Helle76 skrev:
paxman
det är en bostadsrätt. Så föreningen har ansvar för tex fukt i golven och dålig ventilation.
Stomme,väggar, vind, rör, avlopp osv.
Men blev varse ganska fort efter inflytt när vi fick problem att denna förening inte har så mycket koll.
De pajade ventilationen när de satte in nya Täta fönster och bara satte dit ETT luftintag på bottenvåningen.
Det hade de inte koll på, de hade inte gjort några mätningar efter fönsterbyte.

Vi betalar ju avgift till föreningen varje månad. Så då ska de väl fixa saker också som ligger på deras bord, tycker jag
Glöm inte att DU är en del av föreningen, det är ingen "annans" ansvar. Att bo i bostadsrätt är inte lika enkelt som att bo i en hyresrätt.
De som sitter i styrelsen är andra medlemmar i föreningen, som kanske har bättre koll, men kan lika gärna ha sämre koll än dig på fastighetsskötsel. En bostadsrättförening bygger på att medlemmarna faktiskt är aktiva i sitt boende, inte bara en liten del av dem, den så kallade "styrelsen".

Därmed inte sagt att det inte ligger på styrelsens ansvar att se till att vissa saker blir åtgärdade, men du betalar inte för att någon annan ska göra jobbet på samma sätt som i en hyresrätt..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kollade ni inte upp föreningen innan ni köpte huset...?
 
mikael.

jo jag är en del av föreningen. Och Riksbyggen är förvaltare. Men det betyder väl inte att jag ska betala själv
för saker som är föreningens ansvar.

Nu har föreningen fått upp ögonen på att ventilationen nog är pajad i alla husen efter att de bytte fönster.
Så nu ska de ta dit en oberoende vetilationsgubbe och mäta i flera hus, tack vare att jag upptäckte att ventilationen inte fungerade i min bostad.
 
  • Gilla
AvsAnnelie
  • Laddar…
Paxman.
Klart vi kollade upp föreningen innan och ekonomin, planerade åtgärdsplaner osv.
vore vänner bor i samma förening och en av dom är med i styrelsen.

Hade frågat innan köp om ventilationen och allt funka efter att de bytt fönster. Och det skulle vara okej
så ordföranden som jag prata med.
Vilket det inte var
 
och de förra ägarna uppgav ju i papper som följde med kontraktet på bostadsrääten att de inte hade märkt någe fukt ånstans, inga problem alls med huset, en trasig kakelplatta sa de.
De hade inte haft problem med skadedjur, ventilation eller nånting.
vilket allt visade sig vara fel.
Det är därför jag överväger att få nedsättning på priset vi gav
 
Just bostadsrättsföreningar kan skötas rätt klåparaktigt. Jag hyrde en Lgh i en brf där styrelsen hade som mål att allt skulle göras billigt, men inte nödvändigtvis rätt eller långsiktigt. Och det är säkert inte det enda exemplet. Så var beredd på att föreningen mycket väl kan göra ganska stora tabbar.
 
AnneFi
Men bara för att du har problem med fukt skadedjur och ventilation betyder inte att förra ägaren ljög om att de inte hade det. De upplevde kanske inte det som ett problem
 
då kan jag i nuläget tycka att det kanske hade varit enklare att ha köpt e villa, eget hus.
Då hade man fått en besiktning som sagt hur allt legat till, nu trodde man att bostadsrättsföreningen sköter
om huset och det har dom inte gjort och då vet man inte vilka fel huset har.

och om man behöver nån åtgärd så är det ofta att då ska alla ha samma åtgärd och då ska det tas beslut om det
i styrelse och årsstämma och det tar evigheter innan något händer.
 
