Ytterdiametern är 16-17mm på ducten. Kan man lägga något skyddande lager över? Eller ska man dra i nåt slags rör?
 
Hur djupt den ligger inverkar.
 
skoog84 skrev:
Ytterdiametern är 16-17mm på ducten. Kan man lägga något skyddande lager över? Eller ska man dra i nåt slags rör?
Utan att lova något så skall det ju mycket till innan du paddar sönder en fiber i en fiberduct. Den är gjord för att tåla ganska mycket direkt våld och tung last utan att kollapsa. Så ligger den bara på något sånär djup så är det bara att lägga över den. (Jag ägnade inte min egen fiber ens en tanke när jag lade plattor och paddade över den. Och det blir tredje omläggningen med paddning nu i vår.)
 
Man bör inte lägga sten direkt mot ducten, helst skall det vara en dm sand i mellan för att förhindra punkttryck, men i övrigt tål den nog en hel del.
 
Tänkte plattsätta uppfart samt gång upp mot huset. Tänkte gräva ner rör för att underlätta en ev. fiberdragning då jag hoppas att vi får erbjudandet under nästa år. Till frågan, vad skall jag dra för rör och vart kan jag köpa det :)
 
Hur djupt bör ducten ligga?

Jag är lite irriterad på installatören de bara plöjde ner ducten i förväg, jag hade ju helst velat lägga den i något rör på min tomt.
 
Ducten är ett rör. :)

Den bör ligga 30 cm djupt i tomtmark.
 
mycke_nu skrev:
Ducten är ett rör. :)

Den bör ligga 30 cm djupt i tomtmark.
Och ett ganska tufft sådant skall vi tillägga. (Dessutom dubbelt).

Beroende på marktyp så är det inga som helst problem. (Stenar som nöter vid rörelser bör man ju undvika, men bor man inte i Makadam så är det antagligen inget problem under överskådlig tid.)
 
Mina föräldrar håller på att bli med fiber och jag hade trott att de skulle få "fiberboxen" i källaren där fibern kommer in, men såg igår när jag var där att direkt innanför väggen så har de skarvat på en tunnare vit slang mot den orangefärgade som kommer in. Låg en lååång härva sån vit slang som farsan tydligen håller på att dra vidare upp genom huset. Morsan visste ingenting och farsan var inte hemma så jag kunde inte fråga om det ingick eller var nåt han betalat extra för. Såg inte ut att vara iblåst fiber ännu (skarvkopplingen mellan orange och vit var transparent).

Det är Sollentuna Energi som drar in fibern där, de kanske bjuder på lite mer än de fristående "fiberbolagen".
 
De skarvade också på en vit mindre slang hos mig som vi sedan drog i vp rör fram till fiberboxen.
 
Ja, nu har jag ju hunnit snacka med farsan, han hade inte vetat innan att det skulel bli så, han hade räknat med att tsätta boxen i källaren. Nu kunde han borra ett par hål och dra den vita slangen genom ett trappsteg och sen längs golvsockeln och upp i en kabelkanal så boxen sitter uppe på väggen i "trapphuset" (eller vad man ska kalla det, det var en liten hall förr innan huset byggdes till).

Det såg monterat och klart ut sist jag var där men farsan hade inte kopplat in nåt till boxen (den ser ut att vara en managed switch typ, ingen WiFi i den eller så, antagligen så kommer han skaffa IP-TV också eftersom TVn står på andra sidan väggen.
 
När leverantörsrepresentanten kom till mig, sa jag bara att jag ville ha boxen på ett ställe, och talade om att jag drar ett VP-rör från ytterväggen till min tänkta placering av Fiber-boxen.

Det var inga problem, han noterade bara att de skulle lämna 6 meter extra orange slang. När de grävt klart, så sköt jag bara i den slangen i mitt VP-rör. Därefter kom de och blåste i fibern, kopplade in och därefter klart. Inga som helst problem, och inga extrakostnader.

Detta var ett av de mest utskällda fristående bolagen i Stockholmsområdet, som utförde grävningen här. Men jag måste säga att jag var hur nöjd som helst med deras service vid min installation.
 
Jag har hört flera som fått liknande utan problem. Men det är viktigt att man själv gör extrajobbet så att säga, och att man gör det fort så de inte behöver vänta. Lite extra slang och fiber är en marginell kostnad för dem, det är arbetet som är den stora kostnaden.
 
Nerre skrev:
Det såg monterat och klart ut sist jag var där men farsan hade inte kopplat in nåt till boxen (den ser ut att vara en managed switch typ, ingen WiFi i den eller så...
Nej det är vanligt. Dels så blir den billigare, dels så slipper man släppa in kunden i den (för att sätta nätverksparametrar) så det blir mindre pillande och risk, dels så hamnar den ofta i en källare ändå, där en WiFi AP blir ooptimalt placerat, dels så blir det tydligare att det är kunden som inte kan sätta upp sitt nät så supporten går snabbare (och det är viktigt eftersom supportkostnaden är en mycket stor del av totalen, tom dominerande), och till sist så har den trådlösa marknaden utvecklats fortare så det blir kortare livslängder och mer gnäll för dem som ev. skulle suttit med 802.11g idag (det är inte så många år sedan den var allenarådande, min egen CPE skulle exv. varit det)
 
Jo, i fallet med fiber så är det ju oftast öppet mede leverantör också, nätägaren sätter då bara en managed switch och sen är det leverantören som eventuellt ger kunden en "trådlös router" eller nåt.

Jag tror inte att det är så vanligt att de kör olika VLAN på de olika portarna ens, skaffar nån triple play så är det leverantören av det som levererar en router som delar upp VLANen på olika portar. Att burken har flera LAN-portar beror bara på att det blir billigast och enklast så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.