Nerre skrev:
Men annars är det väl bara att stänga av vattnet och skruva isär lite grejer och säga "Oj, jag visste inte att ni skulle ta mitt vatten, jag håller på och ska renovera pumpen den här veckan".
Tja, det kan man ju naturligtvis göra om man vill j-las med sig själv.

Det framgår inte om TS var hemma när man tog vatten, men det framgår att man glättat plattan och detta , förmodar jag,
på en nygjuten platta.
Om inte vattenfrågan avtalats innan (pga glömska eller annat skäl) så kan jag se att betongarbetarna fått lite panik. Det är inte så lång stund som betongen är "öppen" för glättning och vattenfrågan måste lösas omedelbart.
Ingen vatten = ingen glättning = sämre platta/kvalite för TS.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja men det är väl knappast nån överraskning för entrepenören att betongen kommer den dagen? Var ligger problemet i att i god tid innan meddela att "på onsdag kommer betongen och då behöver vi vatten"?
 
  • Gilla
Krillew och 2 till
  • Laddar…
varga skrev:
Det ser de nog som självklart eftersom det blir den billigaste lösningen för dig. Men de kunde ju ha informerat om det.

Då var det värre för oss - grannens byggfirma snodde helt enkelt vatten från vårt utomhusutkast när de skulle gjuta hans platta, utan att fråga!!!! kl 7 en morron vaknade jag av vattensuset från utkastet. Blev förstås skitförbannad och gick ut och stängde av...och skällde ut dem. Grannen var inte ens en bekant till oss.
De erbjöd sig inte ens att betala!

De fick då avbryta och sända efter en vatten bil, tog några timmar - och betongen stog o snurrade nervöst.

DET kalla jag fräckt!
Vilken betong stod och snurrade nervöst i några timmar?
Och vad skulle dom ha vattnet till vid själva gjutningen om dom inte använde en tombola och handblandade förståss....?

Mest lite nyfikna frågor för det lät lite märkligt :)
 
oceanis skrev:
Vilken betong stod och snurrade nervöst i några timmar?
Och vad skulle dom ha vattnet till vid själva gjutningen om dom inte använde en tombola och handblandade förståss....?

Mest lite nyfikna frågor för det lät lite märkligt :)
Om du dubbelkollar med betongtillverkare så får du nog svaret att betongen i stort sett skall vattenbegjutas omedelbart efter läggningen för att härda utan sprickbildning.
Kan möjligen vara lite olika beroende på betongkvalite?
 
roland53 skrev:
Om du dubbelkollar med betongtillverkare så får du nog svaret att betongen i stort sett skall vattenbegjutas omedelbart efter läggningen för att härda utan sprickbildning.
Kan möjligen vara lite olika beroende på betongkvalite?
Men jag var mest intresserad av vad det var som snurrade, för jag kan garantera att ingen bil står kvar i flera timmar och väntar lastad med betong. Det kan du "dubbelkolla" med din betongleverantör :rolleyes:

Sen löser du problemet med ev fuktavgång i ytan med lite byggplast eller membranhärdare. Och att direkt vattenbegjuta ger en dålig yta för betongen måste "sätta" sig först. Jag säger inte att man inte ska vattenbegjuta men det är kanske inte så tidskritiskt som man kan tro om man vet att hantera det.
 
Redigerat:
Jag kan tycka det är "normalt hyfs" att fråga, men det är jag det.. det är i sig inget konstigt att de använder ens vatten när de gör jobb åt en (på ett eller annat sätt får man ju betala det ändå), men det kostar dem inget att fråga heller!

För mig känns det betydligt viktigare att de gör det nu.. när jag har eget vatten/egen brunn.. vs i vårt tidigare hus då vi hade kommunalt vatten!

Jag bryr mig inte nämnbart om utrustningen slits (eller går sönder) men fasiken om jag fick slut på vatten! Det är ju min mardröm.. om några år har jag nog lärt mig hur mycket vatten som rör sig i vår mark/källa.. men nu är det tveksamt, då de använt detta hus som sommarstuga och vi är nu två hushåll permanent här..

