man måste ju ha locket på om man bara ska trycka på den där under. Annars måste båda tryckas på samtidigt då de ligger i serie.
Bamsefar skrev:
Jaha - mina fungerar 100% med min HC2, har inte det problemet - är du säker på att du verkligen trycker på RÄTT knapp - det finns TVÅ en under och en inne - jag brukar ta både samtidigt ;-)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Hej!
Jag lockas av tanken med automation & har fastnat för Z-wave. Jag har dock ingen som helst kompetens inom området & innan jag börjar investera så undrar jag följande: Jag har ett gäng LED-spottar installerade med trafo (Hytronic Big Boss Multikonverter) med inbyggd dimmerfunktion. Går det att använda dessa tillsammans med Fibaros dimmerpuckar eller måste jag byta trafos? ImageUploadedByByggahus.se1409602974.297957.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ni som använder Fibaro motion sensor som rumstempgivare. Hur har ni ställt parametrarna för att finna en bra avvägning mellan batteritid och vettig utdata?
 
Mitt batteri är stendött. Möjligen pågrund av att enheten legat utan anslutning till den förra Veran några månader?
Har valt följande parametervärden:
60: 0,1 grader
62: 900 sekunder mellan mätningar
64: 3600 sekunder mellan rapporter
 
Joblo skrev:
Hej!
Jag lockas av tanken med automation & har fastnat för Z-wave. Jag har dock ingen som helst kompetens inom området & innan jag börjar investera så undrar jag följande: Jag har ett gäng LED-spottar installerade med trafo (Hytronic Big Boss Multikonverter) med inbyggd dimmerfunktion. Går det att använda dessa tillsammans med Fibaros dimmerpuckar eller måste jag byta trafos?
Alternativet är att prova sig fram tills det fungerar, som jag gjorde. Jag vet att Malmbergs trafos fungerar, och att jolly pro trafos inte fungerar tillfredsställande tillsammans med fibaro dimmers. Hur det fungerar med dina vet jag inte, men dom är snarlika jolly pro, iaf till utseendet.
 
Dom här figaro puckarna man kan köpa, är det ett komplement till befintliga strömbrytare? Så att om HC2'an eller Vera'n skulle gå sönder, så kan man fortfarande tända släcka manuellt med dom mekaniska brytarna som finns?

Eller kopplar man helt förbi detta, så att man egentligen styr fibaro pucken bakom att skicka signalen?

Vad händer då om HC2'an eller Veran går sönder?


En annan sak, finns det någon bra "närvaro" detektor man kan använda. Hade velat ha detta i badrummen, så att belysning osv tänds när någon är i badrummet. Eller är det bättre att använda en rörelsesensor till det? Tänker att det kan bli dumt om någon hoppar in i duschen och ljuset släcks! :p
 
Brytarna / dimmrarna fungerar även utan controller-enhet :)

Rörelsesensor + vettig timeout borde ju funka.
 
Ja. Ja.

Nej - man ligger så att säga parallellt.

Inget - automation slutar såklart fungera, men du kan fortfarande påverka med den manuella brytaren.

Jag använder två rörelse sensorer och några timers, löser det mesta... Det sagt, en ljuststrålebrytande sensor vore nice ;-)
 
Låter ju toppen! Vilken rörelse sensor använder ni, är någon att föredra framför någon annan?

Jag håller på att bygga nytt hus nu, och är givetvis inne på det här med att ha en viss form av hem automation.

Finns det något jag bör tänka på nu vid installationen och dragning av all el i huset som kan underlätta för mig sedan när jag installerar mina z wave produkter?
 
crazytok skrev:
Låter ju toppen! Vilken rörelse sensor använder ni, är någon att föredra framför någon annan?

Jag håller på att bygga nytt hus nu, och är givetvis inne på det här med att ha en viss form av hem automation.

Finns det något jag bör tänka på nu vid installationen och dragning av all el i huset som kan underlätta för mig sedan när jag installerar mina z wave produkter?
Det beror nog på lite andra variabler, men för ditt ändamål, skulle *jag* använda en HSM100 (kärt barn har många namn, det finns säkert 4 olika namn på denna), som är mer närvaro än vanlig rörelsesensor (den triggar tänder framkant, och släcker på bakkant, där bakkant är en inställbar tid, som påverkas av ev. nya röresler inom området). Den skickar dock inte upp nya rörelser inom "närvarotiden". Vill minnas att man kan be den trigga lampor beroende på hur ljust det är, men det är inget jag använt själv.

Men det kan finnas anledningar att välja någon annan sensor likaväl, kanske vill man ha fuktmätare i badrummet, så man startar evakueringsfläktar osv. Dessutom är HSM100 inte den vackraste... Alla går att få till funktionen med, med lite timers osv, som Bamsefar skriver.

Sedan kan valet även vara beroende på vilken kontroller man har bestämt sig för, vissa komponenter gillas inte av alla kontrollers.
 
crazytok skrev:
Finns det något jag bör tänka på nu vid installationen och dragning av all el i huset som kan underlätta för mig sedan när jag installerar mina z wave produkter?
Dra nolla till alla dosor och använd djupa dosor.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
klenodder skrev:
Jag har själv inga z-wave produkter ännu men är väldigt intresserad framöver.

Ni som har lite erfarenhet, vad tror ni om denna produkten?:
[länk]

Väldigt prisvärd om den kan fungera som ett fullskaligt kontrollcenter för åtminstone z-wave.
Jag tror att om du läser tråden från början till slutet, så kan man summera att vi alla är lite trötta på att ingen kontroller är felfri. Att hoppas på ett helt nytt kort, är inget jag skulle göra (och jag tror nog att många här är lika luttrade, även om hoppet är det sista att överge en)- någon annan får gärna vara early adopter. :)

Det går 17 kontrollers på dussinet, ändå är det bara ett fåtal som når upp till ytan, med lite kallsupar då o då.
 
klenodder skrev:
Jag har själv inga z-wave produkter ännu men är väldigt intresserad framöver.

Ni som har lite erfarenhet, vad tror ni om denna produkten?:
[länk]

Väldigt prisvärd om den kan fungera som ett fullskaligt kontrollcenter för åtminstone z-wave.
De är i alla fall inte blygsamma av sig:
Our main objective is to support all devices in the market, with the aim to have the best user interface on the Planet.

Jag är i högsta grad för mångfald och välkomnar alla nya initiativ och gillar inte minst open-source projekt.
Efter att snabbkollat lite på detta projekt så känns det dock som de har en ganska lång resa kvar innan de har något användbart. Tycker att det är märkligt att de verkar ha satsat väldigt mycket krut på att ta fram egen hårdvara istället för att satsa på en standardprodukt. Har inte lyckats läsa ut vilket OS de använder men misstänker det kan vara Raspbian eller Android. Serverprogrammen är i alla fall skrivna i Python. Interface till Z-wave och andra protokoll verkar ske med USB-donglar som man kan misstänka kommer att kosta en extra slant. GUI:et består av en enda App.

Det kanske låter som jag är negativ, men som sagt så är jag för nya initiativ och kommer följa detta projekt med nyfikenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.