Helle76 skrev:
då kan jag i nuläget tycka att det kanske hade varit enklare att ha köpt e villa, eget hus.
Då hade man fått en besiktning som sagt hur allt legat till, nu trodde man att bostadsrättsföreningen sköter
om huset och det har dom inte gjort och då vet man inte vilka fel huset har.

och om man behöver nån åtgärd så är det ofta att då ska alla ha samma åtgärd och då ska det tas beslut om det
i styrelse och årsstämma och det tar evigheter innan något händer.
Det är väl delvis därför att det är skit med brf.

- Några vill bara bo några få år och vill inte ha höjd avgift under tiden ... på bekostnad av nödvändigt underhåll
- Några har dålig kunskap om fastigheter
- Några engagerar sig inte,vilket delvis är brf affärsidé (oavlönat arbete)
- Några köpare har inte en susning om att det är lika viktigt att kolla föreningens ekonomi och hur hela huset skötes.
- Några köpare tror att dom köper en lägenhet. Det gör dom inte. Dom köper en andel av hela fastigheten och får rätt att disponera en viss lägenhet.
-Några tror att jordabalkens regler gäller. Det gör det inte. Andelen som köpes anses vara lösöre med dess regler betr. fel, undersökningsplikt mm.

Har jag glömt något? :D
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
Det känns lite naivt att tro att BRF sköter om huset...mina svärföräldrar bor också i BRF-hus, radhus, och inte springer det folk från föreningen och kollar fukt, ohyra eller annat. De har periodiskt underhåll, så som omläggning av tak, sköter förhandlingar med bredband/kabel-TV-leverantörer och om något händer med de gemensamma utrymmena som garaget eller vägarna i området. En granne till svärföräldrarna hade en fuktskada på grund av dålig konstruktion av ett tak till altanen, det fick givetvis ägaren till uteplatsen betala själv.

En BRF är inte en hyresrätt så ägarna måste ta sitt ansvar, det gäller även nya ägare. Du har köpt en citron och nu har du två alternativ: gör lemonad, alltså rensa bort så mycket du kan och försök komma över dina äckelkänslor eller sälj citronen och ta den ekonomiska smällen. Visst kan du försöka få ned priset men det kan bli väldigt dyrt i längden om det måste dras till rättsväsendet.
 
O
Även när man köper en BR bör man göra en egen besiktning.
Men att försöka få ner priset baserat på säljarens påståenden känns väldigt väldigt långsökt för att inte tala om nästa omöjligt.
Det kan faktiskt mycket väl vara så att säljaren inte har upplevt några problem med fukt eller skadedjur. eller att de inte upplevt ventilationen som dålig.... Alltså har inte säljaren uppgett felaktiga uppgifter....
Det är inte olagligt att vara korkad....
Sedan är som sagt var problemet med skadedjur eller ventilationen ofta väldigt subjektivt... Säljaren hade kanske alltid ett fönster på glänt... och tyckte det inte var något problem med lite pälsängrar...

Allmänt:
BRF är enligt mig många gånger ett bra boende där man kan vara med och bestämma om man engagerar sig lite.
Dock så är problemet att vissa styrelser gör inget bra jobb. Har ingen kunskap samt ser inte längre fram än sin egna försäljning. Jag har själv bott i en BR sedan 2004 och varit aktiv i styrelsen sedan 2005. Vi tänkte hela tiden långsiktigt i våra planer och reparationer. Vi gjorde inga nödlösningar som sedan blev permanenta... Men så var både jag (lite skryt ;) ) samt ordförande kunniga inom bostäder. Att allting trillade ihop som ett korthus när jag slutade är en annan sak.... trots att jag gett dom de verktygen de behövde för att kunna fortsätta i samma anda....
Jag tror ändå att de flesta i styrelserna i sina BRF´er engagerar sig och försöker göra så bra som möjligt.
 
paxman.
Du skrev ta den ekonomiska smällen. Men ar du att jag aldrig kan sälja så jag går 0 ut dvs
mitt inköpspris plus möklararvode+renoveringar (slipning av parkett, tapetsering/målning)?
 
Vad har du hittils gjort för att lösa problemet?
 
fahlis skrev:
Kan BRL kap 7 § 9 2:a stycket vara tillämpligt för parhus?

