di99pejo skrev:
... ...
Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
Gillar du som jag, sättet på vilket Bosch klipper så är detta den enda i sitt slag.

Var dock beredd att den har sina egenheter (den fastnar på trädstammar, knivarna fastnar p.g.a. gräs, den missar småytor ibland, ljudlig framdrivning och den kommer med tiden att börja bröla (avhjälps med ett par 2½" spik i höjdjusteringen). Men... Jo köp den för den är ändå rolig. Men behåll all förpackning för kommande servicebesök !
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Gillar du som jag, sättet på vilket Bosch klipper så är detta den enda i sitt slag.

Var dock beredd att den har sina egenheter (den fastnar på trädstammar, knivarna fastnar p.g.a. gräs, den missar småytor ibland, ljudlig framdrivning och den kommer med tiden att börja bröla (avhjälps med ett par 2½" spik i höjdjusteringen). Men... Jo köp den för den är ändå rolig. Men behåll all förpackning för kommande servicebesök !
Det är helt klart att du inte har den senast boschen. Köpte min denna vår och går utan problem. Vänt på knivarna 1 gång och 3 fastkörningar som beror på min dåliga kabeldragning. Det är allt underhåll frånsett avborsting 1 gång i månaden. Jag är mer än nöjd. Speciellt som 2 st husqvarna ägare har bytt till bosch efter ha sett hur min gräsmatta ser ut
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Turbin, Inga ljudliga resonansproblem aka "bröl"?
 
di99pejo skrev:
Flav, hur går din nya maskin tillverkad 2014-07-01 med s/w 5.9 b00406?

Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
Antar du menar mig.

Ja vad ska jag säga. Jag har en känsla av att s/w 5.9 b00406 är lite mer "osammanhängande" vad gäller strukturerad klippning än förra 5.9 builden jag hade. Jag tycker den klipper lite "här & där", ena minuten kan den vara på ett ställe av tomten & sedan helt plötsligt på ett annat, för att sedan vara tillbaka där den var tidigare. Har inte riktigt fått grepp om varför. Fortfarande hanterar den trånga sektorer sämre än den 5.8 jag hade ifjol. Klipptiden har nästan dubblerats med 5.9, men den klipper snyggare än 5.8.

Den senaste jag fick har den uppdaterade hårdvaran med nya chassiet & vassa knivar. Tyvärr har detta exemplar ett otroligt skorrande från klippaggregatet. Det glappar bra. Jag lyckas knappt få den tyst ens genom att lägga rörhylsan under röda ratten i spänn.

Jag har endel problem med att den fortfarande ibland vill vända ut över begränsningsslingan. Något som ju är förbjudet, men ändå sker. Detta fenomen borde vara bugfixat, för jag antar att det är en mjukvaruproblematik. Problemet med detta är att framhjulen hamnar utanför de 35cm som är "Bosch standard" & har man då en kant så ramlar hjulen ner & då fastnar maskinen ibland med "näsan" i rabatten & oftast felkod 151/150/149 om jag kommer ihåg rätt. Har man fast föremål vid 35cm så slår nosen i & den vänder tillbaka, har man plan mark utanför så vänder den runt. Nosen sticker i dessa svängar ut ca 50-52cm från begränsningsslingan.

Men om man bortser från skorrandet från glappet i klippaggregatet, något ljudliga hjulmotorer, problem i trånga utrymmen med s/w 5.9 , samt att den rackaren ibland vill vända ut över slingan. Ja då är klippresultatet & effektiviteten riktigt bra.

Man kan väl tycka att efter två-tre års officiell tillverkning & med nya revisioner av hårdvaran, så borde Bosch lyckats få fram både tystare drivning samt ett klippaggregat som är stabilt & tyst. De borde kunna lagt in en gummibussning eller dyligt i rörkonstruktionen för motorvaggan/klippaggregatet. För som den är idag med hårdplast mot hårdplast & lite glapp på det, så blir det resonansljud som ett brev på posten.

Så jag vill ur de positiva aspekterna rekommendera den. Men med förbehållet att man måste ha turen att få en hårdvara som är tajt ihop skruvad, om det finns. Man får även vara beredd på att eventuellt behöva modda lite på egen hand vad gäller vibbrationsdämpning för att ner skorrljudet från klippaggregatets upphängning. Man måste också nästan vara lite teknikintresserad för att kunna ha tålamod med fix, trix & felsökning.

Men jag håller med Plaggis, jag gillar den. Det är en maskin med potential & det finns inget motsvarande på marknanden.
 
frav skrev:
Turbin, Inga ljudliga resonansproblem aka "bröl"?
Första gången den klippted gräset gick den upp i ett högre varvtal när så behövdes som hördes mera. Om det är bröl nivå eller inte vet jag inte.
 
