Väck enheten så ska den synka
 
dhanjel skrev:
Väck enheten så ska den synka
jo.. men det hjälper inte..

1. Tryck en gång på elmätaren, den svarar med ett rött blink. Nu skall den ju vara vaken och i realtidsläget. Riktar jag en fjärrkontroll mot sensor och trycker på någon knapp så blinker dioden på elmätaren.

2. I HC2 lägger jag till en parameter, nr 1 , sätter data storleken till 4 och skriver i 10000 som värde.
Trycker jag nu på save så laddas sidan och parameter 1 är nu desierd value 0 samt current value 0.
Under parameter 1 så står det:last set value: 10000undefined.

Jag gör fel på något sätt men hur??
 
Vet att mitt strulade lite i början också att få till.
Undra om du inte ska sätta alla parametrar först sen trycka på spara (disketten).

Här ser du resten av min konf på den samt vilken version av NorthQ jag har.
Borde iofs inte spela nån roll.
Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen har jag läst att vissa bara synkat den med HC2:an och låtit den varit på i ett dygn.
Så har det fixat sig själv.
 
Redigerat:
KumlaEkeby skrev:
Vet att mitt strulade lite i början också att få till.
Undra om du inte ska sätta alla parametrar först sen trycka på spara (disketten).

Här ser du resten av min konf på den samt vilken version av NorthQ jag har.
Borde iofs inte spela nån roll.
Tack! Jag tror jag knäckte det nu!

man börjar med att lägga till alla de parametrar man vill ha, men utan att ge något värde idom.

1. skapa parametrar och sätt rätt data storlek på dom.
2. tryck på spara
3. tryck 3 gånger på knappen på sensorn och vänta på att den blinkat klart.
4. Skriv nu in värdena som du vill ha och tryck på reconfigure device /Försök att återställa standard parametrar.

Nu skickas dom värden över som du har satt, kolla status raden i fibaro och värdena kommer trilla förbi.

Nu skall jag sätta fast den på mätaren och se hur det ser ut i morgon :)
 
Vågar man köpa HC2, den har ju funnits ett tag på marknaden. Surt vore ju om det kom en HC3 strax efter. Någon som vet något om en efterföljare?
 
Pewh skrev:
Vågar man köpa HC2, den har ju funnits ett tag på marknaden. Surt vore ju om det kom en HC3 strax efter. Någon som vet något om en efterföljare?
Det är nog helt riskfritt.
 
Vågar... Hmmm... Alltså det moderkort som sitter i HC2 är rätt gammalt med dagens standard. Jag skulle gissa att Fibaro snart tvingas byta moderkort igen - precis som de gjorde för något år sedan eller två. Då påstod man att det inte var någon skillnad på varianterna - men det visade sig nyligen att den senare varianten med 4-USB portar är mer än dubbelt så kraftfull... Och som sagt, med dagens mått mätt, så är de massivt mera kraftfulla - alltså de kort som Intel tillhandahåller idag.
 
krister ekberg skrev:
Tack! Jag tror jag knäckte det nu!

man börjar med att lägga till alla de parametrar man vill ha, men utan att ge något värde idom.

1. skapa parametrar och sätt rätt data storlek på dom.
2. tryck på spara
3. tryck 3 gånger på knappen på sensorn och vänta på att den blinkat klart.
4. Skriv nu in värdena som du vill ha och tryck på reconfigure device /Försök att återställa standard parametrar.

Nu skickas dom värden över som du har satt, kolla status raden i fibaro och värdena kommer trilla förbi.

Nu skall jag sätta fast den på mätaren och se hur det ser ut i morgon :)
Detta fungerade klockrent i 4 dagar.. men idag är noden död.. får se om den vaknar till liv.
 
Vilken relä puck är att rekommendera, Fibaro eller Qubino?
 
Sitter med en zipabox som inte gör som jag vill.
Funderar på om jag ska ta den stora kostnaden att byta ut alla nexa. Frågan är om jag ska ha en hc2 eller en lite.
Skillnad?

