musikhelle skrev:
Månadsavgiften är ju 1000 kr högre på den nya än den gamla. Så det går ju inte att jämföra priset/kvm rakt av.
Månadsavgiften har inget att göra med vad du betalade säljaren (per kvadratmeter) för att bli delägare i bostadsrättsföreningen.

OBS. Du har inte köpt en lägenhet utan ett delägarskap i en ekonomisk förening.
 
musikhelle skrev:
Månadsavgiften är ju 1000 kr högre på den nya än den gamla. Så det går ju inte att jämföra priset/kvm rakt av.
Nu vet jag inte om du har talat om de absoluta avgifterna nånstans. Men om vi gissar på rimliga siffror, att du betalade 4000/månaden för den gamla och 5000/månaden för den nya, så är det fortfarande exakt samma kostnad per kvadratmeter.
 
AndersMalmgren skrev:
14k det är 28% av vad vi gav, och då köpte vi rekordlågt för området. Ibland undrar man varför man valde att leva i Stockholm :)
Vad menar du?
vad är 14.000 28% av för summa?


musikhelle skrev:
Månadsavgiften är ju 1000 kr högre på den nya än den gamla. Så det går ju inte att jämföra priset/kvm rakt av.
Det är väl klart att det är högre månadsavgift på den större lägenheten.
Det visste du väl om när du köpte den, det var väl ingen överraskning?
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
När jag köpte bostadsrätten -01 så betalade jag 333kr/kvm, när jag sålde -07 så fick jag ca 5000kr/kvm, samtidigt köpte vi ett hus för ca 4200kr/kvm (i grannkommunen).
 
KnockOnWood skrev:
Vad menar du?
vad är 14.000 28% av för summa?
28% av vårt kvadratmeterpris
 
AndersMalmgren skrev:
28% av vårt kvadratmeterpris
OK, men det är troligen liite mer centralt än Musikhelles "Stockholm", var det nu kan vara.

För centrala Stockholm ligger snittet på 69.540 kr/kvm,
för "Storstockholm" på 42.791 kr/kvm.
http://www.maklarstatistik.se/

Båda är ju horribla siffror :p

Ett litet tips i förbifarten...
När det är dags för den sista bostaden:
Sälj Stockholmslägenheten och köp/bygg en kåk i utkanten av en mindre stad.
Det behöver inte bli så värst långt bort.
Men det kan bli några mille över till annat än att bo :)
 
KnockOnWood skrev:
Ett litet tips i förbifarten...
När det är dags för den sista bostaden:
Sälj Stockholmslägenheten och köp/bygg en kåk i utkanten av en mindre stad.
Det behöver inte bli så värst långt bort.
Men det kan bli några mille över till annat än att bo :)
Även fast det är dyrt är det värt varenda krona att bo i city. Gångavstånd till jobbet, butikerna och uteställen är guld värt.
 
Musikhelle får ursäkta, detta inlägg är OT …… Tur att vi är olika, annars hade det blivit trångt i Skåne ;)

AndersMalmgren skrev:
Ibland undrar man varför man valde att leva i Stockholm :)
Ibland?? Som skåning har jag alltid undrat det. :x

AndersMalmgren skrev:
Även fast det är dyrt är det värt varenda krona att bo i city. Gångavstånd till jobbet, butikerna och uteställen är guld värt.
Ja, gångavstånd till jobbet kan jag hålla med på är guld värt men resten känns ju bara som en belastning…. för plånboken. :cool:
 
  • Gilla
geekling och 3 till
  • Laddar…
musikhelle skrev:
Månadsavgiften är ju 1000 kr högre på den nya än den gamla. Så det går ju inte att jämföra priset/kvm rakt av.
Jo, det går att jämföra kvm-priser även om det finns olika saker som kan påverka, även det faktum att ni går från en lägenhet till ett parhus är en sak som kan påverka, då t.ex. åt andra hållet.

Men, vad är kvm-hyran för nya resp. gamla bostaden?

Ni går från en lägenhet till ett parhus och betalar samma kvm-pris för nya boendet som nu sålt det gamla för, det låter som en bra affär tycker jag med tanke på det extra som ett parhus som regel ger, exvis en tomt.
 
B
Tycker det är fult av er att inte sälja för utgångsbudet och istället låta en spekulant bjuda över sig själv. Ingen sympati från mitt håll.
 
carlkarlin skrev:
Tycker det är fult av er att inte sälja för utgångsbudet och istället låta en spekulant bjuda över sig själv. Ingen sympati från mitt håll.
Ja. Men samtidigt är det intressant att leka med tanken om det spelar någon roll vem som bjuder över vem. Huset säljs inte för mer än vad någon är beredd att betala för det, och marknadsvärdet brukar anses vara det högsta pris någon är beredd att betala, även om priserna som betalas som regel inte är mycket högre än det pris nummer två är beredd att betala. Därmed når i praktiken väldigt få hus sitt rätta marknadsvärde. Och att sälja ett hus för marknadsvärdet kan väl knappast anses fult.
 
roland53 skrev:
Ja, gångavstånd till jobbet kan jag hålla med på är guld värt men resten känns ju bara som en belastning…. för plånboken. :cool:
Med det resonemanget kan man ju lika gärna sluta leva :p
 
AndersMalmgren skrev:
Även fast det är dyrt är det värt varenda krona att bo i city. Gångavstånd till jobbet, butikerna och uteställen är guld värt.
Hoppsan!

Och jag som trodde att det var inneställena som innefolket flockades på ;)

Uteställen har vi bonnläppar gott om också :)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vår gamla lägenhet var som ett radhus fast med granne ovanpå. Gavellägenhet med uteplats och trädgård.
Fast nu får vi egen trädgård och ingen granne ovanpå.

Jag förstår inte resonemanget att månadsavgiften inte har något med hur priset blir för bostaden.
I vårt område finns andra bostadsrättsföreningar med jättehög månadsavgift och de ligger mycket lägre i försäljnings pris.
Så högre avgift =lägre pris/marknadsvärde
 
Det är klart att du har rätt om förhållandet månadsavgift - försäljningspris.
Men det gäller nog bara vid stora skillnader på månadsavgiften.
Om skillnaden bara är några hundringar, och är i paritet med skillnaden i bostadsyta så resonerar du nog fel.

Eller menar du att bara för att din nya "lägenhet" är större, och följaktligen får en högre månadsavgift,
så borde den vara billigare att köpa?

Du får ju mer för pengarna, eller hur?
Ibland förstår jag inte ditt resonemang faktiskt.
En av oss har tydligen otur när han/hon tänker :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.