Turbin skrev:
Första gången den klippted gräset gick den upp i ett högre varvtal när så behövdes som hördes mera. Om det är bröl nivå eller inte vet jag inte.
Glömde en grej. Jag lossade båda hjulen och la dit rätt låsvätska på rätt plats
 
Turbin skrev:
Första gången den klippted gräset gick den upp i ett högre varvtal när så behövdes som hördes mera. Om det är bröl nivå eller inte vet jag inte.
Okej, ja där är ju två steg i knivdiskens klipphastighet, beroende på motståndet i gräset. Men har du inget störande skorr & resonans vid vanlig klippfart, utan bara ljudet från drivningens motorer. Ja då har du ett bra exemplar. Bara att gratulera! :)
 
Eriksgatan
Turbin skrev:
Första gången den klippted gräset gick den upp i ett högre varvtal när så behövdes som hördes mera. Om det är bröl nivå eller inte vet jag inte.
Nej, det du beskriver är inte vad vi som har drabbats kallar "brölande". Tro mig, när du har fått det, då vet du...
För min förra klippare tog det nästan precis ett år innan den började att bröla, så man skall nog inte ropa hej förrän man har kommit över ån. :|
 
Eriksgatan
Turbin skrev:
Glömde en grej. Jag lossade båda hjulen och la dit rätt låsvätska på rätt plats
Tack för påminnelsen, har inte gjort det ännu på min nuvarande. Vilken låsvätska är "rätt"?
Har något som heter" Prime Lok 245 Blue medium strength" hemma som jag har använt tidigare.
 
Eriksgatan skrev:
Tack för påminnelsen, har inte gjort det ännu på min nuvarande. Vilken låsvätska är "rätt"?
Har något som heter" Prime Lok 245 Blue medium strength" hemma som jag har använt tidigare.
Medium är rätt. Samma som husqvarna
 
Turbin skrev:
Det är helt klart att du inte har den senast boschen. Köpte min denna vår och går utan problem. ...
Vad som är klart, är vad som är inskrivet i min signatur.
(Byggd Januari 2014 - V5.9 00344 - Levererad som ny i Juni).

Mina träd har fått strumpor och stödpinnar (man kan inte Ö'a in alla 22 träden).
IMG_20140810_103629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna hörnbiten lämnades oklippt (handtrimmad nu).
IMG_20140810_103312.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den började bröla efter en vecka efter ha gått på en rot. Numera fixerad klipphöjd 6.
IMG_20140810_103201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Waxinator skrev:
Vad som är klart, är vad som är inskrivet i min signatur.
(Byggd Januari 2014 - V5.9 00344 - Levererad som ny i Juni).

Mina träd har fått strumpor och stödpinnar (man kan inte Ö'a in alla 22 träden).
[bild]

Denna hörnbiten lämnades oklippt (handtrimmad nu).
[bild]

Den började bröla efter en vecka efter ha gått på en rot. Numera fixerad klipphöjd 6.
[bild]
Mycket konstigt
Min är byggd i april med samma programvara. Jag har i princip en enkel tomt jämfört med vad jag kan se på dina bilder. Har bara en trång passage samt 4 öar och en studsmatta som den får krocka med. Klipphöjd 5
 
di99pejo skrev:
Flav, hur går din nya maskin tillverkad 2014-07-01 med s/w 5.9 b00406?
Jag funderar på om jag trots den totala dominansen i det här forumet skall utsätta mig för att köpa en Indego. Jag tycker att klippsystemet är en stor fördel, men den överväger ju inte det strulet som vissa av er här på forumet måste utstå.

Om det är så att Bosch börjar få ordning på grejerna så är det ju bra köpläge nu med 9999kr både hos Jula och hus Järnia (såg reklamblad från Järnia i dagarna).
Vad säger ni, om man inte har en robot, men vill skaffa en, skulle ni rekommendera eller definitivt avstå Indego?
Om du trots att du läst denna tråd ändå vill köpa en indego får du skylla dig själv. Jag hade inte gett 5000 för en sån
 
Bockstensmannen skrev:
Om du trots att du läst denna tråd ändå vill köpa en indego får du skylla dig själv. Jag hade inte gett 5000 för en sån
Är det bättre att köpa en gardena som en granne gjorde och sen blev missnöjd över gräsmattan utseende jämfört med min bosch klippta. Han bytte efter 1 månad
 
Turbin skrev:
Är det bättre att köpa en gardena som en granne gjorde och sen blev missnöjd över gräsmattan utseende jämfört med min bosch klippta. Han bytte efter 1 månad
Du måste skämta om du tycker indego ger en fin gräsmatta, jämfört med en Gardena är det ju ett dåligt skämt!
Tro mig jag har provat båda, har just nu en Gardena och det är som natt och dag!.
Indegon förstörde hela min gräsmatta, den gav djupa spår efter allt följa linan runt hela gräsmattan, samt de öar man gjort, dessutom har de slöa blad original så grässtråna blir misshandlade och avhuggna/slagna istället för rakbladslika blad som Gardenan har, enl Bosch är det bra för gräset, se tidigare i tråden...
Man skall inte vässa dessa blad heller då de är härdade vad jag förstått, man borde iallfall inte behöva göra det oavsett när det är nya grejer.
Sedan att de satt lite silverfärg på plastkåpan lurar inte mig, samma grejer det mesta.
Bosch har ett antal slitår framför sig att sortera ut alla möjliga brister med denna maskin, går inte att jämföra med Husqvarna/Gardena grejer en anan division helt enkelt (Parallell klippning eller inte)
Dessutom parallellklippningen är ju också en slags slumpklippning, den klipper inte hela gräsmattan från sida till sida som man först trodde, den delar upp mattan i ett antal avdelningar som den klipper parallellt, och det blir lite kors och tvärs, inte som man hade klippt manuellt direkt, men iden är god och man vill så gärna att det skall funka men...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.