädor som skydd men de gillades inte av chefen

Så jag klurade på en lösning helt enkelt
Tips på lösning!
Gör en rejält stor ö runt studsmattan, köp sedan in en Handgräsklippare som chefen får använda till att klippa denna ö med. :rolleyes:
 
peternicklas
Ryssi skrev:
Föreslog trallbrädor som skydd men de gillades inte av chefen

Så jag klurade på en lösning helt enkelt
Gräv ner benen i gräsmattan. Tar 30 minuter och så är problemet borta. Gjorde så med vår studsmatta, minimalt med trimmning och den riskerar inte att blåsa bort. Räcker med 15 cm. djup ränna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.