Nu har vi tittat på kök från fyra tillverkare och de har alla sina olika idéer, men en sak är alla säljare överens om: Jag är knäpp som funderar på att sätta in en spis i stället för inbyggnadshäll. (Okej, de är säljare så de kanske inte använder exakt den formuleringen...)

Jag har fattat att det är "trendigt" med inbyggnadshäll och -ugn. När jag sökte här på forumet dök en tråd upp från 2008 där en stackare frågade om spisar hade någon framtid, sedan dess har det varit tyst. Hällar är inte en trend längre, utan en självklarhet. Men varför? Säljarnas bästa argument mot spisar är att de är så... ovanliga - man får så dåligt utbud. Och så det där med att det kan bli kladdigt i springan.

Mina argument för att ha en lös spis i vårt kök är följande:
  1. En induktionsspis kostar ungefär som en induktionshäll. Ugnen är alltså gratis.
  2. En häll plus ugn kräver ett skåp att bygga in ugnen i (extrakostnad).
  3. En häll kräver håltagning i granitskivan (extrakostnad). Dessutom 60 cm extra granit att köpa.
  4. Vår bänk ska vara 320 cm lång, vilket inte går att få i natursten i ett stycke. Med häll blir det alltså minst en skarv.
  5. Inbyggnadshäll och -ugn har fläktar som låter eftersom de inte får bli för varma.
  6. Alla hällar har reglagen på ovansidan, dit jag vill kunna dra kastrullerna. (Jag vill ha vred på framsidan, ur vägen för matlagningen och med omedelbar återkoppling i fingrarna.)
Jag tycker att mina argument klår rädslan för lite sås i springan. Med hästlängder!

Men samtidigt vill jag inte lägga hundratusentals kronor på ett kök som framtida husköpare kommer att tycka att de behöver riva ut för att det har en spis - gud så omodernt! Dessutom lutar min sambo åt inbyggnadsalternativet, men utan övertygande argument.

Så, hur ska jag göra? Ge mig dina bästa argument för att inbyggnadshällar och -ugnar faktiskt är bättre än spisar!
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Du har ju så mycket bra argument för en gammaldags "integrerad" spis/ugn så det är väl avgjort redan?

Annars är en häll nedsänkt i bänkskivan mycket trevligt.
Och ugnen kan mycket väl placeras under hällen.
En liten fördel är väl att du kan välja spishäll och ugn separat,
dvs du är inte bunden till ett "paket". Knappar på framsidan är skönt att slippa, tuch-kontroller fungerar väl så bra och samlar inte en massa gegga.

Och hällen med sina tuch-kontroller är mycket lätt att hålla ren.

Men köp du en spis om du hellre vill ha det.
Det är ju inte en förmögenhet det handlar om :|
 
ullberg
Det låter som du har ett väl underbyggt resonemang för spis, och jag kan hålla med om att det är märkligt att häll+ugn blivit standard bara så där. Jag kan samtidigt rapportera att för mig som använder ugnen ganska mycket ser jag det som en stor fördel att få ugnen (rättare sagt ugnarna i vårt fall) i arbetshöjd.

Det är också ganska trevligt med en låda under hällen där man kan ha "relaterade produkter", verkligen inte en dealbreaker men något jag noterar när jag är på landet där ena huset har klassisk spis (som för övrigt också har en fläkt med eftergång för kylning, så kolla att din spis inte har det om du tycker det är viktigt).

Touch är väl sisådär, vissa personer är inte kompatibla med touchkontroller och blir vansinniga på sådana spisar. Är man sådan (min bättre hälft är det) finns det varianter, exv. Piezodesign hos siemens eller dagens många pucklösningar (kanske föresten är så även siemens löst detta nuförtiden när jag tänker efter), men kolla upp innan köp då det kan vara jobbigt annars.

Lycka till med köpet och fortsätt utmana säljarna, det kan de behöva ;)

(jo: och om jag skulle välja om igen skulle jag göra samma val, häll + ugnar, trots dina fina argument...)
 
A
Ja detta är ju väldigt bra upp-specat.

Håltagning i granit är ju helt diskvalificerande. Jag vet om en som har röd granit och behöver byta hällen, det finns inget som passar, ny skiva eller såga upp graniten så att något passar.

Touch är ju skit, vilket riktigt kök/restaurang använder touch?..

Fläktar kommer du inte i från när det gäller induktion, en induktionsspis har minst 2st fläktar upp till fyra st.

