Finns 4 mm också. Skört som ett kvinnohjärta att hantera tyvärr.
 
Kör till 99% mantlade smygar med norsk kant och fönster med salningspår.
Så mycket smidigare och går så mycket fortare!
 
  • Gilla
ollefisk
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Kör till 99% mantlade smygar med norsk kant och fönster med salningspår.
Så mycket smidigare och går så mycket fortare!
Vad är en mantlad smyg med norsk kant?
Bild?
 
hantverkare1 skrev:
Vad är en mantlad smyg med norsk kant?
Bild?
Mantlad är foliebelagd mdf istället för lack. Norsk bakkant är en smyg som är 16mm ut mot rummet och 10mm mot fönstret. 10mm kanten passar i salningsspåret på fönstret. Smygar ett fönster på ca 3 min utan en enda synlig spik.
 
Bytt shuntstyrning till en EVR-C med utomhusgivare som jag hade liggandes, funkar ju bra att bara styra framledningstemperaturen när man har nya fina termostater i hela huset. Min EC Home ska få bli uppgraderad till trådlöst så jag kan styra golvvärmen i badrummet med den istället.. :) Måste köpa en till shunt.. *SUCK* Vad allt ska kosta pengar, men bra blir det. :)
 
verktygsgurun skrev:
Mantlad är foliebelagd mdf istället för lack. Norsk bakkant är en smyg som är 16mm ut mot rummet och 10mm mot fönstret. 10mm kanten passar i salningsspåret på fönstret. Smygar ett fönster på ca 3 min utan en enda synlig spik.
Jaha! Du menar sådana lister. Dom är guld om man har spår i fönstret eller använder u-list.
Iaf sålänge äggarna är relativt raka.
 
hantverkare1 skrev:
Jaha! Du menar sådana lister. Dom är guld om man har spår i fönstret eller använder u-list.
Iaf sålänge äggarna är relativt raka.
Funkar utmärkt vid sneda väggar oxå, lite sneda så klyver du smygen till rätt mått - några mm sen knackar du in smygen tills den ligger jämnt med väggen. Behöver ej bottna i salningsspåret. Vid mycket sneda är det bara att snedklyva smygen o sen knacka i.
 
Just nu laddar jag för att gå ut och plantera 220 häckplantor som är det sista delprojektet av Trädgård 2.0.
Nästa sommar ska jag bara dricka öl :D
 
mexitegel skrev:
Nästa sommar ska jag bara dricka öl :D
Det är bara som du tror. 2.1 måste komma då. Plus ett par mindre patchar. Så blir det alltid. ;)
 
jag har snabbtittat igenom mina inlägg här, och ser till min skam att ca 2/3 är gnäll och kritik.
Så nu lovar jag att bättra mig :) Tillfälligt i alla fall...

Snart kommer några gamla vänner som vi inte har träffat på ett par år.
Så nu har jag städat hela huset, och det blev riktigt trivsamt.
Trots att allt är halvfärdigt och huset är fullt av vansinniga katter.

That's what friends are for (y)

https://www.youtube.com/watch?v=HyTpu6BmE88
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Funkar utmärkt vid sneda väggar oxå, lite sneda så klyver du smygen till rätt mått - några mm sen knackar du in smygen tills den ligger jämnt med väggen. Behöver ej bottna i salningsspåret. Vid mycket sneda är det bara att snedklyva smygen o sen knacka i.
Om väggen är väldigt sne blir det tokigt väl?
Läppen man sticker in i salningsspåret är väl bara ca 3 cm?
 
Har monterat en fotogenlampa av takmodell ute i fritidshuset, innan satt där nån äcklig svart smideshistoria ifrån rusta :)
 
Satt in ny stereo i vardagsrummet, svurit att de inte funkar, skitgrejer o några svordomar senare så slutade de lyckligt, bara man läst manualen först...
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Nu känns det som att man borde ta en paus från byggandet. Gjorde en lista i våras på saker som skulle göras och som jag nu snart har betat av, vilket känns skönt!

Har nu avluftat skorstensschaktet och ordnat upp kaminen sedan tidigare ägare... Sotarn var här i onsdags och sotade, kollade takstegen och sa att allt såg helt okej ut. Skönt!:)
Blev kanske inte så snyggt inklätt vid innetaket men de får duga just nu, fattas bara en bit som täcker isoleringen:) DSC_0385.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140924_113714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140924_114921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140922_210142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin 025.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Monterat två fönster ☺ gick över förväntan med essves karmskruv tills himlen öppnade sig och duschen låg i lä mot regnet 😵
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.