Anna_H skrev:
Jag tycker läget är utmärkt...
Det är inte risk för spänningar mellan boende i miljonprogrammet i bakgrunden och i detta överklasshem?
 
För er upplysning så är det ett mkt centralt läge i karlstad, lägenheterna i höghusen är också mycket eftertraktade så det är på inget vis ett dåligt område ;)
 
Martin_B
KnockOnWood skrev:
Det är inte risk för spänningar mellan boende i miljonprogrammet i bakgrunden och i detta överklasshem?
Det känns ju klart lite så, rent spontant :)
Även fast huset är omgivet av massor av lägenheter fulla av liv, så känner man sig nog ganska ensam om man bor där, är min gissning. Man har ju ingen granne av samma typ, dvs som också bor i ett hus bredvid. Så det blir nog lite "vi och dem".
Själv skulle jag paradoxalt nog känna mig rätt ensam att bo där och ganska utsatt också för diverse "jävelskap". Kan nog bli lite "vilka tror de att de är egentligen som bor så "flott"? tror de att de äger området eller?" av det hela :D
 
Martin_B
Det objektet passar helt klart bäst som någon fritidsgård av något slag, eller förskola eller dylikt. Något som alla i området kan ha nytta av.
 
Det är faktiskt bara höghus halvvägs runt och som jag skrev ser man ju till och med på bilderna att det inte är åt det hållet de byggt sina "vyer". Får nästan en känsla av att du inte har varit där, Martin?
 
Martin_B
Anna_H skrev:
Det är faktiskt bara höghus halvvägs runt och som jag skrev ser man ju till och med på bilderna att det inte är åt det hållet de byggt sina "vyer". Får nästan en känsla av att du inte har varit där, Martin?
Har aldrig varit där nej. Men av flygbilderna att bedöma så är det ett väldigt "ensamt" hus bland många flervåningshus. Det är bara så jag menar.
Om man spenderar 5 miljoner på den villan, så gör man det i så fall för att bo intill ett grönområde men ändå centralt, utan att ta hänsyn till omgivningen.
Självklart är det inget som helst fel i att bo så, och det är säkert många som kan tänka sig det. Men rent spontant känns det som att de flesta som kan tänkas lägga 5 miljoner på en villa centralt i en stad, vill att den skall vara belägen i ett finare villaområde med dylika villor och få grannar med liknande sorts boende.

Personligen tror jag det objektet passar bäst som fritidsgård alternativt förskola, som de flesta som bor där kan ha nytta av.
 
Martin_B
Eller så kan man ju köpa villan och göra som Carl i filmen Up ;)

pixar_up_house_exterior_a_l.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pixar streets houses up movie cities 1680x1050 wallpaper_www.wall321.com_26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pixar_disney_company_up_movie_baloons_1440x900_wallpaper_Wallpaper_1280x1024_www.wallpaperswa.co.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Flygbilderna gör det inte rättvisa för man ser inte hur hög kullen är. Ensamt hus ja, men vem har sagt att villaägare nödvändigtvis vill klumpa ihop sig? När jag har tittat runt på hus faller det ofta just på att det är en platt yta med likartade hus, man sitter där på sin altan i det närmaste i knät på grannarna, ändå är det långt till kommunikationer, service och sådant.

Höghusen är ju bara på baksidan, resten av huset är ju omgivet av parken oh inget mer. Villaområdet på andra sidan kullen ligger nere på plan mark och syns inte förrän du gått igenom hela lekplatsen och börjar klättra nerför branten.
Jag vill inte ha huset, men det beror absolut inte på läget, utan mer på att jag hatar att att städa...
857bf98e63f50016028bbe0ffc45052e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rena fyndet för den som behöver privatklinik eller hemmapraktik med besökande kunder!

Inte för att jag vet om detaljplanen skulle kräva ändring för kommersiell användning. Men här finns en spektakulär byggnad som ingen lär missa eller glömma. Att den står mitt i folkvimlet betyder att här slumrar ett betydande kommersiellt värde.

För övrigt ska jag påpeka att varenda villa och radhus från perioden 1965-75 är lika mycket "miljonprogram" som dessa punkthus.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Flygbilderna gör det inte rättvisa för man ser inte hur hög kullen är...
Höghusen är ju bara på baksidan, resten av huset är ju omgivet av parken oh inget mer...
Baksida mot söder och vattnet? Vad är förresten baksida på ett åttkantigt hus?
Titta på kartan, byt till satellitfoto-läge och zooma in, så ser ni hur höghusens skuggor kryper in mot huset.

Och åt andra hållet ligger väl järnväg, rangerbangård och fyrfilig (motor)väg.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Anna_H skrev:
Jag vill inte ha huset, men det beror absolut inte på läget, utan mer på att jag hatar att att städa...
[bild]
Misströsta inte! Har du missat i beskrivningen att säljaren erbjuder kostnadsfri livstids städhjälp? ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Baksida mot söder och vattnet? Vad är förresten baksida på ett åttkantigt hus?
Titta på kartan, byt till satellitfoto-läge och zooma in, så ser ni hur höghusens skuggor kryper in mot huset.

Och åt andra hållet ligger väl järnväg, rangerbangård och fyrfilig (motor)väg.
Baksidan av den åttkantiga delen är ju den utan fönster :cool:
Bangården ligger mot centrum, men den ska flyttas, blir icke kvar. Ligger långt nedanför huset.
Åt väster är ju E18, det stämmer, men det är ju bakom kullen, ett villområde (som inte syns från huset, älven och ett bostadsområde till ligger emellan. Kolla bilden från balkongen så får du se, den är tagen mot väster.

Det går inte att kolla hur ett hus i så kuperad terräng ligger utifrån flygbilderna. Kolla gärna Streetview på Google (Muraregatan 16 är en bra utgångspunkt), så ser du att det är rätt rejäla höjdskillnader. Muraregatan gör en rejäl krok i slutet, enbart för att få en vettig lutning på vägen.
 
Rätt coolt faktiskt, gillar de högt placerade fönsterna.
 
Martin_B
Fräscht, unikt, och redigt avlångt. Läcker blandning mellan gammalt (bjälklag, huskonstruktion) och nytt (ytskikt, fast inredning m.m.).

Vissa lösa inredningsdetaljer så som några av mattorna hade jag klarat mig fint utan förstås, men om man bortser från en del av lösöret så är objektet häftigt tycker jag.

http://net.sfd.se/webpack/wpBildLista/Default.aspx?firmanr=27787&objgid=OBJ27787_1359709116

coolthus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.