Du kan inte få en porolys ugn till i spis, överhuvudtaget är valfriheten på ugn-häll kombination avsevärt större vid separata produkter, dessutom brukar... Ugnarna ha en överlägsen högre kvalitet.

Du kan tex välja en 80cm bred häll med länkade zoner till en ångugn och en snabb ugn och en varmluftugn och...

Största nackdelen med en spis är spillskyddet dvs kanten runt glaset som oftast är högre än hällen, detta medför att:
Dels slår man sönder kanten när man drar ett kärl åt sidan, dels tappar man induktionen när kärlen lyfts upp från glaset.

Sen finns ju risken att elektroniken går sönder i spisen, då har du ingen redundans och blir helt utan såväl ugn som häll.

Dvs pest eller kolera.
Hittar man mot förmodan en perfekt spis är ju det det självklara att köpa men i alla andra fall av kompromisser gäller separata moduler!
 
Sen vi skaffade induktionshäll har jag aldrig haft behov att dra någon kastrull åt sidan, induktion reglerar värmen så fort.
 
Det finns onekligen fördelar och nackdelar med båda varianter. Fördelar med inbyggnadsvarianter förutom de som andra redan har tagit upp:

En inbyggnadshäll med touchkontroller är onekligen enklare att rengöra.
Valfrihet vid placering av enheterna.
Smaksak kanske, men jag tycker det ofta är snyggare.
Stor valfrihet vad gäller bredder och antal zoner mm.
När något går sönder är det tyvärr ofta bara att byta hela enheten, och då är det ju en fördel att bara behöva byta den ena.

Sen är det stor skillnad på olika touch-kontroller, de där man får en separat, bred skala för varje zon tycker jag är mycket bättre än där man först måste välja zon, sen trycka plus/minus ett antal gånger.

Vill också påpeka att vad gäller 60 cm inbyggnadshällar så verkar det vara i det närmaste standardiserat urtagsmått, men på bredare hällar kan jag tänka mig att det är större skillnader.
 
Instämmer helt i resonemanget. Vi måste snart bestämma oss för om vi ska ha spis eller häll+ugn. Av de anledningar du radar upp lutar det åt spis. I vårt fall kommer ugnen hursomhelst hamna under hällen, så det tyngsta argumentet för inbyggnadsugn faller. Vi har dock inte avskrivit häll+ugn än.

En undran till er som har inbyggnadsugn under hällen: Ventilen för matos sitter i framkant, till skillnad från på spisar, där den sitter i bakkant. Är detta något man stör sig på när man samtidigt står och rör i kastruller? Får man upp allt os i ansiktet?
 
Nu har jag pratat med en kompis som har ugn under häll och han har inte upplevt något os-problem. Dock stör han sig på kylfläkten som går 10-15 minuter efter användning. På hans modell får man heller inte lämna luckan öppen för att skynda på processen.

Finns det några passivt kylda ugnar på marknaden?
 
Jag bidrar med att förespråka spis. Satte in en i köket vi gjorde förra året - love it! Byggde ett annat kök för två år sedan med häll samt ugn i högskåp - värdelöst. Lagar mycket mat i ugnen och vid högskåpet satt ju inte fläkten...
Köpte en stor spis med varmluftugn, induktionshäll och vred! Hade eg velat ha modellen med två ugnar (haft tidigare) men nu har ngn kommit på att nedre ugnsluckan är placerad som en microlucka...tårna får ej plats under :(
Lycka till i ditt val - jag tror inte du blir missnöjd om du väljer spis!
ang din ventilfråga - det finns modeller med ventil i bakkant.
 
Jag håller med säljarna du pratat med. 1970 eller 2014.

Känns i min värld som att vilja ha en hockeyklubba i trä. Som en gammal V8 motor med förgasare. Som en manuell skrivmaskin. Som en handjagare till gräklippare som alla kastat på returen och köpt en självgående istället. Som en gammal bil utan klimatanläggning.

Utvecklingen går framåt. Att en tänka på prisskillnaden i detta fall känns helt uteslutet i min värld.

Bra argument? Nej men direkt från hjärtat.

Välj bort spisen!!!
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Om du ska sälja inom ett år eller två år, välj det du tror andra vill ha, om du ska bo kvar länge, välj det du själv vill ha.

En häll tillåter kreativa lösningar vid brist på utrymme. Men med 3.2 m bänkskiva har du nog inte det problemet...

Hörnhäll-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnhäll-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack för många konstruktiva svar! :D

"I'm still confused. But on a higher level.", som Enrico Fermi sa.

