Jag skulle sätta en variabel när lampan tänds och släcks. Sedan använda den variabeln i din regel. Då har du status om lampan skall tändas eller förbli släckt.
 
power650 skrev:
Jag skulle sätta en variabel när lampan tänds och släcks. Sedan använda den variabeln i din regel. Då har du status om lampan skall tändas eller förbli släckt.
ahh.. smart.. den skall jag testa :)

tack!
 
power650 skrev:
Jag skulle sätta en variabel när lampan tänds och släcks. Sedan använda den variabeln i din regel. Då har du status om lampan skall tändas eller förbli släckt.
Funkade ju klockrent!
Tack!
 
krister ekberg skrev:
Funkade ju klockrent!
Tack!
Roligt....
Hoppas jag får lite tid över så jag också hinner med mina styrningar..:mad:
 
alltså, zipabox. Jag är inte imponerad hittils.

Jag har nu köpt mina första Z-wave pryttlar.
3 st fibaro dörr/fönster sensorer
1 st fibaro brandvarnare
1 st aeon smart energy switch.
1 power strip från greenwave.

Jäklar vilket strul det var med dörr/fönster sensorerna, den första jag kopplade ihop fungerade hyffsat vid pairingen. Men sen när jag väl satte den på plats i en dörr så slutade den rapportera till zipaboxen, detta gjorde att jag tillslut tog ner sensorn igen och pairade om den. Nu så verkar den fungera korrekt.

En sensor har jag satt på garageporten så jag ser om den är uppe eller nere, men denna strular friskt och lägger sig offline då och då, detta har gjort att jag nu flyttat zippaboxen 3 m närmre garaget men den går fortfarande offline ibland.

Brandvarnaren fungerar hyffsat, men ibland mitt i natten tappar den kontakten med zippaboxen vilket gör att den ger ifrån sig ett högljutt PIP med jämna mellanrum, sjuuukt irriterande om man vaknar av det pipet. Skulle man dessutom ha dessa sensorer i alla rum så hade man blivit lagomt glad om hela huset började okynnes pipa i natten.

Zipaboxen har också en förmåga att sluta fungera på 433Mhz systemet om man flyttar runt den för mycket, Jag tror helt enkelt att antennanslutningen är skitkass då jag märkt problem med detta innan. Dvs meckar jag lite med boxen så tappar jag räckvidd på 433mhz nätet.

Näe. jag är än så länge måttligt imponerad av zipaboxen, det är nästan så jag överväger att bita i det sura och helt enkelt köpa en HC2 och köra med min tellstick .net tills jag har bytt ut alla nexa till zwave.

Någon annan som upplevt liknande problem eller är det bara jag som misslyckas med zipaboxen?
 
Tyvärr funkar ju inte batteri zwaveprylarna som repeter, mitt nätverk blev först stabilt när jag installerat 5st nätanslutna . 433mhz har längre räckvidd än 868mhz. Tycker jag har lika lång räckvidd med zipaboxen som tellstickNet. Där jag har boxen nu funkade inte tellsticken.
 
krister ekberg skrev:
alltså, zipabox. Jag är inte imponerad hittils.

Jag har inga större problem med Zipaboxen och 433 MHz. Hade problem med räckvidden i början men det hade jag också med tellstick net. Bytte antenn så blev det bättre. Har ett par gånger haft problem med att när jag startat om zipaboxen så har 433 MHz inte hoppat igång. Har startat om den igen och då har det fungerat.

Med z-wave hade jag problem med en rörelsedeckare som bara ville vara med ibland. På gränsen till att den är för långt borta. Satte en aeon repeater på vägen så blev det lite bättre och nu när det är sommar fungerar det riktigt bra. Tror att kylan spelade roll där.
 
Redigerat:
Räckvidd och stabilitet är det sämsta med trådlöst. Jobbar med trådlösa larm i jobbet.Ibland får man problem 15m i ett trähus från larmet medans ibland kan det funka 30m bort i ett plåtgarage.
Ingen som sett något testinstrument för att kolla signalen på ett zwave nätverk?
 
@power650
Fibaro Wallplug skall ju ha en funktion för att kolla hur pass bra den har kontakt med nätverket (led-ringen ger olika färg). Nu är det inget jag testat själv.
Har relativt öppet hus och många puckar. Mitt problem är absolut inte z-wave nätverket utan dyngan som styr den.

Håller med dig att trådlöst, oberoende vad det är, är när nyckfullt Kan räcka att vinkla en enhet och få helt andra värden.
Har för några veckor sedan placerat ut multicell IP-DECT-basstationer på jobbet och de täcker faktiskt bra, men repetrarna känns inte som de ger något mer. Hade också önskat ett testinstrument där (men de kostar över 10 papp, så det kan man köpa många basstationer för :).
 
Hej någon som styr Sonos med Zipaboxen

Jag skull vilja kunna starta med regler Sonosenhter och med en radokanal som man kunde skriva in
 
matsv skrev:
krister ekberg skrev:
alltså, zipabox. Jag är inte imponerad hittils.

Jag har inga större problem med Zipaboxen och 433 MHz. Hade problem med räckvidden i början men det hade jag också med tellstick net. Bytte antenn så blev det bättre. Har ett par gånger haft problem med att när jag startat om zipaboxen så har 433 MHz inte hoppat igång. Har startat om den igen och då har det fungerat.

Med z-wave hade jag problem med en rörelsedeckare som bara ville vara med ibland. På gränsen till att den är för långt borta. Satte en aeon repeater på vägen så blev det lite bättre och nu när det är sommar fungerar det riktigt bra. Tror att kylan spelade roll där.
Hm... Kan det vara det problemet jag har att den behöver en omboot till. Får testa det nästa gång jag stöter på problemet igen,
 
power650 skrev:
Tyvärr funkar ju inte batteri zwaveprylarna som repeter, mitt nätverk blev först stabilt när jag installerat 5st nätanslutna . 433mhz har längre räckvidd än 868mhz. Tycker jag har lika lång räckvidd med zipaboxen som tellstickNet. Där jag har boxen nu funkade inte tellsticken.
Hm så jag får installera lite mer dimmer/brytare puckar då.. dom borde väl vara repeaters?
 
Ja de fungerar som repeaters.
 
Har alla zipatomänniskor semester ännu eller har tankarna börjat snurra på med vad man ska göra för kul och nyttig hemautomation i höst?

Själv ska jag som nästa projekt koppla bastutemperaturmätare till zipaboxen. Fibaro universialsensor och one-wire tempgivare.
 
Redigerat:
  • Gilla
power650
  • Laddar…
matsv skrev:
Själv ska jag som nästa projekt koppla bastutemperaturmätare till zipaboxen. Fibaro universialsensor och one-vire tempgivare.
Det var en smart grej! Hur många gånger springer man inte och kollar om det blivit varmt nog när man ska basta?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.