Ah trevligt, har en universalgivare liggandes och en tempgivare. kanske ska köpa en 12v adapter och magnetkontakterna med.

Har du länkar till produkterna du körde med?

Har lite svårt med klippa/Klistra på min mobil.
Sök på magnetkontakt mini på Kjell. Den kostar 49.90.
Använde mig även av deras färdiga DS18B20 sensor med kabel för 69.90 så slapp jag löda ihop kabeln själv.

hek skrev:
Jo, tanken är att förenkla för dom som inte orkar löda/koppla. Skall bli lite mer åt lego-hållet.
Största problemet är väl att få ihop ett tillräckligt stor batch för att det skall bli bra pris på den. En kickstarter-kampanj är väl mest troligt.
Jag är ännu en som är på väg in mot sensorträsket och gillar skarpt idén med mer kompletta arduino med bland annat radiodel.
Är det här något som du tror kommer inom en överskådlig framtid eller är det bättre beställa delarna ifall jag vill börja leka under hösten?

Ja det kommer färdiga "baskort" under hösten.. men varför vänta?
Du kan ju köpa ett par billiga arduinos/radioenheter för en 50-lapp och börja leka lite under tiden. Finns mycket att lära sig och det är enklare när man har något hemma att greja med.

Nu har jag ju inte kommit så långt i sensorträsket :)
Men det som mest saknas tycker jag är VCC - finns ju bara en pinne (förutom den till progrmmeringen som jag vill låta vara fri). Gnd finns flera (dock ej tillräckligt).
Så ett baskort som jag ser det borde få få VCC & GND så det räcker till (nästan) alla pinnar (givetvis snyggt placerade för att lätt ansluta en sensor).
Sedan radion och en lödplats för 5-3.3 regulatorn (den går ju att bygla vid 3.3v). En tanke är att sätta radion på ena sidan kortet för att få det litet, fast detta kan ju bli fel i andra fall. Matning för RAW och gärna reset.
Storleken bör designas till en passande box (en trång en med plats för någon/några senroer), vill man ha ut mycket tar men en större för att få plats.
Bra med ett baskort som inte är för styrt En sista tanke är kanske att lägga ut pin3, 4, 5 osv längst ut på sidan, då kan man knäcka bort de delarna om man vill göra ett väldigt litet kort med få pinnar.

• Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Nästa steg i utvecklingen?
Ny teknik, kommunicera utan ström.
Rätt häftigt!

Om hösten ser ut att bli halvlugn på jobbfronten så kommer jag att beställa lite delar. Men jag känner ingen stress och är lite slö. ;)

dhanjel skrev:
Ah trevligt, har en universalgivare liggandes och en tempgivare. kanske ska köpa en 12v adapter och magnetkontakterna med.

Har du länkar till produkterna du körde med?
Jag undrade med vilken magnetkonatkt, men det borde vara denna Magnetkontakt NC Mini.
Själv gillar jag de verkligt små Tane Mini Pill Magnetkontakter som AlarmSystemStore har.
Verkligen små och perfekta att fälla in i fönstren dolt (slipper borra som reccessed versioner) Köpte några som prov, men nu när jag försöker köpa nya så skall de haknappt 500 spänn bara för att skicka dem - är ju så små att det gått bra att skick i ett litet brev. Nu vet jag inte hur jag skall komma åt dem.

Qunaki skrev:
Själv gillar jag de verkligt små Tane Mini Pill Magnetkontakter som AlarmSystemStore har.
Verkligen små och perfekta att fälla in i fönstren dolt (slipper borra som reccessed versioner) Köpte några som prov, men nu när jag försöker köpa nya så skall de haknappt 500 spänn bara för att skicka dem - är ju så små att det gått bra att skick i ett litet brev. Nu vet jag inte hur jag skall komma åt dem.
Har du kollat vad det skulle gå på om du beställer härifrån? http://www.tanealarm.com/products/surface_mount_contacts/tane_pill.asp

Hej!

Har byggt ihop en sensornod för att mäta strömförbrukning enligt Pulse Power Meter-sketchen. Vad jag kunnat testa så upptäcker fotosensorn blink (testat innan jag monterade). Noden presenterar sig och frågar efter senaste pulsecount. So far so good. Däremot, när jag monterat så kommer ingen uppdatering. Jag misstänker att min elmätare inte riktigt beter sig som förväntat. Vad jag tror så har jag monterat den "på rätt ställe" men frågan är om det verkligen kommer blink....(den har alltså suttit vid hålet där det står 1000 imp/kWh). Någon som har en likadan elmätare som jag har och som fått det att fungera? Bifogar en bild så ni ser modell :)

Iom att noden presenterar sig vid start så anser jag att räckviddsfrågan vad gäller radiodelen är utesluten.

/Patrik

ImageUploadedByTapatalk1407926380.618090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I när jag monterade en liknande anordning på min elmätare så upptäckte jag att det bara fungerar när dörren till elskåpet är stängd. Antagligen stör dagsljuset ut blinkdiodens ljus på nåt sätt? Kan vara ett tips.

swoosh skrev:
I när jag monterade en liknande anordning på min elmätare så upptäckte jag att det bara fungerar när dörren till elskåpet är stängd. Antagligen stör dagsljuset ut blinkdiodens ljus på nåt sätt? Kan vara ett tips.
Ah, värt att testa! :)

orparn skrev:
Har du kollat vad det skulle gå på om du beställer härifrån? [länk]
Endast indirekt. Det företaget finns på Ebay och även de skall ha hutlöst betalt för frakten där. De väger ju näst intill ingeting. Sedan är det modellen med kabel de har, De jag vill ha är utan och har skruvplint istället (skarvar helst bara en gång och där jag kan komma åt).
Men tack orpan för omtanken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.