Polos skrev:
Yrkeskriminella ? Hur kan du skriva det när du bara fått information från en sida .
Inlägg i en tråd som denna måste naturligtvis baseras på den information som finns tillgänglig. Annars skulle det bli ganska tomt på forumen.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Lika galet som golvvärme alltså, fast mycket värre :)
Utmärkt sammanfattning, jag rev ut det vi hade i köket. Funkade inte alls. Ett element under fönstret blev etydlgit bättre.
 
Nu har då föräldrarnas advokat skrivit tillbaka, där han skrev att takvärmen har en beräknad livslängd på 30 år och är således "förbrukad". Han skrev också att klienterna (dvs mina föräldrar) inte kommer att ändra uppfattning, så han kommer inte att ta i detta fall mer förrän motparten går till domstol (om de väljer att göra det, vilket inte känns sannolikt).
 
  • Gilla
Fredrik Å och 11 till
  • Laddar…
Köparna verkar roliga. De hade pratat med föräldrarnas advokat nu och insett att de inte hade något case, så de skulle inte dra det till domstol...

Däremot så kände de sig lurade (hur man kan känna sig lurad när man köpt ett hus där man vet det är över 40 år gammal takvärme vet jag inte), så de tyckte att det skulle räcka om föräldrarna betalade 40 kkr som plåster på såren. Mina föräldrar sa nej kan jag tillägga.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
Kanske föräldranrna borde klaga på att köparnas befängda krav har förstört semestern och framföra önskan om att köparna betalar dem 50 kkr som plåster på såren...
 
  • Gilla
BiFuel och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
AntonBe skrev:
Nu har då föräldrarnas advokat skrivit tillbaka, där han skrev att takvärmen har en beräknad livslängd på 30 år och är således "förbrukad". Han skrev också att klienterna (dvs mina föräldrar) inte kommer att ändra uppfattning, så han kommer inte att ta i detta fall mer förrän motparten går till domstol (om de väljer att göra det, vilket inte känns sannolikt).
Ja då har det förhoppningsvis blåst över det hela nu.

Men i vilket fall är detta nog helt rätt i detta läge. Låt inte advokaten ticka några mer pengar nu. Skulle det, mot alla förmodan, komma en stämning så får väl fallet plockas upp då.
(Kontrollera också då att den jurist som väljs verkligen har kompetens och erfarenhet av fastighetsjuridik.)
Allt annat som dyker upp så är det bara att bestrida alla ev krav, och vad som än händer - meddela inget annat än vad advokaten redan har meddelat. Det som denne har skrivit räcker, det behövs ingen mer motivering eller något annan info.

Var stenhård med detta!

Alltså om nu köparna inte släpper detta utan försöker sig på mer fulingar eller mer skrämseltaktik.
Tror dom att dom har mer att komma med så får dom helt enkelt lämna in en stämning.


Visst har det säkert känts surt att behöva anlita och betala för en jurist. Men fördelen är ju att denne har säkert gått igenom ärendet mycket bättre än vad vi amatörer här kan erbjuda. Och ett brev på advokatfirmans brevpapper väger inte juridiskt tyngre, men väl känslomässigt. :)
 
Jag tror att den gängse uppfattningen är att säljaren lämnar 10 års garanti på huset.
Vi hade en diskussion på lunchen häromdagen och flera stycken trodde på fullt allvar att alla former av fel föll på säljarens ansvar under 10 år.
Det där med att prylar har en viss livstid verkar inte folk fatta.
Fredrik
 
O
Fredrik Å skrev:
Jag tror att den gängse uppfattningen är att säljaren lämnar 10 års garanti på huset.
Vi hade en diskussion på lunchen häromdagen och flera stycken trodde på fullt allvar att alla former av fel föll på säljarens ansvar under 10 år.
Det där med att prylar har en viss livstid verkar inte folk fatta.
Fredrik
det finns roliga människor... Det ända man garanterar som säljare är att det inte finns några dolda fel....
Det är för mycket bara det egentligen.....
tänk om man skulle behöva lämna en garanti på 10år till köparen.... Vilken marknad för försäkringar....
 
