swoosh skrev:
I när jag monterade en liknande anordning på min elmätare så upptäckte jag att det bara fungerar när dörren till elskåpet är stängd. Antagligen stör dagsljuset ut blinkdiodens ljus på nåt sätt? Kan vara ett tips.
Det finns väl en trimpot som man kan ställa så den inte blir så känslig, iaf på mina.
Det finns även en diod som blinkar när den triggar på ljuset som man kan ha som kontroll vid injustering.
Sedan bör man nog sätta någon form av kåpa runt den så ljus utifrån inte stör.

Tyvärr har jag min North-Q, får se hur man gör i framtiden. Aurduino-prylarna känns nästan bättre än z-wave diton.
Temp visas i tiondelar och avrundar inte uppåt till hel grad som Vera gör med tempsensorer annars (24,1 = 25 grader).
 
Qunaki skrev:
Endast indirekt. Det företaget finns på Ebay och även de skall ha hutlöst betalt för frakten där. De väger ju näst intill ingeting. Sedan är det modellen med kabel de har, De jag vill ha är utan och har skruvplint istället (skarvar helst bara en gång och där jag kan komma åt).
Men tack orpan för omtanken.
Ok, men dom har ett formulär på hemsidan där man kan skicka en prisfråga och jag hittar tre varianter med kabel från sidan, från mitten och med terminalanslutning. Klickar man på den med terminalanslutning visar dom uppenbarligen fel bild men den varianten syns i översiktsbilden som visar alla tre typerna. http://www.tanealarm.com/images/products/surface_mount_contacts/tane_pill_tc_lg.jpg
 
OpiMaza
Finns det intresse av att köpa ett avstannat projekt med ca 10 st arduino nano med tillhörande radio osv?
Jag kan speca mer exakt i kväll vad det är jag har.
 
@optimaza

Tråkigt att projektet avstannat.
 
Pris på allt?
 
Efter en del pyssel har jag nu även fått till övervakning av vattenmätaren. Har testat flera olika typer och kombinationer av IR-dioder och fotodioder/transistorer. Fastnade tillslut för TCRT5000 (dvs samma komponent som Hek har på mysensors.org). Lyckades bara få pulser om jag siktade på det svarta "kugghjulet". Fick bygga en stabil fixtur, med det jag hade hemma, för inställningen är väldigt känslig.
I mitt fall tar jag in pulserna till mitt HA-system via en 1-wire-pulsräknare och en Raspberry PI. Men det går naturligtvis att överföra pulserna med någon annan trådbunden eller trådlös teknik om man så önskar.
Har inte hunnit kontrollera om mätningen går att "kalibrera" för att räkna ut förbrukningen. Vore naturligtvis fint om det funkar, men i första hand är min avsikt att hålla koll på så att jag inte har något vattenläckage.
DSC_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Qunaki och 1 till
  • Laddar…
@gol
Man känner liksom inte igen sensorn som finns på mysensors mot den vita du har. Är det en annan modell eller ombyggd?
Kul att någon hunnit få till det. För tyvärr så har vi jäkla trångt vid vattenmätaren så all hjälp är välkommen. Men fick iaf en som man kan snurra toppen på så det blir lite enklare att hantera/avläsa den då han bytte för några månader sedan (synd han inte hade med sig en med pulsgång).

Har idagsläget tråd klar ner till vattenmätaren, så detta var ju intressant. Elektrikern kommer på tisdag så vi får till våra extra komponenter i elcentralen. Då får jag även in min 12v trafo och kan börja driftsätta mina arduinos på riktigt.
 
