243 871 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 252 inlägg
En dum fråga kanske, men jag kollade på Ago Control och upptäckte att de använde sig av en arduino+NRF24 via USB för mysensors. Är det så det är tänkt för 3:e-partsprogram att ansluta? Jag tog för givet att det var NRF24 direkt till GPIO som gällde?
Ingen nackdel kanske iofs, man slipper ju göra slut på GPIO. Frågan är bara om det blir nåt problem med att driva saker via USB för Raspberryn? En Nano + NRF24 måste ju dra minimalt med ström? Jag ska ju som jag kanske sa ha allt i ett kamerahus så det finns inte plats för nån USB-hubb eller dyl plus att jag använder ethernet-porten och kamera-modulen. Läste jag inte nånstans om en konflikt mellan ethernet och typ USB där folk fick gå över till wifi och stänga av ethernet? Får Googla på detta igen.
Ingen nackdel kanske iofs, man slipper ju göra slut på GPIO. Frågan är bara om det blir nåt problem med att driva saker via USB för Raspberryn? En Nano + NRF24 måste ju dra minimalt med ström? Jag ska ju som jag kanske sa ha allt i ett kamerahus så det finns inte plats för nån USB-hubb eller dyl plus att jag använder ethernet-porten och kamera-modulen. Läste jag inte nånstans om en konflikt mellan ethernet och typ USB där folk fick gå över till wifi och stänga av ethernet? Får Googla på detta igen.
Såg att ICA säljer billiga Grill termometrar, Om man skulle köpa sig en sån å använda proven ihop med en Arduino i stället, Å så har man helt plötsligt fått in Grillningen i detta också ju... Borde ju gå å använda , För det e väl en termistor som sitter i en sådan, Å har bestämt för mig jag sett folk som kopplat detta till en arduino..
Jo det går fint det
http://blog.safaribooksonline.com/2013/07/25/an-arduino-powered-bbq-thermometer/
http://blog.safaribooksonline.com/2013/07/25/an-arduino-powered-bbq-thermometer/
Det finns ju även trådlösa grilltermometrar -> http://www.kjell.com/sortiment/hus-...metrar/rubicson-tradlos-stektermometer-p48659
Jag använder en sådan för att hålla koll på temperaturen i solvärmaren på taket (dock är den på 433MHz och jag kör den mot en RFXtrx433). Går säkert att få till en arduino på 433MHz för detta endamål också.
Jag använder en sådan för att hålla koll på temperaturen i solvärmaren på taket (dock är den på 433MHz och jag kör den mot en RFXtrx433). Går säkert att få till en arduino på 433MHz för detta endamål också.
Måste ställa en fråga. Om jag har tänkt att basera på arduino pro mini 5v och troligen kommer sätta en del sensorer svårtillgängligt. Hur skulle ni resonera när det gäller val av strömkälla. Typ några AA batterier eller ett halvdussin. Måste man pricka precis rätt på 5V försörjning eller har man nån tolerans?
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Beror på hur mycket plats du har.
För mig har det funkat bäst med parallellkopplade batterier och en step up regulator.
Du kommer klara dig längre om du köper en 3v arduino och gör dom moddar som finns beskrivna, klipp leden och spänningsregulatorn.
Men har du plats för ett 12v batteri så kommer du klarar dig länge.
För mig har det funkat bäst med parallellkopplade batterier och en step up regulator.
Du kommer klara dig längre om du köper en 3v arduino och gör dom moddar som finns beskrivna, klipp leden och spänningsregulatorn.
Men har du plats för ett 12v batteri så kommer du klarar dig länge.
Clabbefix! Hur gick det med vattenmätarsensorn? Lyckades du hitta någon fungerande lösning?Clabbefix skrev:Jaja Bosse...
Matlådor funkar lika bra i garaget som i kylskåpet...
...fast jag håller med om att det blir snyggare med en svart apparatlåda.
Den har räknat på under natten och kwh stämmer så det tyder på att den får med alla blink från elmätaren.
Nu vidare till nästa sensor.
Jag har sökt i tråden men inte hittat så mycket...
Om jag har en vattenmätare som ser ut så här
[bild]
Funkar då den sensor som du länkar till i vattenmätarsensorn?
Den verkar ha ir lysdiod och en ljussensor.
Skall man sikta in sig på det svarta hjulet?
Jag har precis samma typ av mätare som du och har googlat runt en hel del för att hitta ett sätt att övervaka den. Har hittat allt från övervakning via webbkamera till fotoreflexdetektorer. Vore fint om du kan dela med dig av dina erfarenheter så att jag slipper göra om samma misstag.
Länge sen jag läste i den här tråden, men det är farligt kul!
Tror jag ska försöka få till temperaturavläsning i kyl och frys på det här sättet och försöka få in i Domoticz, borde väl inte vara en omöjlighet?
Tror jag ska försöka få till temperaturavläsning i kyl och frys på det här sättet och försöka få in i Domoticz, borde väl inte vara en omöjlighet?
Fixade till övervakning av både kyl och frys häromdagen. För mig passade det bäst med - 1st Fibaro universalgivare
- 2 st magnetkontakter för dörrarna
- 2 st temperaturgivare
- 1 st 12 v adapter
Övervakar alltså både att dörrarna är stängda och temperaturerna inne i frysen respektive kylen.
Använder mig av Kjells minimagnetkontakter som är vädigt diskreta
- 2 st magnetkontakter för dörrarna
- 2 st temperaturgivare
- 1 st 12 v adapter
Övervakar alltså både att dörrarna är stängda och temperaturerna inne i frysen respektive kylen.
Använder mig av Kjells minimagnetkontakter som är vädigt diskreta