..så jag var lite nervös när de putsade våra gavlar när det var som varmast i somras.. många ton bruk som ska blandas, saker som ska spolas av, saker som ska muras, väggar som ska vattnas osv osv. Jag såg det som självklart att de tog vatten till det, men varje dag höll man tummarna att vi skulle ha vatten kvar framåt hösten också haha.. än så länge har vi det *peppar peppar*

Sen kan ja ju också säga att OM de nu inte frågar (vilket mina hantverkare faktiskt gjort alltid!) så skulle jag låta det "flyta förbi", eftersom jag i grund och botten ändå misstänkt att de skulle behöva ta vatten.

MVH Sandra
 
De ska ju vara proffs, och att fråga är enkelt, snabbt och gratis.
 
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
Vi byggde nytt hus för 3år sedan, och självklart kostar precis allt slantar! Och många beslut måste tas under vägen, trots nyckelfärdigt hus, som föregående säger, tar det ej vatten från dig, så tar de tankbil, alt byggvatten från nya tomten, som blir dyrare, vet inte hur det ser ut, bygger du nytt hus och skall sälja det gamla? Eller bygger du garage? Eller ska bägge husen dela på den vattenanslutningen?

Jag störde mig med på några saker, och nämnde några saker för dem, när huset var upprest och plattan gjuten, så full värme, i både platta och värmefläktar, och -25gr ute, och taket ej lagt, med endast pappskiva för trapphålet, över hela julen och 25gr inomhus! Samt varm byggbarack och flera bilar på motorvärmare hela dagen när de jobbade..

Hyfsade elräkningar med både bygg el och huset vi redan bodde i..

Men de förstod läget, taket kom på plats och isolerades, motorvärmare drogs ut.

/A
 
Jag vet inte hur din offert ser ut men det brukar nästan alltid stå att el samt vatten står frågande för. Begärde själv in en offert där det ska gjutas och byggas om en massa och där stod det med finstilt längst ner.

Tycker det är rätt självskrivet att just el och vatten får man stå för. Hur lätt är det att fixa fram tankbil samt elverk till varje bygge? och vem ska stå för det i slutändan. Tror nog det blir billigare för slutkund att stå för lite vatten och el.

/Micke
 
Det är flera som har inflikat att det blir billigare för kunden att står för el och vatten, men har man egen brunn kanske inte den klarar av den förbrukningen. Vad är "kostnaden" för en torrkörd brunn?

Och även om nu kunden ska stå för el och vatten så kan väl inte byggarna gå och ta det var de vill? De får väl se till att fråga var de får ta det.

Har man egen brunn för dricksvatten kanske man (som jag skrivit tidigare) väljer att använda pump från ett vattendrag eller en sjö till bygget ("tekniskt vatten").
 
Nerre skrev:
Det är flera som har inflikat att det blir billigare för kunden att står för el och vatten, men har man egen brunn kanske inte den klarar av den förbrukningen. Vad är "kostnaden" för en torrkörd brunn?

Och även om nu kunden ska stå för el och vatten så kan väl inte byggarna gå och ta det var de vill? De får väl se till att fråga var de får ta det.

Har man egen brunn för dricksvatten kanske man (som jag skrivit tidigare) väljer att använda pump från ett vattendrag eller en sjö till bygget ("tekniskt vatten").

Så sant iofs. Vattnet kan ju bli problematiskt. Fast jag kan väl tänka mig att de flesta byggare har hyffsad koll på om det är egen brunn eller ej. Är man ute på landet så borde en varningsklocka ringa som talar om att Oj här kanske det inte finns kommunalt vatten.

Ang el så skulle jag inte se det som ett problem om de gick och kopplade in det om de bygger hos mig. Jag som är gammal knegare själv inom entreprenad branschen tycker det säger sig lite självt att man använder sig av kundens el för att t.ex ladda maskiner, köra tombola eller vad det nu kan vara.

Bara hur jag tänker iallfall :)
 
Visst, men det är väl ändå rätt smart att fråga vilket uttag man får ta el från? Det är kanske inte så lämpligt att ta från ett uttag som råkar sitta på en grupp som är lite högt belastad så säkringen ryker när man kör igång stora maskinen.

Och i det här fallet var det ju fråga om egen brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.