Vi har alltid med det i våra avtal, oavsett om det behövs eller ej, för rätt som det är så...

Vatten och el behöver vi. I varje fall där kunden varit hemma så har denna (apropå hyfs! ) kommit ut och visat vart det finns innan vi hunnit letat eller frågat själva. Det där med sunt förnuft och hyfs ska vara åt båda hållen.
 
  • Gilla
Åke Dejemo
  • Laddar…
Det här blåstes upp mer än min avsikt var. Jag ville helt enkelt veta vad andra tyckte i frågan och det är uppenbart en liten vattendelare (höhö). Jag har aldrig menat att det var en stor sak, jag tycker bara man frågar eller säger till. Det verkar ju de flesta vara överens om också, om det inte står i avtalet. De flesta är väl också överens om att god kommunikation parterna emellan är viktigt, och eftersom det varit lite si och så med den saken är jag extra känslig.
Mer än så är det inte. :)

Sent igår kväll och långt in på natten hade de lossat huset i alla fall. Lite udda tid kanske, men de kanske hade kört långt. Jäkligt kul att vara igång hur som helst. Hoppas bygget ska gå bra och att missförstånden blir så få som möjligt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Om inte avtalet eller offerten reglerar användandet av vatten, el etc då skall entreprenören själv ombesörja detta. Är det fast pris då skall förbrukningen ingå i priset.
Dock är det nog kutym vid arbeten för privatpersoner att nyttja fastighetens vatten och el. Entreprenören borde dock fråga först.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Nu var det på grannens hus han "lånade" ström till. Kostnaden var nära 7000 :-
 
thomasp förlåt. Jag hoppas att du inte tycker det är allt för obehagligt. Jag får ta på mig skulden för att din fråga blåstes upp eftersom jag lagt den både på startsidan och i nyhetsbrevet.

Jag tycker att din fråga var väldigt intressant och att - både vi som bygger och hantverkarna - tjänar på att vara uppmärksamma på en så "liten" fråga - som faktiskt kan betyda väldigt mycket ändå.

Och du är en exemplarisk TS som hela tiden är med och återkopplar och förklarar närmare hur allt låg till.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
En fråga du kan ställa är:
"Du, jag är lite orolig att min vattenpump skall bli överbelastad. Tror du att det är någon risk?"
Den frågan är varken kränkande eller på något sätt begränsande.
 
Herc skrev:
Nu var det på grannens hus han "lånade" ström till. Kostnaden var nära 7000 :-
Vad gör man inte för att sänka kostnaderna åt kunden... Eller kunna komma med bästa anbudet...
 
fick inget svar på mina frågor...
Visste dom om att det var borrad brunn?
Var du hemma när dom behövde vatten?
 
Jag har just installerat bergvärme, vid borrningen där kopplade entreprenören på vattnet på full sprut kl 07.00 och vred av det kl 22.30, ett antal kubik senare.
Så fundera några ggr på detta om bergvärme finns i planen.

Men, är du verkligen säker på att det inte står i avtalet något om att du står för vatten etc?
Högst anmärkningsvärt isåfall
 
Det som skulle vara interessant att veta: Har entreprenören skrivit i avtalet var att vattnet som behövs till byggplatsen ska komma ifrån. Alla vi som jobbar i branchen vet att sådana frågor kan komma upp i efterhand. Om nu thomasp måste betala för vattnet som han konsumerar .... interessanta frågor ....
 
Redigerat:
Alternativet är väl att de hyr en tankbil, som du får betala. Så bjud dom på fika för att de spar pengar åt dig
 
Hur gör du hos tandläkaren? Öppnar du munnen först när han frågat om lov att kolla i din mun eller? Ska brevbäraren fråga om lov att få lägga post i din brevlåda? Är han i dina ögon ohyfsad annars?

Gå ut till killarna som är där och hjälper dig. Sedan se dem i ögonen och känn efter om du eller dom har gjort rätt. Hur tror du att det kommer kännas för dom och för dig?

Dessa killar är dina medmänniskor, inget annat
 
  • Gilla
Ewald
  • Laddar…
Jag har alltid trott att det normala vid ett bygge är att man drar fram "byggström" och "byggvatten"?

Om nu inte entrepenören fått utpekat var det är tänkt att ta vatten så ska han väl inte gå och ta vatten där han själv tycker det verkar bra? Det kan ju vara så att man slängt en dränkbar pump en å eller sjö för byggvatten där man tänkt att ta ska ta vatten.

Men annars är det väl bara att stänga av vattnet och skruva isär lite grejer och säga "Oj, jag visste inte att ni skulle ta mitt vatten, jag håller på och ska renovera pumpen den här veckan".
 
Redigerat:
Det ser de nog som självklart eftersom det blir den billigaste lösningen för dig. Men de kunde ju ha informerat om det.

Då var det värre för oss - grannens byggfirma snodde helt enkelt vatten från vårt utomhusutkast när de skulle gjuta hans platta, utan att fråga!!!! kl 7 en morron vaknade jag av vattensuset från utkastet. Blev förstås skitförbannad och gick ut och stängde av...och skällde ut dem. Grannen var inte ens en bekant till oss.
De erbjöd sig inte ens att betala!

De fick då avbryta och sända efter en vatten bil, tog några timmar - och betongen stog o snurrade nervöst.

DET kalla jag fräckt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.