dvjstefan skrev:
Hej,

Jag håller på att bygga garage samt övervåning. Jag skulle vilja expandera mitt befintliga SPC 4300 larm då jag använder redan alla 8 sektioner.

Hur ska jag göra? Jag har tänkt följande:

Vån 2 - 1-2st rörelsedetektorer samt brandlarm
Garage - 2 magnetkontakter och en rörelsedetektor

Hur ska jag koppla in detta smidigast? Jag kan få ut en CAT5/6/7 kabel till garaget som kan användas till larmet. Smidigast och sätta en expansions enhet i garaget samt en i huset för övervåningen också? Kanske skulle vilja ha ngn typ av manöverpanel till garaget för att enkelt larma av bara det området osv.

//S
Ja, det låter ju smidigast att sätta exp enheter på båda ställena. Har för mig att alla exp och map får kopplas på samma xbusport i centralen så det blir en stjärnkoppling. Finns ganska utförliga beskrivningar i manualen.
Cat6 kabel blir utmärkt, se bara till att använda ett eget par för xbusen.
 
  • Gilla
dvjstefan
  • Laddar…
Hej alla.

Är det någon som lyckats med kalenderinställningar för auto-till/från? Här slarvar vi ibland med skalskyddet på kvällen/natten och jag tänkte att jag ska sätta larmet till att automatiskt slå på skalskyddet vid 23:00 för att sedan slå ifrån det vid 07:00 följande morgon.

Jag fattar inte hur jag ska konfigurera kalendern. Den verkar heller inte gilla skaskydd (deltillkoppling) då den säger "Varje dag har 4 PÅ/FRÅNK. och 4 AV/TILLK. tider..."

Jag tar tacksamt emot tips om det är någon som vet?

// Azkel
 
gol skrev:
Jag får det att funka med min Dlink DCS 932L under firmware 3.4.5, men bara om jag kör utan användarnamn och lösenord. Kommandosträngen för denna kamera är /image/jpeg.cgi
Hej Gol.

Vill du dela med dig av hur du konfat din kamera? Jag får det inte att fungera hos mig:

Kamera.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har testat med den kommandosträng du skrivit ovan även om jag inte har exakt samma modell på kamera som du. Har även labbat med olika upplösningar etc utan att det gjorde någon skillnad. Hur lyckades du inte sätta användarnamn och lösen? Jag kan inte uppstartskonfa min kamera utan att ange detta.

Tack!

// Azkel
 
Hej Azkel,
För att kunna kryssa ur "Autentisering aktiv" och radera "Användare" och "Lösenord" måste du först välja en Siemens-kamera.
Min kommandosträng funkar för Dlink DCS 932L. Möjligtvis behöver du en annan kommandosträng för din kameratyp. Jag googlade fram kommandot.
I övrigt inga konstigheter som du ser nedan (IP-adressen till min kamera vill jag av säkerhetsskäl inte avslöja)

Camera-settings.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och kamerainställningen ser ut så här:

dlink.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack Gol!!
Jag hittade till slut vad det var som strulade. Det var "User Access Control" under "Server Setting" som skulle stå i disable istället för enable. Hur logiskt som helst... när jag väl kom på vad det var...

// Azkel
 
Så...Ännu en SPC-fråga till proffsen! :)
Har ett gäng RFID-taggar liggande, fast känner inte till numren/koderna på dem.
Jag har en SPC 4320 IP central och MAP med RFID-läsare.
Kan jag på nåt sätt, antingen registrera taggarna utan att manuellt skriva in siffrorna eller kan jag få fram dem genom SPC-pro / MAP:en !?
 
Jag tror jag förstod din fråga rätt, men är inte säker...
I mapen lägger du till en användare per bricka, och i menyn efter att du namngett den finns ett val "tag". Aktivera det så kommer mapen be dig hålla fram brickan. Klart!
Sen kan du justera behörigheterna så användaren får slå till och av rätt områden osv. Detta görs ju lättast i web eller spc pro.
 
Funkade kanon, stort tack!
 
Varför vill man få in kameran? För att se live i appen?
 
probeb skrev:
Varför vill man få in kameran? För att se live i appen?
I mitt fall leker jag "egen larmcentral" då jag inte kopplat mot någon riktig sådan. Det gör att jag får push-notiser på mobilen om larmet löser ut och kan då direkt via appen gå in och via kameran se vad som hänt.

// Azkel
 
Azkel skrev:
I mitt fall leker jag "egen larmcentral" då jag inte kopplat mot någon riktig sådan. Det gör att jag får push-notiser på mobilen om larmet löser ut och kan då direkt via appen gå in och via kameran se vad som hänt.

// Azkel
Hur får du push-notiser i appen?
 
emde skrev:
Hur får du push-notiser i appen?
Det får jag inte i SPC-appen. Jag använder Prowl och en lösning från detta företag som snurrar på en Raspberry PI. Detta funkar hur bra som helst men det är lite pilligt att få på plats.

// Azkel
 
Azkel skrev:
Det får jag inte i SPC-appen. Jag använder Prowl och en lösning från detta företag som snurrar på en Raspberry PI. Detta funkar hur bra som helst men det är lite pilligt att få på plats.

// Azkel
Kul! Jag testade betan i våras, men har inte kommit längre än så. Har du fått till några andra bra lösningar med spc gateway? Jag tänkte koppla lampstyrning med nexa-grejer till larmet, så huset ser bebott ut när larmet är tillslaget. Men som sagt, har inte lämnat tankestadiet ännu...
Tittade på prowl, på skärmdumparna såg det ju ut att ha några ios-versioner på nacken. Känns det gammalt?
 
fredrik.johansson skrev:
Kul! Jag testade betan i våras, men har inte kommit längre än så. Har du fått till några andra bra lösningar med spc gateway? Jag tänkte koppla lampstyrning med nexa-grejer till larmet, så huset ser bebott ut när larmet är tillslaget. Men som sagt, har inte lämnat tankestadiet ännu...
Tittade på prowl, på skärmdumparna såg det ju ut att ha några ios-versioner på nacken. Känns det gammalt?
Hej Fredrik.
Kul att du ska köra Nexa, är också sugen men ska flytta hela proppskåpet innan jag ger mig på sådant. Jag kör bara Prowl just nu. Testade i våras med notifieringar via mail, funkade också fint men via en app är bättre. Den är väl inte superavancerad men den gör det den ska. Så här ser det ut när jag test-kört lite: (grönt är nyinkommet/okvitterat)

Prowl.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Berätta gärna när du kommer igång med Nexa, vore kul att höra!

// Azkel
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.