Jag tror att jag skulle behöva prova på de senaste hällarna, kanske har barnsjukdomarna kring touch försvunnit vid det här laget. Och att man inte behöver dra av en kastrull från en induktionshäll för att stoppa värmen låter ju bra, men när man exempelvis rör om i en stekpanna är det väl bra om den är så nära kroppen som möjligt? Jag tänker mig att både touchkontroller och vred som sitter i framkant av den horisontella ytan, oavsett häll eller spis, skapar ett onödigt avstånd till matlagningen...

Vi är inga stora användare av ugn. Blir det inbyggnad så tänkte vi ha den under hällen. Bra poäng med närheten till köksfläkten också! Men samtidigt förstår jag att det är praktiskt med lådor under spisen, där man oftast står. Har man stenbänk behöver man ju inte ha hällen som avställningsyta för heta saker ur ugnen heller. Förresten, har man touchkontroller kan man inte ha hällen som avställningsyta...

En faktor som kan väga över för inbyggnad, som jag glömde nämna, är att vi funderar på 70 cm bänkdjup. Sådana spisar finns (väl) inte, så då blir det mekigt med stenen i alla fall.

Det var också intressant att höra att det är fläktar även i induktionsspisar, och att inbyggnadsugnar har högre kvalitet. Man kan nästan ana det med tanke på prisskillnaden. Så mitt argument 1 kanske går bort. Att spara enstaka tusenlappar är inte högsta prioritet. Men kan man använda besparingarna från sten och underskåp (blir väl minst 5000 kr) till att skaffa en riktigt bra spis (om sådana fortfarande finns - det låter som att Jäderberg fått tag på en) så kan det kanske vara det bästa för oss.

Jag kan tänka mig att spillskyddet på en spis är störande när man ska dra något åt sidan, men är den kanten verkligen så ömtålig att man kan slå sönder den? Jag ska titta på det nästa gång jag är i en butik. Det jag fick höra från en säljare var däremot att hur mycket hon än förordade spishäll skulle hon aldrig rekommendera att sänka ner den i stenskivan. Enligt henne fanns det ingen standard för hur överhänget på hällar ser ut, så det skulle bli jättesvårt att byta den. Och då är frågan: Om hällen ligger ovanpå stenen, blir inte den kanten också irriterande, exempelvis vid rengöring, och utsatt för att man slår i den när man drar kastruller till hällen?

Tack än en gång för synpunkterna! Jag känner mig både stärkt och vacklande. Inget är avgjort...
 
En inbyggnadshäll har en mindre "aktiv" yta. Det brukar vara en stor utanför en liten platta. På en normal spis får man plats med en stekpanna på den stora och en kastrull på den lilla plattan. På inbyggnadshällen är plattorna närmare varandra. Dels eftersom det är en remsa bänkskiva både innanför och utanför och dels eftersom touchkontrollerna tar yta i anspråk. Resultatet blir att endast en liten stekpanna kan kombineras med en kastrull. De riktigt stora hällarna har ibland kompenserat för det genom att ha plattorna diagonalt, men en 60 cm inbyggnadshäll upplever jag som mycket mindre än en 60 cm spis.

Touchkontroller har jag svårt för. Spisen piper när man ställer något på lite fel plats. Värmen ändras när man torkar av spisen eller när något skvätter på dem. Det tar mycket längre tid att ändra värmen än det gör med ett vred. Enda fördelen är designmässigt och att de är lättare att rengöra än vred. Designmässigt har jag inget emot inbyggnadshäll, men touchkontroller skall inte in i mitt kök innan helvetet kallnar.
 
Jag vet inte om det idag fortfarande finns "länkade" ugnar och hällar, en vän har vred på ugnen som styr hällen, men den har ett par år på nacken.

Personligen tycker jag att en spis hör till det förgångna och att lös häll och ugn ger ett enhetligare intryck, men det är ju bara en smaksak.

Att maskinen piper när man gör saker den inte tycker om är väl en vanesak, jag har lärt mig ganska fort att inte blaska vatten över touchknapparna.
 
Har en vanlig spis med induktionshäll och touchknappar. Nästa kommer def. att bli utan touch av den enkla anledningen att de tar så mycket plats av hällen! Det funkar jättebra om det lagas mat till två personer, men är man flera och behöver större kokkärl blir det problem med att hela skiten lätt stängs av... En annan sak jag inte gillar med nuvarande är att utblåset sitter på framsidan (tog förgivet att den skulle sitta i bakkant) och det blir ganska varmt när ugn och alla plattor är på samt att oset inte går rakt upp i fläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.