AnneFi
Men jag säger ju att vi tänker ta upp en ny matning till diskmaskinen men att jag inte förstår varför kylen tvunget måste gå på en egen.
 
AnneFi
Vi har bara en jfb på hela huset
 
Kyl är ingen stor förbrukare och behöver ingen egen grupp om man inte vill. Jag la ändå kyl och frys på egen grupp när jag gjorde om hela köket i ett gammalt hus. Fler grupper ger ökad flexibilitet om någon fas skulle visa sig bli överbelastad.
 
AnneFi skrev:
Men jag säger ju att vi tänker ta upp en ny matning till diskmaskinen men att jag inte förstår varför kylen tvunget måste gå på en egen.
Se det inte som att diskmaskin ska ha egen, utan att kyl/frys ska ha egen matning. Det är just av säkerhet om proppen skulle gå, eller att man behöver göra gruppen strömlös en längre tid. Låt oss säga att det går under ordspråket: "Så gör man bara inte" :) Tråkigt svar, jag vet.

Ang. jfb så är det även där, av praktiskt skäl att inte jfb löser och man står med en strömlös kyl/frys en längre tid. Sedan blir det ju en funderare som i andra tråden vi pratade om, att hur märker man om jfb till kyl/frys gått?
 
AnneFi, varför frågar du om du inte vill ta till dig våra råd???
 
AnneFi
Bo.Siltberg skrev:
AnneFi, varför frågar du om du inte vill ta till dig våra råd???
Det gör jag även om ni inte märker det men kanske inte i den utsträckning som ni hade gjort.

Läser man i andra tråden är det ju inte heller så svart och vitt. Olika elektriker har olika åsikter.


Ni måste ju förstå min fundering också att vi enbart haft en 3 fas 16 A upp + 1 16A och har inte haft några som helst problem med att ha Micro ugn häll fläkt och kaffekokare på samtidigt.
jag värmer dagligen vatten i vattenkokare eller tinar kött i micron samtidigt som hällen och ugnen är igång.

Jag tänkte ju att vi skulle ta upp mer för säkerhets skull men
5 helt olika till låter ju då jättemycket för exakt samma köksutrustning.

Att bara trolla fram nytt nerifrån går ju men det är ju inga optimala och roliga lösningar att ha det i källaren över huvudet och borra sönder taket för att komma upp.

Men vi har pratat om det och får försöka fixa så vi får upp två nya 10 A till disk o Micro samt 1 16 A till uttag och så används det befintliga 16 A till kyl ett dubbeluttag o belysning och 3 fas till häll ugn.

Sen får det vara så tills vi bygger ut om några år och river allt igen

Vilken är det man ska beställa?
http://www.elbutik.se/category.html/hager
 
Redigerat:
Läs #50 igen. Jag frågade efter vilka förutsättningar ni har för att kunna dra nytt, och gav en bild av hur väl tilltagen lösning skulle kunna se ut. Jag skrev inte att ni måste dra 5 nya rör, utan att summera effekten hos de apparater ni använder. Se Brallans inlägg. Sedan får ni som sagt ställa det mot möjligheterna att dra nytt.

Det är fel som det ser ut nu, det bryter kanske inte mot några specifika regler men väl mot allmänna regler om överskådlighet och god praxis etc.

- Häll och ugn ska ha sin egen trefas. Micron ska bort därifrån.
- DM drar 2000 W under ganska lång tid, så det finns inte mycket reserv kvar.
- Micro kan också dra mycket, över 1500 W.
Så DM och micro kräver minst 2 enfasgrupper vid sidan om spisgruppen. Se det som ett absolut minimum.

Normalt används 10 A till enfasgrupperna. 16 A är ok men inte så vanligt. Skulle säga att man tar till 16 A om det saknas förutsättningar för att dra nytt. Man kan även överväga en egen trefasgrupp till uttagen - då blir det bara en kabel från källaren om än någon millimeter grövre.