Ja det är helt sjukt.
Jag tycker att mäklarna borde lämna med ett infoblad om hur det där med dolt fel funkar.
Många köpare tror att så länge man inte kan se det utan att lyfta på trasmattan så är det dolt.
De flesta vet inte att dolda fel i princip bara kan komma på fråga om det är nyrenoverat och felaktigt gjort och att man inte kan förvänta sig att det är felaktigt.
Vi hade ett exempel i en forumtråd för något år sedan där förre ägaren hade vänt platonmattan åt fel håll.
En sådan sak skulle jag tex kunna mig är ett dolt fel eftersom det inte går att se utan ingrepp och att det var nygjort.
Fredrik
 
Mina föräldrar var likadana, bland annat fixade de taket mellan garaget och huset (är en liten gång mellan så det gör inget egentligen om det läcker) eftersom köparen hade "10 års garanti". Dock verkar de ha ändrat sig nu.

Senaste nytt är att köparen inte bestämt sig om de ska gå till domstol än. Köparens advokat tycker att de köparen borde lägga ner fallet, men köparen verkar inte vilja. Fast om man har sin egen advokat som säger man borde lägga ner så kan man tycka att de borde lyssna. Så vi får se hur det blir.
 
Krilleman
Med den info som har getts här kan ni känna er riktigt lugna! (y)
 
Mikael_L
Fredrik Å skrev:
Jag tycker att mäklarna borde lämna med ett infoblad om hur det där med dolt fel funkar.
Många köpare tror att så länge man inte kan se det utan att lyfta på trasmattan så är det dolt.
De flesta vet inte att dolda fel i princip bara kan komma på fråga om det är nyrenoverat och felaktigt gjort och att man inte kan förvänta sig att det är felaktigt.
Ja det kan du ju drömma om. :)
Det är nog verkligen något som mäklarkollektivet inte vill hålla på och informera om, det är ju uppenbar risk att det sänker budvilligheten och därmed mäklarens förtjänst.
 
Krilleman
Mikael_L skrev:
Ja det kan du ju drömma om. :)
Det är nog verkligen något som mäklarkollektivet inte vill hålla på och informera om, det är ju uppenbar risk att det sänker budvilligheten och därmed mäklarens förtjänst.
Ja mäklare är ett speciellt släkte som gärna "drar en vals" för att tjäna lite mer tyvärr.

Min lägenhet (innan hus) såldes av en lokal mäklare från fastighetsbyrån. Kontakten fick jag av min bank-kvinna då jag hade ont om slantar för jag hade köpt huset innnan jag sålde LGH.

Såhär i efterhand så skulle jag ha sparkat ut henne redan första gången hon var hemma hos mig. Och ja, det är en lång historia. Lite finns att läsa om den, men det kanske kommer en "wall of text" någon gång från min sida om henne. Men den slutade lyckligt enligt mig iaf. Jo jag fick betala 3,5% på 955,000:- men efter att jag har varit en riktigt sur kund (och har haft rätt i mina påståenden) så har hon slutat (läs fått sparken) som mäklare helt. Men jag gissar på att hon inte hade något val pga hennes inkompetens. Jag gissar att hennes fd chef är riktigt trött på henne....

Synd bara att jag råkade på just henne, eller så var det bra så ingen med svagt psyke fick känna på hennes inkompetens.

Sorry för OT (och sen när fick jag skriv-mani?) :x
 
krilleman_215 skrev:
(och sen när fick jag skriv-mani?) :x
Du är väl i ett lyckorus efter ditt fina badrum! :)
 
Själv tycker jag man bör besiktiga ett hus noga före köpet. Köparen kunde anlita en elektriker för 1500 efter att flyttat in? Varför inte före?
Det mesta går att besiktiga idag. Min son köpte ett hus för ett par år sen. Anticimex kunde inte besiktiga kattvinden då luckor saknades.
En fråga till säljaren om vi fick såga från gavel 70mm hål. Inga problem. Med belysning och kikare kollades rubbet av oss. Resten med en fiberkamera från Biltema.
Besiktningsmännen saknar utrustning (inte alla!) och kunskap. Vvs går att kollas med. Det mesta. Bara man vill!
Skippa det 10 åriga skyddet och lägg mer ansvar på köparna.
Vi är ensamma i världen om att skydda köpare i 10 år... Vem skyddar säljare?
Inför obligatirisk undersökningsplikt av allt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.