Läste detta i Hallandsposten

Miljöbovar bland dammsugare ska bort

Kraftiga dammsugare slukar inte bara smuts - de konsumerar stora mängder el. Och det vill EU sätta stopp för. Från och med den 1 september förbjuds import av dammsugare med en effekt över 1 600 watt, skriver Dagens Nyheter.

Dagens dammsugarutbud domineras av kraftfulla apparater med hög motoreffekt. På längre sikt kommer effekten att begränsas ytterligare, till 900 watt. EU:s direktiv innebär även att dammsugare kommer att miljöklassas på en sjugradig skala.
Gäller detta även för våra bygg, grov & industridammsugare? Eller det kanske är ett icke problem där?
 
Det står även att läsa i Aftonbladet idag. Det låter som 1 April, för vad betyder import av, är det redan förbjudet att tillverka så kraftiga inom EU tro.
 
Vafan är detta för påhitt?!
Står dammsugarna för så stor del av den totala energikonsumptionen att det överhuvudtaget är lönt att tänka på?
Man dammsuger väl max 10min/vecka i ett hushåll (14kWh/år med 1600W) och all energi går till uppvärmning av huset.
 
Har inte svaret på frågan tyvärr. Men det låter som ett aprilskämt.

Går en vanlig dammsugare 4h/månadx12 = 48h/år max? Det kan ju inte vara ett problem värt att fatta EU-lagar om. Undrar om man inte måste dammsuga längre tid för att få rent dessutom.
 
hahalj
Ja det gäller ju att fokusera på de viktiga frågorna... *ironi*
 
Bra att nån ställer ordentliga krav på apparaturen tycker jag. Annars händer det inget. Någon som använder sådana där, vad hette de, glödlampor fortfarande?

För att svara på TS fråga: nej, våra fina grovdammsugare omfattas inte.
(4)
Våtdammsugare, kombinerade våt- och torrdammsugare, robotdammsugare, industridammsugare, centraldammsugare, batteridrivna dammsugare, golvbonare och utomhusdammsugare har särskilda egenskaper och bör därför inte omfattas av den här förordningen.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013R0666&from=EN
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Detta är bara ett av många bevis på att det överstatliga EU med dess horder av tjänstemän i Bryssel saknar existensberättigande.

Allt är så bra, så det räcker att halvera dammsugarnas sugförmåga, så är världen fullkomlig!

Vad är nästa grej de ger sig på, eltandborstar?
 
  • Gilla
Erick och 4 till
  • Laddar…
svartöra skrev:
...har särskilda egenskaper och bör därför inte omfattas av den här förordningen.
Bör är inget Skall
 
Går ej ta bort inlägg i Tapatalk...
 
Redigerat:
frav skrev:
Bör är inget Skall
Ett "skall" finns längre ner i artikeln, artikel 1 punkt 2.
 
svartöra skrev:
Bra att nån ställer ordentliga krav på apparaturen tycker jag. Annars händer det inget. Någon som använder sådana där, vad hette de, glödlampor fortfarande?...
Ja, jag har några glödlampor i användning fortfarande, och några i reserv.
Stör det dig, och i så fall varför?
 
Nissepisse skrev:
Vafan är detta för påhitt?!
Står dammsugarna för så stor del av den totala energikonsumptionen att det överhuvudtaget är lönt att tänka på?
Man dammsuger väl max 10min/vecka i ett hushåll (14kWh/år med 1600W) och all energi går till uppvärmning av huset.
Då bor man rätt litet, om man dammsuger en "normal" villa en gång i veckan skulle jag nog tippa på 0,5 - 1h per vecka.
Fast alla dammsuger ju olika, jag dammsuger under fotölj o soffa o säng osv medans en del vara sveper av det synliga golvet...
 
KnockOnWood skrev:
Allt är så bra, så det räcker att halvera dammsugarnas sugförmåga, så är världen fullkomlig!
Tydligen drar dammsugare mer än man tror: "Den årliga elförbrukningen i unionen för produkter som omfattas av denna förordning uppskattades till 18 TWh år 2005. Utan särskilda åtgärder förväntas den årliga energiförbrukningen öka till 34 TWh år 2020."

Observera att man ställer krav på ineffekten och sugförmågan, så det handlar om att göra dammsugarna effektivare, inte att halvera sugförmågan.

Som sagt, jag tycker det är bra att någon höjer ribban så vi får anstränga oss lite. Annars skulle jag resonera som du, "de där apparaterna kan väl inte dra något av betydelse", men jo de kan de.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, jag har några glödlampor i användning fortfarande, och några i reserv.
Stör det dig, och i så fall varför?
Inte alls, det var mer en reflektion att världen faktiskt utvecklas lite. 10 lm/W blev 100 lm/W ganska fort, när väl kravet kom.
 
KnockOnWood skrev:
Ja, jag har några glödlampor i användning fortfarande, och några i reserv.
Stör det dig, och i så fall varför?
Ja jag saknar egna så de så. Å då ska la du inga ha heller eller.:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.