I fråga om bostadslägenhet som utgör en del av ett hus är styrelsen skyldig att vidta tjänliga åtgärder för att utrota ohyra, även om bostadsrättshavaren är ansvarig enligt första stycket för att sådan förekommer i lägenheten. Är bostadsrättshavaren utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han drabbats av genom åtgärder för att utrota ohyran.
Odjuret.
Vad är bostadsrättsföreningens ansvar här då.? Kan de betala en del för extrakostnader vi får eller om vi måste riva ut delar av köket för att få bort larverna?
 
Andy 78.

Vad vi gjort. Mycket. Men ej fort bort dom.
Rivit ner alla lösa tapetbitar runt fönster och golvlister och mot taket där dammlössen kröp bakom tapeten,
fogat och spacklat igen alla hålen och runt fönster. Haft värmen på på 28 grader där för att torka ut fukten
i väggar och golv och för att sänka luftfuktigheten.
Dammsuga ofta för att dammsuga upp dom.
Tagit boirt golvlisterna i nästan hela huset. Sprutat med Radar med 2 veckors mellanrum.
Kört luftavfuktare,
Haft expert från Anticimex här för dammlössen (innan vi upptäckte larverna). Han sa att vi måste köra värmebehandling med element och luftavfuktare för att få ner luftfuktigheten. Men vår luftavfuktare tar bara typ det rum den står i och ev angränsande. Så det är svårt att få ner luftfuktigheten i hela huset.
Kör element för fullt. (kommer bli en dyr elräkning).
Senare sa en kvinna på Anticimex att dammlössen kommer vi aldrig bli av med när de finns under golvet där det är en fuktig betongplatta.

Får dammsuga ofta för att suga upp dom.
I sovrummet tog vi bort golvlister och sprutar Radar runt. Får plocka många döda silverfiskar varje kväll som ligger halvdöda längs väggkanterna.

I köket har vi städat, städat, gnott, dammsugit. Hållt på flera kvällar nu. Tagit bort golvlister, dragit ut spisen och slitit upp klickgolvet under (larver och skal under) Gnott med (såpa och klorinvatten), la tillbaka klickgolvet (fast det fanns säkert kvar larver i springorna men de var ihoplimmade så jag kunde inte göra så mycket annat).
Fogade i alla kanter under spisen så larverna inte skulle kunna ta sig upp.
Dragit ut diskmaskinen. Tagit bort golvplankorna under (det var där det låg hundratals skal). Slängde golvplankorna, skrubbade, dammsög allt. Men kommer inte åt larver som ligger i diskmaskinens hölje.
Vi har slitit bort klickgolvplankor som de limmat på socklarna till skåpen (vid golvet), och bakom den gamla 70-tals plastmattan som också var limmad (löst) på sockeln. Skal och larver under båda.
Skrubbat bakom kyl och frys.
Slitit ut klickgolvplankor som dom lagt i botten på skåpet under diskbänken. = fler larver och skal.
Skrubbat ännu mer.
gått igenom alla överskåp och allt porslin och grejor i dom, dammsugit och fogat alla kanter inuti skåpen så
larverna inte kan komma ut dvs blir instängda (och förhoppningsvis svälter ihjäl , kanske om 1 år för så länge kunde de klara sig utan mat.)

Och har skickat larver på analys till expert på Anticimex i Stockholm.
Här kunde inte Anticimex artbestämma dom.

Vi har inte velat packa upp. Vill inte ha dammlöss i alla mina böcker (de käkar papper och limmet i bokryggen).
Så det mesta av vårt bohag ligger kvar i våra plastlådor i en stor hög i ett av rummen.
Mest kläderna kvar i vacumpåsar, har packat upp vardagskläder i garderoberna i sovrummet.
Men är rädd att det finns larver i garderoben också. Om det är larver som käkar textil.
 
  • Gilla
Malinohändig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.