En tät "logcabin" av normalstor ved typ 8 vedträn där mitthålet bara är 5*5 cm med ett tändblock under hålet. Det blir då som en skorsten och tändblocket tänder alla vedträn samtidigt. Brinner ca 45 min tills det är dags att lägga in mer ved.

Största förbättringen var att koppla in ute luft till kaminen när jag renoverade källaren. Inget mer pyssel med att öppna fönster för att få drag.
 
Två stora vedträ i botten, två lite mindre ovanpå sen lite stickor på det och bark på stickorna.
Sen tänder jag barken med en tändsticka. Blir ingen rök på så sätt.
 
Korvgubbe
Jag antar att vi uteslutande pratar om innomhuseldning, och öppna spisen tänder jag genom att först elda ett tidningspapper i skorstenen för att få igång draget, sedan tänder jag ihopknölade tidningssidor som ligger i ett "halvt indiantält" lutat mot den bakre väggen. Så länge veden är torr är det inga problem, skulle den vara något färsk så slänger jag på ett par tyrestickor.
 
Har en modern kamin. Lägger två halv- eller tredjedels vedträn i botten. Två-tre finare bitar ca 5x5 cm ovanpå, två braständare typ Ö&B (palmoljeindränkt sågspån) överst och så tänder jag. Fullt spjäll tills det brunnit ut, sedan på med grov ved och justera draget.
 
Jobbiga sättet: Spänta mycket tunna bitar och lägg under veden. Inget papper, vätska, paraffin eller annat. Tänd med EN tändsticka. (Eller tändare)

Enkla sättet: Looftlighter http://www.looftlighter.com Behövs ingen tändved papper eller någonting. Bara att tända veden direkt

Bägge metoderna funkar varje gång för mig i både öppna spisen och i vedspisen i köket. Looftlightern används även för att tända grillen.
 
I vedspisen i köket fungerar det för övrigt inte att tända med tidningspapper. Det bara täpper till luftflödet. Glättat reklampapper eller tidskriftspapper är ännu värre. Det innehåller en massa lera och brinner riktigt dåligt.
 
In med spillvirke från alla renoveringar, och sen några tändkuber. Eldar inte så mycket, men jag har inte eldat med riktig ved på två år.

Det är för övrigt väldigt stora prisskillnader på tändkuber, jag tror jag sett allt från 20:- till 99:- för ett lagom stort paket.
 
pelpet skrev:
In med spillvirke från alla renoveringar, och sen några tändkuber...
En sådan där "tändkub" skall väl räcka om man har späntat lite tändved.

Sedan kommer här ett litet tips.
Fick nyss ett meddelande om kommande sotning.
Men jag hade begärt glesare sotning och brandskyddskontroll, för vi eldar nu ganska lite.
Så här är reglerna i Laholms kommun:
Eldar man < 1 kbm ved/år ved räcker det med sotning vart 4:e år och brandskyddskontroll vart 8:e.
Eldar man 1 - 2 kbm/år ved räcker det med sotning vart 2:at år och brandskyddskontroll vart 4:e.
Eldar man > 2 kbm/år ved blir det sotning varje år och brandskyddskontroll vart ? år.

Så om man bara "myseldar" någon gång i veckan kan man nöja sig med att sota mer sällan.
Några kronor sparar man ju.
Sotningen kostar nu 323 kr/gång och brandskyddskontrollen 631 kr här.
 
Tre sidor med tips och ändå har ingen skrivit om min favoritmetod.
10sek med butan/propan-gasbrännare så är det full fyr sen. En 300g flaska (som kostar några tior) räcker ett par år även för den mest pyromanifixerade myseldare och dessutom är det perfekt att använda samma brännare när man behöver löda något.
 
En "Tipi" av lite tunnare pinnar, i denna tipi placerar jag lite reklamtidningar eller liknande sen så är det bara att köra.

Så slipper man köpa onödiga saker för att tända.
 
En favorit är tretex och diesel. Hela bottenvåninge var klädd med tretex och då passade man på att spara så mycket som möjligt.
Man gör bitar på ca 5x5cm lägger i en stor glasburk och häller på några dl diesel. får sedan stå och dra i burken. misslyckas aldrig.

Brukar stapla veden som halv Tipi lutad mot bakväggen och kan toppa med ett kvällstidningspapper.
Undviker all reklam och vanliga tidningar, inehåller aldeles förmycket sten och lera som dessutom brinner mycket dåligt.

Kör med fulla spjäll ca 5-10min och sedan stäcker primärluften.
Sedan kör sekundärluften 10-15 efter det och stänger den.
Får då fina lågor i början och avslutar med en lysand härlig glöd som är lätt att toppa upp med mer ved.

Lite OT, jag har även kompletterat min kamin med 6st 80x80 PC fläktar i botten som körs på 7V.
Dom blåser in den svalare golv luften in runt kaminen och blåser ut varmluften i rummet.
Rummet blir mycket varmare fortare dessutom, gämfört med självdraget som blir.
 
  • Gilla
KTM RTR
  • Laddar…
Fyll en enliters tändvätskeflaska med diesel. Lite tidningspapper i botten som suger upp det som droppar ned. Lägg in vedträn, behöver inga småpinnar. Spruta på lite diesel, nån halv dl räcker, tänd.
Vill man att det inte ska ta sig lika fort så kan man lägga lite hushållspapper i mitten som man knycklar ihop, häll på lite diesel och pinnarna ovanpå, tänd.
 
Toapappersrullar, 4-5st som jag klämmer ihop och stoppar in i varandra så att det blir "en" fylld. Sedan "indiantält" ovanpå. Funkar otroligt bra.
 
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
kent971 skrev:
Toapappersrullar, 4-5st som jag klämmer ihop och stoppar in i varandra så att det blir "en" fylld. Sedan "indiantält" ovanpå. Funkar otroligt bra.
Hur löser du förbrukningen? Kör du många tvåor på muggen eller eldar du mer sällan?:)
 
Jag misslyckas nästan jämt med tidningspapper plus att jag inte gillar askan just papper/kartong lämnar efter sig.
Tändbriketter med vax eller vad det heter är suveränt. Går inte misslyckas. Lägger den i botten, två trän över den med luftspalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.