Jag vill kunna tända/släcka lampor, Starta hemmabion och skapa scener där ex rullgardiner går ner när tv går igång. Dels manuella kommandon och efter scheman.
Någon som vill ge mig tips och hjälp?
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Sitter med en zipabox som inte gör som jag vill.
Funderar på om jag ska ta den stora kostnaden att byta ut alla nexa. Frågan är om jag ska ha en hc2 eller en lite.
Skillnad?

Jag vill kunna tända/släcka lampor, Starta hemmabion och skapa scener där ex rullgardiner går ner när tv går igång. Dels manuella kommandon och efter scheman.
Någon som vill ge mig tips och hjälp?
Jag gjorde precis den resan, sved ordentligt i plånboken men jag är kanonnöjd nu.
Problemet jag hade med Zippaboxen var just moln tjänsten, helt plötsligt slutade saker att fungera för att zipato fipplade med molntjänsten.

Därför hade jag bara ett val och det var HC2, ville inte ha ytterligare en moln tjänst som man var beroende av.

Sen är det inte bara guld och gröna skogar med HC2 heller, stödet för andra enheter än fibaros är ganska uselt, även om enheterna fungerar så stöds inte alla funktioner rakt av. Något som jag upplevde bättre hos zipato.

Version 4 av firmware på HC2 ser lovande ut, även om dom har en hel del jobb kvar innan den blir stabil.
 
Styr du även din hemmabio med den?
Dels använda mobilen som fjärrkontroll samt att möjliggöra scenarion där musik/tv är inblandat.
Jag ser att fibaro ska klara av det. (Även zipato för den delen)
Men INGEN vet hur! Vad behövs för att det ska funka. Fattar att det måste vara en enhet likt itach, zxt. Men om fibaro lirar dåligt med annat än deras egna mottagare så får man anta att de har nån egen.
Om man tittar på deras reklamfilm så startar de även kaffemaskinen. Låter ju simpelt... Men det är faktum ganska komplicerat då maskinen hamnar i standby. Sedan ska man ge den kommando att utföra något.

Jag vill inte se massa kurvor på energibesparing (bor i lgh)
Vill bara ha alltid smidigt. Slippa massa fjärrkontroller (trots att jag har en logitech 1000).
Att tv,stereo,box stängs av om man somnar i soffan. Visst kan jag sätta timer på alla prylar. Men när det är klart så är man ju klarvaken igen. Och man har ju liksom inte planerat att man ska somna;)
 
Tobiasfranzen77 skrev:
Styr du även din hemmabio med den?
Dels använda mobilen som fjärrkontroll samt att möjliggöra scenarion där musik/tv är inblandat.
Jag ser att fibaro ska klara av det. (Även zipato för den delen)
Men INGEN vet hur! Vad behövs för att det ska funka. Fattar att det måste vara en enhet likt itach, zxt. Men om fibaro lirar dåligt med annat än deras egna mottagare så får man anta att de har nån egen.
Om man tittar på deras reklamfilm så startar de även kaffemaskinen. Låter ju simpelt... Men det är faktum ganska komplicerat då maskinen hamnar i standby. Sedan ska man ge den kommando att utföra något.

Jag vill inte se massa kurvor på energibesparing (bor i lgh)
Vill bara ha alltid smidigt. Slippa massa fjärrkontroller (trots att jag har en logitech 1000).
Att tv,stereo,box stängs av om man somnar i soffan. Visst kan jag sätta timer på alla prylar. Men när det är klart så är man ju klarvaken igen. Och man har ju liksom inte planerat att man ska somna;)
Det är väl nästa steg jag har, men precis som dusäger så är det svårt att hitta information om HUR man skall göra. Tillslut biter man väl i det sura och köper in en blaster och testar. Vet folk som kör med enklare zwave kontrollers men då har full kontroll och kan göra riktigt justa scener.

Fibaro är ju Apples motsvarighet i hemautomations världen, dvs jäääääkligt duktiga på reklam och gör snygga saker. Men man är helt i deras klor.
 
Så länge jag förses med fina tillbehör så sitter jag gärna i klorna;)

Men skillnaden på HC2 och lite?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.