B
Nja, tycker att man bör ha en motor som fixar hastigheten för ex påfart till motorväg. Kan vara direkt farligt att titta ut där i 50km/h... ☺
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Visa mig den bil som inte klarar att accelrera till 110 km/h på vilken motorvägspåfart som helst! Det är ungefär som nuförtiden när dom som kör på rampen förväntar sig att du som är på motorvägen skall göra plats för det är för svårt att placera fordonet i längsled, anpassa farten, blinka och vrida på ratten samtidigt. Ingen bil i världen kan kompensera att man inte kan köra bil. Själv har jag en V70 -07 Bi-Fuel, där kan du snacka om slö motor. Har även kört en del V700 1.6D och inga problem med prestandan om man kan köra bil.

Däremot undrar jag om TS har behov av en SUV eller om en beg Passat eller V70 med minsta dieselmotorn skulle passa. Dessa bilar är ju kompetenta dragare. Finns ju även möjligheten att köpa en demo Kia Cee'd vid någon utförsäljning.

Just det, TS har redan köpt bilen, men det kommer ju alltid en nästa bil.....
 
Anders_Nilsson skrev:
Visa mig den bil som inte klarar att accelrera till 110 km/h på vilken motorvägspåfart som helst! Det är ungefär som nuförtiden när dom som kör på rampen förväntar sig att du som är på motorvägen skall göra plats för det är för svårt att placera fordonet i längsled, anpassa farten, blinka och vrida på ratten samtidigt. Ingen bil i världen kan kompensera att man inte kan köra bil. Själv har jag en V70 -07 Bi-Fuel, där kan du snacka om slö motor. Har även kört en del V700 1.6D och inga problem med prestandan om man kan köra bil.

Däremot undrar jag om TS har behov av en SUV eller om en beg Passat eller V70 med minsta dieselmotorn skulle passa. Dessa bilar är ju kompetenta dragare. Finns ju även möjligheten att köpa en demo Kia Cee'd vid någon utförsäljning.

Just det, TS har redan köpt bilen, men det kommer ju alltid en nästa bil.....
Polski Fiat 126p 0-100 typ 24sekunder med en toppfart på 110...
 
KnockOnWood skrev:
Det ligger mycket i det du skriver, tlundberg!

"Pigg" motor och bränsleförbrukning spelar ingen större roll om man inte kör så mycket.
Men hög ljudnivå är alltid irriterande.
70 000:- är ju väldigt mycket procentuellt i sammanhanget, ca 70% mer om jag tänker rätt?
 
pelpet skrev:
Det där med "pigg" motor tycker jag till 90% hör hemma på nöjeskontot, för den som framförallt söker ett fordon som transportmedel så finns det mycket pengar att spara på att acceptera ett fordon med en slöare motor.

De 10% som inte handlar om nöje är snabbare omkörningar, vilket höjer säkerheten.
Instämmer helt och hållet!
Har man en sambo som är totalt ointresserad av bilar så är det väldigt mycket som får strykas från nöjeskontot :)

I vårat fall så är bilen ett rent transportmedel. Det ska vara driftsäkert, trafiksäkert, praktiskt och ekonomiskt.
 
Låter helt rätt prioriterat! Har också en sambo som är helt ointresserad och som inte vet något värre än när bilen krånglar. Men samtidigt gillar hon att köra fort och vill ha en bil som går tyst och stabilt även i 140km/h, så just nu har vi en Opel Vectra med sportchassi. Men den funkar dåligt på vår krokiga, smala och knöliga väg. Speciellt på vintern då den plogas väldigt dåligt och sällan... Så tankarna har ju ofta gått mot något fyrhjulsdrivet i stället...
 
maah skrev:
70 000:- är ju väldigt mycket procentuellt i sammanhanget, ca 70% mer om jag tänker rätt?
70.000 / 156.000 = 45%.

Men det är mycket ja. Kanske billigare med ett par hörselskydd då :)
 
Jag är lika bra på att räkna procent som på hur mycket jag får dra på släpet! :D

Man kan ju få par hörselkåpor till sambon också för dom pengarna. Med inbyggd intercom dessutom!
 
Idag va det äntligen dags att hämta ut bilen! :D

20141211_103457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intryck såhär långt:

Farthållaren va en positiv upplevelse. Precis samma funktion som t.ex. Volvo har. Man kan ställa in hastigheten digitalt med +/- knappar, det finns en funktion för att återuppta hastigheten efter inbromsning.
Hade inte tänkt på farthållaren innan, men jag vart ändå lite positivt överraskad över hur bra den fungerar.

Den känns väldigt lätt och rapp i stadskörning. Inte alls stor, tung och seg.

Stereon enkel att para ihop med telefonen. Ljud och funktionalitet är mycket bra.

Den motsvarar helt mina förväntningar hitintills. Dacia hade t.o.m. slängt in en extra funktion sedan jag beställde den, nån mojäng som varnar för dåligt lufttryck i däcken.

Återkommer när jag har kört lite mer. Fråga gärna om ni undrar något :)
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
maah skrev:
Idag va det äntligen dags att hämta ut bilen! :D

[bild]


Dacia hade t.o.m. slängt in en extra funktion sedan jag beställde den, nån mojäng som varnar för dåligt lufttryck i däcken.
TPM=lagkrav.
 
Grattis till nya bilen! Den är go den känslan va!? :D
Jag tycker den är riktigt snygg för att vara en suv! (Att suvar överlag är några av jordens mest onödiga fordon kan vi lämna därhän då det inte är särskilt positivt. :p )

Nu har jag inte läst hela tråden men snubblade in på diskussionen om last och släpvikter och saknade (tror jag i alla fall) en lite men eventuellt viktig detalj: Om man planerar att köra bilen med släp och dessutom lasta bilen full (tung) så skall man tänka på att vikten på dragkroken skall räknas in i lastvikten. Dvs, om släpvagnen belastar kroken med 75 kg så får man plocka ur 75 kg prylar ur bilen så man inte överstiger bilens maxlast. Å andra sidan kan man då förhoppningsvis hysta in de 75 kilona i släpet. :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
maah skrev:
Fråga gärna om ni undrar något :)
Trillade extraljusen av på väg hem från handlaren?

På med tre feta direkt!
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Håller med MathiasS, men det får gärna vara 5 st rejäla xenonlyktor, alt en 50" ledramp. Eller varför inte båda delar?
 
De verkar ju hålla andrahandsvärdet i alla fall, blev riktigt sugen på en när de värderas till kring 75k (-11, 4x4, 6k mil) på både bilpriser.se och någon biltidning jag bläddrade i. Dock finns det ingen på blocket under 110k... för en bil som kostar 140k ny.
 
Ts: Grattis! Bilen är ju snygg som tusan! Bra pris dessutom! Du får gärna skriva och berätta lite då och då vad du tycker om den. Som jämförelse en NY lada niva med teknologi från 70-talet får man ge ca 100000kr för. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.