KnockOnWood skrev:
...
Har nu 13,6°C ute och 22,6°C inne.
Det känns ju fånigt att elda när det är över 21°C i huset

När skall vi få börja elda? Det är ju snart oktober.
sblixten skrev:
Det är väl bara att öppna dörren, så har iaf jag gjort några kvällar när det varit tillräckligt kallt ute.
Det hjälper ju inte :(

Här vädras för fullt, för att kissemisserna skall kunna springa ut och in, men värmen genereras inne genom fönstren och av kyl och frys.

Bara för att lätta upp detta gnäll kommer nu en bild på de små kattfröknarna :)
P1000300 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe skrev:
Och jag vill med samma dåres envishet hävda att det är bättre på alla sätt och vis att använda tidningspapper som redan finns gratis i huset ...
När blev tidningar gratis?
 
Jag har nu sedan tre dagar tillbaka börjat elda i en utav mina eldstäder. Alltid kul så här i början, men sen framåt mars har det blivit lite segt..

Så här tänder jag min viking 30

[video=youtube_share;QyNqpcU8ciA]http://youtu.be/QyNqpcU8ciA[/video]
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Inte belastar man miljön med att köra bort reklamen(kan kallas tidningar, då helt gratis). Mc Gyver sa nått om hur många villor reklamen kunde värma. Här värmer den direkt. Skulle jag ta en sida i taget, så blev jag inte av med alt. Som tändsticka har jag gasol P11 och brännarmunstycke. Varar i evigheter, trots tuben inte ens var full.
 
KnockOnWood skrev:
När blev tidningar gratis?
Eftersom vi inte har någon dagstidning och "ingen reklam" på brevlådan är det ett (i-lands)problem hemma hos oss.
Löses genom att jag plockar hem en bunt Metro med jämna mellanrum. De uppmuntrar faktiskt till att man skall "återanvända" deras tidning.... :rolleyes:
 
Gäller ju att hitta ett sätt som funkar med förutsättningarna i varje eldstad. För mig varierar tändprocessen beroende på vilken av mina tre eldstäder det gäller.

Lilla kaminen: Stapla mindre ved som en timmerkåk. Ett par tändkuber och sen brinner det.

Täljstensugnen:
4 tännkuber i en hög längst in i mitten på ugnen. Några mindre pinnar med barken inåt mot kuddarna. Sen fyller jag hela eldstaden med ved och stänger luckan. Om det var länge sedan jag eldade så kör jag 4kuber mitt i ugnen som får brinna ut innan dess at tjag lägger in någon ved samt en kub i rökgången för att få ordentligt drag.

Vedspisen (Husqvarna 728): Ett par tändkuber och sedan lägger in lite tändved.
 
VA NI ÄR JOBBIGA!

Ja, när jag läser hur ni flesta staplar o pysslar inför en tändning.
Jag kör enkel eldkastare i 2-6 sekunder, KLART o brinner.
Jo ta en 500ml Ajax fönsterputsflaska med diesel/gammal eldningsolja och spreja på veden med en tändare tänd så att det blir en eldkastare. 1-3 pumpningar brukar räcka för att tända grov-veden. 500ml räcker 25-50 tändningar.
Så enkelt och säkert så att även mina barn kan tända upp. Är det däremot redan varmt/glöd så spreja inte utan att använda tändaren eftersom eldslågan är ofarlig men olja som blir ånga i värmen är explosiv (tänd fort då) (Kan det vara därför jag är hårlös på innanlåren?).
Har jag papper eller flis mm kastar jag det givetvis i botten för att tända men en suverän egenskap en kamin bör ha är ett litet luftinsläpp ifrån sidan in mot vedbotten för att skapa en hög koncentrerad lufthastighet på inkommande luft så att det i princip nästan blir en svetslåga. Därmed blir det ruskigt lätt att tända med bara en pumpning på ajax flaskan och förbrännings temperaturen blir hög och därmed minimalt med aska/sot/utsläpp..
Kaminen (koks) jag renoverade till mitt gårdshus är så och nu ska min egen 30tals kamin få en renovering och ombyggnation för att få samma egenskaper.
 
perantoniohansson skrev:
VA NI ÄR JOBBIGA!
...
+ en massa text
Jag tycker inte du är så smidig själv!
Dieselolja + tändare + barn + papper + flis

Du har väl brandförsäkring också hoppas jag ;)
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Det mesta som flyter, luktar för mycket.
 
pmm skrev:
Det mesta som flyter, luktar för mycket.
Men många våtvaror luktar gott. Bättre än diesel i alla fall.

Som t.ex. cognac/konjak :)
 
  • Gilla
perantoniohansson
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Som t.ex. cognac/konjak :)
Nu börjar vi komma in på belevade sätt att tända brasan. (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
perantoniohansson skrev:
VA NI ÄR JOBBIGA!

Ja, när jag läser hur ni flesta staplar o pysslar inför en tändning.
Jag kör enkel eldkastare i 2-6 sekunder, KLART o brinner.
Jo ta en 500ml Ajax fönsterputsflaska med diesel/gammal eldningsolja och spreja på veden med en tändare tänd så att det blir en eldkastare. 1-3 pumpningar brukar räcka för att tända grov-veden. 500ml räcker 25-50 tändningar.
Så enkelt och säkert så att även mina barn kan tända upp. Är det däremot redan varmt/glöd så spreja inte utan att använda tändaren eftersom eldslågan är ofarlig men olja som blir ånga i värmen är explosiv (tänd fort då) (Kan det vara därför jag är hårlös på innanlåren?).
Har jag papper eller flis mm kastar jag det givetvis i botten för att tända men en suverän egenskap en kamin bör ha är ett litet luftinsläpp ifrån sidan in mot vedbotten för att skapa en hög koncentrerad lufthastighet på inkommande luft så att det i princip nästan blir en svetslåga. Därmed blir det ruskigt lätt att tända med bara en pumpning på ajax flaskan och förbrännings temperaturen blir hög och därmed minimalt med aska/sot/utsläpp..
Kaminen (koks) jag renoverade till mitt gårdshus är så och nu ska min egen 30tals kamin få en renovering och ombyggnation för att få samma egenskaper.
Varning för att tända en brasa på detta sätt,en baksmäll och vad händer ??:thumbdown:
 
Baksmälla blir det nog lättast av (forums)inlägg #115 :) .
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vadå försäkring. Jag har många barn.... ,Riktiga män luktar diesel o rakar sig med vinkelslipen.
Luktar gör det.... i skorsten alltså om ni har fungerande drag.
Prova själva i mindre skala med en blomspruta med vad ni har hemma tex lacknafta.
Snart svarar väl några som tog bensin/aceton, men det är lungt, det finns WIFI på akuten så att vi får höra o garva åt detaljerna.
Ajax flaskan är oslagbar med 1,5sek kraftig eld dusch in i kamin. Det är dessutom så enkelt att återtända vid nästa vedfyllning.
Mus eller man? du väljer!
 
pmm skrev:
Baksmälla blir det nog lättast av (forums)inlägg #115 :) .
förhoppningsvis är risken minimal att det skadar någon KnockOnWood verkar ha koll på vad han gör:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.