Redigerat:
@Qunaki
Sensorn är helt hemmabyggd, men med i stort sett samma komponenter som den på mysensors. I den vita delen (som är ett väggfäste till en klädhängare) sitter bara TCRT5000 med ett par motstånd. Op-förstärkare och pulsräknare sitter i en låda på väggen.
När jag nu har kört den ett tag så har jag tyvärr märkt att jag får in rätt mycket störpulser. Misstänker helt enkelt 50 Hz störningar på ingången till op-förstärkaren, så det kanske inte var så smart att dela på fototransistorn och förstärkaren. Ska så snart jag har tillfälle kolla på detta med oscilloskopet.
 
hek skrev:
@optimaza

Tråkigt att projektet avstannat.
Hek. Jag har tagit över OpiMaza's mysensorsbyggen så projektet lever kvar i högsta grad. Har än så länge bara fixat till en seriell gateway till RPi och testat kommunikationen med den enklaste typen av sensor. Riktigt kul som ger mersmak. Ska bara fundera ut lämpliga användningsområden för alla prylarna så ska det säkert bli lite fart på detta projekt också.
 
gol skrev:
Ska så snart jag har tillfälle kolla på detta med oscilloskopet.
Även om man haft tillgång till ett oscillioskop så hade det ju inte gett så mycket för min del.... även om jag i princip nog skulle kunna koppla in det och få in en signal (med manualen). Så skulle jag ändå inte förstå mig på hur jag skulle kunna se störimpulserna och var de kom ifrån. Way over my head.
Jag kan nog bara kunna se skillnad på hur sinuskurvan ser ut, Men inte fattar då jag mig på hur det ger värden/info utöver det. Men det är ju tur att det finns någon som är klok nog och säkert kan delge oss andra hönshjärnor vad vi kan göra för att eliminera störningar.

Kul att få veta att det är ett klädstångsfäste till en garderob du använt. För nu när man vet, så ser man det ju tydligt.
 
Jag har nu sett över vattenmätarsensorn, så nu känns den betydligt mer tillförlitlig.
Har gjort följande:
- Kortat avståndet mellan fotosensorn och förstärkaren. Avståndet är nu bara ett par decimeter.
- Mörklagt mätaren så att inte ljusförhållandet i rummet påverkar mätningen.
- "Jordat" nollan på 1-wirematningen. Jag använder spänningsmatningen från 1-wirebussen för att driva sensorn.
- Trimmat placeringen av sensorn över "kugghjulet"
- Trimmat förstärkningen
Sammanfattningsvis så känns mätningsprincipen dock fortfarande väldigt känslig. Det blir spännande att se om mätningen blir stabil över tiden.
 
Hej gol,
Intressant att läsa att du lyckats få sensorn att registrera rörelse på hjulen i vattenmättaren. Jag har försökt ett flertal tillfällen nu utan framgång. Kan du möjligen beskriva hur du har placerat din TCR5000 mer ingående. Jag har provat att rikta mot svarta hjulet och röda visaren. Så här ser det ut hos mig:
Photo 2014-08-21 23 19 16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Photo 2014-08-21 23 20 26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@erikssonjorgen
Om jag tolkar dig rätt så lyckas du inte avläsa några pulser överhuvudtaget? För mig har just det inte varit några större problem, det var bara att känna sig fram och sikta på "öppningarna" i det svarta hjulet. Den röda pilen får jag ingen indikering på. TCRT5000 ligger dikt an mot glaset. Tror det annars kan bli problem med reflektioner i glaset.
Nu har jag ju inte testat med mysensors variant utan byggt mig en helt egen, så det kan ju kan ju skilja en del på t.ex möjligheten att ställa in förstärkningen och styrkan på IR-dioden (Min IR-diod ligger i serie med 150 Ohm och fototransistorn i serie med 10 KOhm och matas med 5 Volt).
Hade varit kul att testa med mysensors variant men det är ju så långa leveranstider om man köper från Kina. Kanske det finns någon som har en extra på hyllan som han/hon kan undvara?
 
Hej gol,
Du tolkar mig korrekt. Då vet jag i a f att det är dikt an mot glaset som gäller. Det finns en liten putt som jag kan justera känsligheten med. Blir att testa igen.
putt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jörgen

P.S. Jag har en extra sensor. Skicka din adress så ordnar jag det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.