Peter_K skrev:
Tror jag lagt ut den här tidigare men man undrar ju om den verkligen är på riktigt :x
Den finns tidigare i tråden. Men tydligen skall den vara fejkad.
 
SkaneErik skrev:
Det finns två separata nät. Ett 220/380 och ett 127/220 (ja, jag vet att den faktiska spänningen höjts i nätet, men märkspänningen på apparaterna är detta) där man kan koppla in vanliga enfasprylar tvåfasigt i nätet med lägre spänning (som i det norska systemet).
Njae, i Norge har/hade de ett IT-system, dvs utan nollreferens. På Chalmers så var det inte så, dvs man hade en nollreferens, du kunde mäta 110V mot jord från vardera fas. Så det var ett riktigt tvåfassystem istället. Man tyckte att det blev bättre i en labmiljö eftersom det första jordfelet i ett IT-system är tyst, och det är lätt hänt att man tror att systemet inte för spänning när man mäter 0V mot jord på båda ledarna (men 220V mellan dem). Ja, jag är så gammal att dessa spänningar är korrekta, eftersom 230V/400V-omläggningen gjordes efter att jag var i det labbet. :)

220V/127V till 380V/220V-omläggningen var jag dock *inte* med om! :)
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Det är fortfarande det vanliga i skolmiljöer med Y-kopplat TN system och 230 V huvudspänning via fulltrafo.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det är fortfarande det vanliga i skolmiljöer med Y-kopplat TN system och 230 V huvudspänning via fulltrafo.
Där ser man! På Chalmers så åkte de ut i samband med någon renovering vill jag minnas. Man satte in JFB istället.
 
RoTe
GK100 skrev:
Det är fortfarande det vanliga i skolmiljöer med Y-kopplat TN system och 230 V huvudspänning via fulltrafo.
2001 använde jag ett sådant system på Fyrisskolan i Uppsala.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag stötte på det så sent som 2008.

Installerades 2007 Några månader innan Jul tror jag. Vad jag vet så finns det kvar ännu.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
220V/127V till 380V/220V-omläggningen var jag dock *inte* med om! :)
Det fanns 127 V i vissa områden i samhället i norra Skåne där jag växte upp. Jag var väl under 10 år, men minns att apparater ibland fick kopplas om.

Två åkare som körde med häst och vagn, dessutom. Den ena körde öl, och den andra lite av varje.

Det var inte på 1800-talet, tro det eller ej.
 
  • Gilla
yxis och 6 till
  • Laddar…
Ja det är inget ovanligt och inte är det värsta elkopplingen heller. :)
 
Det är ju egentligen ett ganska bra system i skolmiljö. Enfaslaster läggs mellan faserna och trefasmotorer som normalt är Y-kopplade fungerar om de kopplas som delta.

Men nu är det litta off-topic :)
 
O
mycke_nu skrev:
Det fanns 127 V i vissa områden i samhället i norra Skåne där jag växte upp. Jag var väl under 10 år, men minns att apparater ibland fick kopplas om.

Två åkare som körde med häst och vagn, dessutom. Den ena körde öl, och den andra lite av varje.

Det var inte på 1800-talet, tro det eller ej.
Fasiken är du så gammal så att allt kördes ut med häst å vagn....:p:p
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Passa dej.. :mad::D
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Två åkare som körde med häst och vagn, dessutom. Den ena körde öl,
Men det är ju helt perfekt med UPS då det handlar om så viktiga leveranser! :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
SkaneErik skrev:
(ja, jag vet att den faktiska spänningen höjts i nätet, men märkspänningen på apparaterna är detta)
Vad är anledningen till att man har höjt spänningen från 220 till 230 V?
 
En kompromiss inom EU, helt enkelt.

England hade 240 V och vi andra 220 V.
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Vad är anledningen till att man har höjt spänningen från 220 till 230 V?
En internationell standardisering. Många länder gick från 220 -> 230, andra hade redan 230V, och en del (bl.a. UK om jag inte missminner mig) har fått gå ner från 240V.

Skiftet gjordes under ett antal år där det skulle gå ner eller upp 2 volt i taget. Men i praktiken kan det knappast ändå ha gått till så, en nätägare må väl bara ha gått in och ändrat en enda gång i ett 10V steg. ;)

Men varför det öht är spänningar på 220-240V har jag ingen aning om, jag minns inte så långt tillbaka. :)


edit: Gotlänningen är lite vaknare än mig så här på morgonkvisten. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.