Men eftersom muren står på din tomt är det väll bara att riva den eller måla den i en färg som du gillar (y)(y)
 
peternicklas
Ja, du bör kunna måla den i valfri färg då han inte själv kan göra det. Han får ju inte beträda din mark utan tillstånd. Det är därför som man inte ska sätta något i tomtgräns om man inte är överens med grannen.
 
Tror på kommunen. De kan man nog lita på i detta fallet
 
myrstack skrev:
Tycker du muren i detta fallet är lös egendom?
Det är garanterat inte fast egendom i alla fall :)

Fast egendom är jord. Lös egendom som placerats på en fastighet som inte tillhör ägaren av den lösa egendomen kan heller inte bli tillbehör till fast egendom.
 
peternicklas
Plåthuset skrev:
Det är garanterat inte fast egendom i alla fall :)

Fast egendom är jord. Lös egendom som placerats på en fastighet som inte tillhör ägaren av den lösa egendomen kan heller inte bli tillbehör till fast egendom.
Även jord är fast egendom inget du får ta med vid flytt.
 
peternicklas skrev:
Även jord är fast egendom inget du får ta med vid flytt.
Nä precis. Just eftersom fast egendom är just jord.
 
peternicklas
Plåthuset skrev:
Nä precis. Just eftersom fast egendom är just jord.
Glöm min kommentar ovan, blev lite fel:surprised:
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Så muren är lös egendom? Eller blir den fast eftersom den är gjuten?
 
Muren är lös egendom. Endast marken är fast egenom. Hur hårt muren är förankrad i marken spelar ingen som helst roll.

Lös egenom kan utgöra fastighetstillbehör, och på så sätt "följa fastigheten", om den anbringas för stadigvarande bruk på marken eller på/i hus som står på fastigheten, exempelvis skorstenar, elledningar o.s.v. En säljare får inte ta med sig fastighetstillbehör när säljaren flyttar.

En förutsättning för att lös egenom ska kunna bli fastighetstillbehör är dock att äganderätten till båda egendomarna tillkommer samma person. En mur som är anbringad på någon annans fastighet kan alltså aldrig bli fastighetstillbehör (såvida den inte krävs för att utöva ett servitut).
 
Skulle vilja se någon ta med sig 25 meter armerad betongmur när den flyttar........

Protte
 
I
En lång tråd utan egentliga fakta om objektet det handlar om.
Jag har lusläst och hittar bara 1 meter hög , 25 meter lång och ca 20 m3. Det gör att muren är 0,8 meter tjock om den helt står på TS tomt.
Finns det andra uppgifter som jag missat?
Lite fakta och bilder hade nog varit på sin plats.
 
prototypen skrev:
Skulle vilja se någon ta med sig 25 meter armerad betongmur när den flyttar........
På den tiden jag jobbade med konkursförvaltning var det en som försökte ta med sig den nedgrävda poolen, så ingenting förvånar mig längre. ;-)
 
Tror det var mer svett och handarbete inblandat. Typ kakelplatta för kakelplatta, timmerstock för timmerstock.
 
ASolros skrev:
Muren byggdes för 11år sedan. Jag har bara bott här två månader men känner till området väl sedan tidigare.
Som sagt jag har fått ett klart svar från kommunen och det är att muren kräver bygglov
Toppen, då är det ju bara att gå vidare, eftersom den står på din tomt!
 
  • Gilla
ASolros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.