Tänker köpa en Vera 3 men den är jo snart 3 år gammal, undrar om det finns någon indikation på att dem släppa en ersättare i när framtid.
 
Ja, det finns, men det är oklart när.

Min Vera 3 lade sig på rygg för några dagar sedan, och jag kommer att köpa en ersättare från dom, men jag passade på att fråga just detta, och det lät inte som att det skulle hända något den närmaste månaderna iaf.
 
Kompletterade min Lite med en 3a för några veckor sen. Jäkla lyft med mer minne. Är ju inte superdyr.
 
Min relativt trogna Vera har gått hädan. NAND-flashet har massa felaktiga sektorer, supporten på Vera gjorde några försök att bränna om det, men det gick inte.

Har nu fått och accepterat en ny enhet till reducerat pris, dock är jag sugen på att fixa gamlingen. Att byta NAND-flashet är inga problem för mig, men hur göra för att lägga in data på det nya? Man brukar kunna boota på alternativa enheter (iaf på de Cortex-A8:surprised:r som jag har konstruerat), någon som har ett förlsag på tillvägagångssätt?
 
Jag vill lägga till styrning till vår garageport men är osäker på vilken puck jag ska skaffa. Porten har idag en återfjädrande brytare. Ett klick öppnar, ett klick kan stoppa porten i rörelsen och är porten öppen så stänger man med ett klick.
 
Jag har samma styrning på min port. Jag kör med en Fibaro 1x3 switch men har satt den vid motorn eftersom jag bara har lågvoltskablar dragna till knappen. Driver därför pucken med 24V.

Jag har även kompletterat med en tilt sensor som känner av om porten är öppen. Kör du Vera finns sen en garageport-plugin som använder switch och sensor för att sköta styrning/status öppen-stängd.
 
Någon som kollar upp vad försäkringsbolagen säger om sånt här?

Är med sugen, men man vill ju inte få nåt strul där om det skulle vara ett problem nån gång
 
Saknar du behörighet och får en skada som beror på ett fel som du själv begått är du nog rätt rökt. I dubbel bemärkelse.
 
Tänkte mer på om det blir inbrott och det visar sig att det "tekniskt är möjligt" att ta sig in via att komma åt z-wave nätverket och öppna dörren.

Givetvis ska man aldrig installera el utan behörighet, ungefär lika smart som att försöka operera ut blindtarmen på sig själv för att spara några kronor :)
 
Blindtarmen är väl kanske ett snäpp upp. Men ja, det gäller att veta vad man håller på med. :-D

Vad gäller inbrott får man nog kolla med respektive bolag.
 
Freddan101 skrev:
Jag har samma styrning på min port. Jag kör med en Fibaro 1x3 switch men har satt den vid motorn eftersom jag bara har lågvoltskablar dragna till knappen. Driver därför pucken med 24V.

Jag har även kompletterat med en tilt sensor som känner av om porten är öppen. Kör du Vera finns sen en garageport-plugin som använder switch och sensor för att sköta styrning/status öppen-stängd.
Okej men hur funkar switchen då? Jag tänker att ett klick slår på den och sen är den väl på tills man stänger av? Jag kör HC2 så jag kan tyvärr inte dra nytta av det pluginet. Vad gör det? Men jag borde ju iaf kunna använda samma typ av puck.
 
Ställ in pucken som bistabil så är du hemma.

Pluginen gör delvis detta jobb åt en, slår på och sen av samt håller koll på om porten är öppen eller stängd. Men du klarar dig fint utan denna så länge du gör en scen som håller koll på om switchen slås på i GUIt. När det händer vill du att den slås av igen.

Kodar du denna logik kan du också låta switchen vara i monostabilt läge om du så önskar.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Ställ in pucken som bistabil så är du hemma.

Pluginen gör delvis detta jobb åt en, slår på och sen av samt håller koll på om porten är öppen eller stängd. Men du klarar dig fint utan denna så länge du gör en scen som håller koll på om switchen slås på i GUIt. När det händer vill du att den slås av igen.

Kodar du denna logik kan du också låta switchen vara i monostabilt läge om du så önskar.
Gött, det låter som att det faktiskt inte blir så krångligt att få till detta 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.