Bamsefar skrev:
Tobiasfranzen77: Om du verkligen vill integrera dina saker såsom du beskriver, så kommer du nog tvingas ha en HC2 för att få det riktigt fint och smidigt. Inte för att Fibaro är perfekta - det är dom inte - men jag böt från Vera Lite i början av året om jag minns rätt. Har inte ångrat det bytet en enda dag, och jag kör alltså alla lampor/termostater/sensorer/stereo/hemmabio osv med den, i kombo med iRule förvissor (iRule har jag för att få snygg fjärr i plattor och mobiler).
Då är saken klar då. Det får bli en HC2.
Men konstigt nog så vaknar den lilla plastburken till liv när jag hotade den att kasta ut den ur fönstret ;)
Jag kommer inhandla zwave enheter för att kunna fasa ut nexa. När jag ersatt alla så byter jag box.

Men du gjorde mig nyfiken när du sa att du styrde stereon/tv. Vilka hårdvaror använder du då?
Irule... Hört talas om det, men är det svårt att skapa appen som man önskar?
Jag är verkligen ingen hacker.
 
Jo en sak till.. Bör jag köpa enbart fibaros eller funkar ex tkbhome?
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Jo en sak till.. Bör jag köpa enbart fibaros eller funkar ex tkbhome?
Det finns en kompatibilitetsmatris någonstans.
 
iSnobben skrev:
Det låter ju faktiskt som något man skulle ta och kolla lite mera på 😃 Hatar att jag behöver 4st fjärrkontroller + tangentbord och mus som det är just nu. Kan iRule även styra datorn?
Jag ser inget direkt problem med det - dock beror det lite på vad du menar styra? RDP är en sak, XBMC är en annan sak - men båda fungerar på ett eller annat sätt.
 
krister ekberg skrev:
Det låter ju riktigt bra, precis som jag vill ha det. Har gr-100 en ir sändare eller kan man koppla in fler? Tänkte eventuellt styra en luftvärmepump och den står inte direkt på samma ställe som tv.
Det finns 6 utgångar för IR sändare - jag har förlängt i alla fall en av mina till min projektor och det vart nog 5 meter. Sedan kommer jag styra min Miele RX1 robotdammsugare med ytterligare en av IR portarna. Å andra sidan finns det från just Global Cache även mindre burkar som fungerar som "omvandlare" från IP till IR som man kan köpa, finns till och med trådlösa varianter.

http://www.globalcache.com/products/itach/wf2irspecs/

Ser för övrigt att min burk heter GC-100 och den finns i tre storlekar, jag kör med mellanvarianten...
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Men du gjorde mig nyfiken när du sa att du styrde stereon/tv. Vilka hårdvaror använder du då?
Irule... Hört talas om det, men är det svårt att skapa appen som man önskar?
Jag är verkligen ingen hacker.
Vad menar du med hårdvara? Jag använder en Global Cache GC-100 för omvandling av IR över IP, RS-232 styrning och relästyrning. Resten går via IP.

iRule anser jag vara rätt lätt - men jag är ju typ hacker då så jag är nog fel person att fråga.

Om man känner sig osäker så kan man ju alltid hyra in ett proffs att göra någon form av grundkonfiguration och sedan ta sig vidare när man har något att gå på så att säga. Jag hjälper till på forum som detta och zwave.se men jag begränsar mig lite till att lösa allas problem genom att försöka lära ut grunder med mera, och sedan får man ta sig vidare själv. Men det finns väldigt mycket hjälp att få på weben - men förvänta dig inte allt gratis typ.
 
Bamsefar skrev:
Vad menar du med hårdvara? Jag använder en Global Cache GC-100 för omvandling av IR över IP, RS-232 styrning och relästyrning. Resten går via IP.

iRule anser jag vara rätt lätt - men jag är ju typ hacker då så jag är nog fel person att fråga.

Om man känner sig osäker så kan man ju alltid hyra in ett proffs att göra någon form av grundkonfiguration och sedan ta sig vidare när man har något att gå på så att säga. Jag hjälper till på forum som detta och zwave.se men jag begränsar mig lite till att lösa allas problem genom att försöka lära ut grunder med mera, och sedan får man ta sig vidare själv. Men det finns väldigt mycket hjälp att få på weben - men förvänta dig inte allt gratis typ.
Tack för det grundliga svaret.
Jag ska inte förkovra mig riktigt än. Ska först inhandla det som behövs. Trillar in på APNT-66 iTach som ska fungera för att styra IR.
Vesternet förklarar rätt bra hur. Och med förhoppningsvis din assistans så ska det nog gå bra. ;)
Dock så har jag en samsung smart-tv som ligger på mitt wi-fi. Förstärkare denon avr 2113 som går att styra via deras egen app.
Popcornhour som även den kan styras utan fjärr.
Känns som att det borde gå utan GC/itach.
Dilemmat kommer när digitalboxen skall byta kanal.
 
Njae...

Alltså om du trillat in på APNT-66 så kräver den en Global Cache enhet för att konvertera IP till IR.

Men som du skriver: Denon har IP styrning (jag använder Marantz själv, så jag vet att det fungerar då de delar protokoll för allt utom just volymkontrollen...), SamsungTVn kan du säkert styra via IP också bara du får tag på protokollet. Popcornhour har jag ingen erfarenhet av, jag har själv Dune HD Smart D1 och den lirar utan problem på IP.

Vet nu inte vilken digitalbox du har, men min Humax styr jag alltså med IR via GC-100, eftersom ingen box såvitt jag vet har något aktiverat IP protokoll som man kan nyttja. Så där kommer du nog behöva en Global Cache enhet, någon av dom...
 
Vore bättre om V4 vart stabil först....
 
Någon här som skickar styrning via UDP från VD i HC2:an? Sitter och fibblar med en multiroom förstärkare som bara tar emot/skickar via UDP.
 
Bamsefar skrev:
Njae...

Alltså om du trillat in på APNT-66 så kräver den en Global Cache enhet för att konvertera IP till IR.

Men som du skriver: Denon har IP styrning (jag använder Marantz själv, så jag vet att det fungerar då de delar protokoll för allt utom just volymkontrollen...), SamsungTVn kan du säkert styra via IP också bara du får tag på protokollet. Popcornhour har jag ingen erfarenhet av, jag har själv Dune HD Smart D1 och den lirar utan problem på IP.

Vet nu inte vilken digitalbox du har, men min Humax styr jag alltså med IR via GC-100, eftersom ingen box såvitt jag vet har något aktiverat IP protokoll som man kan nyttja. Så där kommer du nog behöva en Global Cache enhet, någon av dom...
Tror att jag kör allt via GC då. Eftersom det ändå inte går att styra alla enheter via IP.
Boxen är en samsung, går inte styra via IP.
Kom ju på att det finns en appletv samt dvd och en Irobot som skulle kunna vara bra att styra.
Finns det begränsningar på hur många kommandon/ir-signaler man kan lära en GC-100?

(Har lagt beställning på en del fibaroprylar. Så när väl det har kommit så kommer clabbe få besök. Då skall zipan returneras. )

iRule... Betalar man för nåt certifikat eller hur fungerar det? Finns det olika alternativ, isf vad ska man välja?
 
GC-100: IR koderna ligger i HC2 så det finns ingen sådan begränsning. Man lagrar alltså IR koden i den VDn som man skapar.

iRule: Jag vet inte, jag köpte pro versionen för att vara av med alla frågor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.