Val av dvärg beror på hur er central ser ut, om den redan använder Hager och i så fall QC eller inte, Sedan krävs lite dimensionering för att avgöra B eller C-typ. Så jag avhåller mig från att ge en rekommendation ;)
 
AnneFi
Bo - då blir det som du skrev ungefär

- Ugn häll på egen trefas 16 A
- Micro 2000 W
- DM 1800 W på en 10 A

Sen vet jag inte om vi ska använda 16 A som redan finns till kyl och ett uttag och dra upp en annan till de två resterande uttagen samt fläkt. Eller da upp en trefas till och en enfas

För att få plats med detta så måste vi Riva upp golv golvgips och plankgolv ner till betongbjälklaget så vi inte behöver dra runt en massa i källaren.

Och helt plötsligt så blir jag bara arg på mig själv för att jag tvunget skulle ha ett nytt kök innan bebisen kommer.

Vår central är en Hager och vi har 6st 16A högst upp samt jfb
och 10st 10 A på andra skenan.
Plus till 1 till på översta raden och tre på den under sen är hela sista skenan tom


C stod det på alla våra
 
AnneFi
Jaha då var golvet ute. Och med vår vanliga tur så var det här inte någon bra idé då förra ägaren har gjutit just de här 10 kvm i huset. Inget annat golv. Bara precis detta så nu får vi bila upp hela golvet
 
Menar du att förutsättningarna för att få fram fler grupper till köket är extremt dåliga? Man har ju då skäl för att titta på alternativ.
 
AnneFi
Så om jag ska fråga en till dum fråga.
Måste vi bila upp till kopplingsdosor för alla faser?

Typ om kyl Micro och dm går på egna faser kan man då bara gå med rör till resp dosa och sätta uttag.
Och en till ugn där msn går vidare till häll?

Och sist två faser upp till kopplingsdosor som fördelas på uttag och belysning?

Känner att det blir ett Jäkla spindelnät av rör i väggen eftersom vi kommer från golvet och upp till tak sen ner igen.

Det dras då i 6 olika vp rör i golvet?
 
AnneFi
Bo.Siltberg skrev:
Menar du att förutsättningarna för att få fram fler grupper till köket är extremt dåliga? Man har ju då skäl för att titta på alternativ.
Vi får bila upp en ränna i hela golvet. Trodde vi skulle lyfta på två plankor men nej då. Någon har hällt ut flytspackel över just köket.
Sen måste vi köpa fler dvärgar för vi har inga lediga.
Qc eller inte var bara en smaksak va? Tror vi har skruv idag, kan Man ändå välja Qc och kombinera?
 
Nej man måste inte gå med matningen för en grupp till en kopplingsdosa först av allt. Man får gå till A-dosan för ett uttag t.ex och sy vidare därifrån. Man skulle kanske inte välja att göra så, men i ert fall tycker jag det finns skäl.

Är det möjligt att byta den tunnare kabel som kommer från källaren? Kan den bytas till en 5-ledare slipper ni bila betong.
 
AnneFi
Nu känns det som att vi inte orkar vända igen. Känns egentligen bättre då dagens trefas är ingjuten i väggen.
Säkrare att kunna dra genom rör om något skulle hända.

Kan man då kanske dra en 5 - ledare som först går till Micro sedan vidare därifrån på två håll till disk och kyl?

Så blir det en smalare ränna att bila upp.
1 rör för 5 ledare 16A
1 rör för 5 ledare 10 A
2 rör till två 10 A alternativt 1 rör till en 5a till fläkt uttag och belysning?
 
Får man välja så blir det ett rör per grupp, men om det underlättar betongarbetet är det helt ok med en 10 A trefasgrupp till kyl/frys/micro/DM/uttag. Alltså totalt två rör, ett 20-rör till häll/ugn och ett 16-rör till 10 A-gruppen. Det räcker. Man kan gå upp till 16 A för uttagsgruppen men kan inte se att det skulle behövas. Det är i och för sig inget fel att dra 20-rör i alla fall för båda.

I detta fall ser jag dock helst att 10 A-trefasgruppen först går till en kopplingsdosa varifrån ni drar enfasrör till kopplingspunkterna. Om det blir besvärligt så är 3-polig dvärg ett krav: MCN310
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.