Om man har en "zon" som jag har på en högre nivå dit jag lyfter dit maskinen manuellt så hade det varit bra med en funktion som kunde heta "Manuell klippning". Den ska då klippa tills batteriet tar slut helt istället för att leta efter en laddstation som inte finns. På så sätt får man ut maximal klipptid när man kör maskinen i en zon utan laddare.
 
  • Gilla
jilldris och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om detta: automatisk omstart utan att kräva PIN efter strömavbrott stående i laddstationen, men dock efter lyft odyl händelser. Aldrig egen nedstängning (som det blir nu efter att strömmen kommit på och man matat in PIN, men den sedan inte körs på ett tag). För att kunna ha den mer självgående tex på landet, det är ju ändå en robot.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Min går motsols!
Vänd laddstationen och byt om på kablarna så går den motsols även för dig.
 
Som clindh påpekar, så måste det finnas en bra lösning för problemen att kombinera stöldskydd och automatisk återstart vid strömavbrott. Att som nu bara stänga av sig om matningen till laddstationen försvinner en liten stund är ju ett stort minus för funktionaliteten. Man har ju en robot bl.a. för att kunna glömma gräsmattan för några veckor när man är bortrest. Om den inte klipper, så finns det ju normalt batterikapacitet för åtskilliga timmar, så ett strömavbrott på några timmar bör den ju klara av att stå i "stand by".
 
Funderar på om det skulle gå att göra en funktion för "spot" klippning som ex robot dammsugare har? Antingen att den på grund av motståndet känner av en fläck med högre gräs och börjar köra runt i en radie om 1-2 kvm eller att man kan starta spot klippning på en vis plats. Ex om det är en plats som den ofta missar.
 
Greenmate/Biltema LMR24 har en sådan spotfunktion, en strömsensor till klippmotorn aktiverar ett cirkelklippläge om klippmotorn börjar gå märkbart tyngre. Den börjar med att snurra runt på stället och sen långsamt större cirklar. Bra på öppna ytor, ganska bra för att få bra klippt i hörn och liknande.
Riktigt bra skulle det bli tillsammans med en ännu bättre funktion för cirkelklippning nära slingan, glömda områden är enligt min erfarenhet ofta nära en kant.
 
Där ser man, trodde husqvarna hade patent på det. Men frågan är om landroid har hårdvarumässig möjlighet att känna av när det går trögare att klippa.
 
Wiper/Stiga har också spotklippning så det är inget unikt för nåt speciellt märke.
 
R
Hur går de med uppdateringen som man skulle kunna göra själv?

Varit på G i flera veckor nu...
 
Ryssi skrev:
Hur går de med uppdateringen som man skulle kunna göra själv?

Varit på G i flera veckor nu...
Jag undrar med?
Det var kanske bara ett skämt, det har liksom dött ut här på tråden?
 
peternicklas
Även jag undrar. Har inte hört något från dem på 2 veckor. Vet inte om det kan vara semester i Italien.
 
peternicklas skrev:
Även jag undrar. Har inte hört något från dem på 2 veckor. Vet inte om det kan vara semester i Italien.
Stämmer att augusti är semester-tajm i Italien. Får hoppas de kommer igång snart igen.
 
Nicke Nyfiken
fester skrev:
Om man har en "zon" som jag har på en högre nivå dit jag lyfter dit maskinen manuellt så hade det varit bra med en funktion som kunde heta "Manuell klippning". Den ska då klippa tills batteriet tar slut helt istället för att leta efter en laddstation som inte finns. På så sätt får man ut maximal klipptid när man kör maskinen i en zon utan laddare.
Det är en utmärkt funktion om man har en lite avsides yta. HQ har den funktionen och den funkar precis som du beskriver ovan. Tror jag hört andra märken också som har det så då borde det inte vara något patent som hindrar.
 
Programfel. I version 0.61 gällande zoner har jag märkt ett fel i programmet. När klipparen rundar laddstationen för att haka på slingan och misslyckas, så avbryter den och skall börja klippa. Problemet är att den inte startar knivarna utan bara finåker omkring och tror den klipper.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Arviking skrev:
Programfel. I version 0.61 gällande zoner har jag märkt ett fel i programmet. När klipparen rundar laddstationen för att haka på slingan och misslyckas, så avbryter den och skall börja klippa. Problemet är att den inte startar knivarna utan bara finåker omkring och tror den klipper.
Hej, hur gjorde du för att få igång zonklippning? JAg har försökt några gånger genom att följa manualens instruktioner men kommer ingen vart, nästa steg är väl att mata in avstånd manuellt, är det så du har gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.