peternicklas
Listan är uppdaterad med båda förslagen. Tid över midnatt har jag själv varit ute för. % för att gå hem har diskuterat tidigare, då framförallt lite beroende på längd hem samt hur hemvägen ser ut. 18 punkter just nu.
 
Hur kommer uppdateringen för klipparen att fungera när man skall göra det hemma??

Max gångtid utan hinder är en funktion jag också skulle vilja ha.
Min har fastnat i gungställningen några gånger och där bara stått och slirat tills man har hjälpt den lös.

Här kommer ett förslag på uppdatering:
Det rekommenderas att ställa något i vägen när man har gjort Öar så att den inte bara kör runt runt och fastnar på Ön.
Där skulle man kunna ställa en max tid att följa slingan.
För att mäta upp MAX tiden så ställer man klipparen bakom laddstationen och trycker Hem klipparen, tar tiden man får för den ett gå runt slingan tills den är Hemma och lägger på 5-10%.
Man låter då klipparen gå ifrån slingan och sedan leta upp den igen för att gå Hem.
Då behöver man inte sätta några hinder på gräsmattan.


Och ett till. Komplettering punkt 16.
Hastighetsstyrning av klipparen vid tjockt gräs.
Den vet ju vilket varvtal och säkert också vilken effekt klippartallriken har.
När klippar tallriken går tungt så minska hastigheten 10-20%..
Läser av vilken effekt tallriken har vid den sänkta hastigheten, när den sedan känner att effekten/belastningen minskar pga mindre gräs så kan den öka hastigheten igen.
 
Kan man inte köra klippmotorn åt andra hållet varannan dag så slipper man vända på knivarna så ofta? :)
 
peternicklas
Senaste lista.
1. Alarm is not working, as it should. Many people have lowered the noise, as they do not want to here when it is going out to work. Problem is that it is the same setting for lifting it. There must be a better way of securing the mower from unwanted people.
2. The pin code can be deactivated without giving the pin code, for example while charging.
3. There is a hard noise from the motors when it turns after hitting an obstacle or the boundary wire. After power of and power on it is gone. I have a video on the problem. When turning, the inner wheel actually seems to go backwards at high speed for a very short period of time. The problem was probably introduced in firmware 0.50.
4. Automatic cutting along the boundary, when it is leaving the charger station, after charging. You have today implemented two zones (0.61) for different areas. It must be possible to use the same technique for cutting along the boundary every x time it is leaving the charger.
5. Some sort of delay of power to the motors after hitting boundary or obstacle, it is tending to spin on the grass and make marks in the lawn.
6. If there is an obstacle on the boundary wire, it never gives up and it ends with an empty battery. Could it be possible that it leaves the boundary after 10 -15 tries and search for the boundary somewhere else?
7. Some sort of communication with a smartphone.
8. Reset the gyro while charging. OK, requires a leveled charging station.
9. When hitting the boundary wire in a steep, reverse 0,5m. before turning. Some owners have problems with the mower sliding over the boundary wire and stop with out of working area.
10. Sloop correction needs further development.
11. Stopping for upside down when it is not upside down.
12. Schema, only show the cutting time. Start 07.00 and cut 5 hours, no charging included in these 5 hours. This could also be good if it rain for 2 hours then it does not include this in the 5 hours.
13. Two slots/day, especially needed för families with children and if you want to mow the lawn when the sun is not so strong, e.g. in the morning and afternoon.
14. If running for several minutes without hitting any obstacle/boundary wire the machine is probably stuck against something (wheels spinning). In this case, reverse and turn.
15. When reversing from charging station, randomize the distance a bit so the machine does not leave marks in the lawn from always turning the wheels at the same place. In addition, there could be a setting for reversing a further distance, for people wishing to have their charging station placed under their terrace or in a "lawn mower house".
16. Two different speeds, one high for short lawns and low for high lawns. Maybe by measure the RPM or the power consumption of the cutter motor. It should be easy to lower the speed or controlling the speed after this numbers.
17. We think there is a problem with the schema for mowing. If the planned time passes midnight and the following day is a non-scheduled day, Landroid is mowing all that day.
18. If possible, a setting for percentage of battery, when it is time to go to charging station. Installations differ a lot and some want a low percentage and some a high percentage depending on the length of the boundary wire and the terrain.
19. If you have a large island, like 8x2m, Landroid M goes around until the battery is empty. We have no problems with small Island like 2x2m. We know this is hard to solve. Could it be possible to have an input for the time it takes to go home from the charging station and a full lap around the boundary wire. Add 10% and we then know that around large island it will only go this time, after that it should turn and look for the boundary somewhere else.
20. Reversing the cutter motor every second time it starts so the blades does not have to be turned so often.
 
peternicklas
gizmo007 skrev:
Hur kommer uppdateringen för klipparen att fungera när man skall göra det hemma??
Kommer info om detta i emailet som skickas ut då det finns tillgängligt.
 
  • Gilla
gizmo007
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
peternicklas skrev:
Här kommer listan igen. Kolla, kommentera, fyll i.....

1. Alarm is not working, as it should. Many people have lowered the noise, as they do not want to here when it is going out to work. Problem is that it is the same setting for lifting it. There must be a better way of securing the mower from unwanted people.
2. The pin code can be deactivated without giving the pin code, for example while charging.
3. There is a hard noise from the motors when it turns after hitting an obstacle or the boundary wire. After power of and power on it is gone. I have a video on the problem. When turning, the inner wheel actually seems to go backwards at high speed for a very short period of time. The problem was probably introduced in firmware 0.50.
4. Automatic cutting along the boundary, when it is leaving the charger station, after charging. You have today implemented two zones (0.61) for different areas. It must be possible to use the same technique for cutting along the boundary every x time it is leaving the charger.
5. Some sort of delay of power to the motors after hitting boundary or obstacle, it is tending to spin on the grass and make marks in the lawn.
6. If there is an obstacle on the boundary wire, it never gives up and it ends with an empty battery. Could it be possible that it leaves the boundary after 10 -15 tries and search for the boundary somewhere else?
7. Some sort of communication with a smartphone.
8. Reset the gyro while charging. OK, requires a leveled charging station.
9. When hitting the boundary wire in a steep, reverse 0,5m. before turning. Some owners have problems with the mower sliding over the boundary wire and stop with out of working area.
10. Sloop correction needs further development.
11. Stopping for upside down when it is not upside down.
12. Schema, only show the cutting time. Start 07.00 and cut 5 hours, no charging included in these 5 hours. This could also be good if it rain for 2 hours then it does not include this in the 5 hours.
13. Two slots/day, especially needed för families with children and if you want to mow the lawn when the sun is not so strong, e.g. in the morning and afternoon.
14. If running for several minutes without hitting any obstacle/boundary wire the machine is probably stuck against something (wheels spinning). In this case, reverse and turn.
15. When reversing from charging station, randomize the distance a bit so the machine does not leave marks in the lawn from always turning the wheels at the same place. In addition, there could be a setting for reversing a further distance, for people wishing to have their charging station placed under their terrace or in a "lawn mower house".
16. Two different speeds, one high for short lawns and low for high lawns.
Det kanske vore en idé att skilja på befintliga buggar och våra önskemål på produkutveckling.
Det är ju två helt olika saker egentligen.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
gizmo007 skrev:
Hur kommer uppdateringen för klipparen att fungera när man skall göra det hemma??

Max gångtid utan hinder är en funktion jag också skulle vilja ha.
Min har fastnat i gungställningen några gånger och där bara stått och slirat tills man har hjälpt den lös.

Här kommer ett förslag på uppdatering:
Det rekommenderas att ställa något i vägen när man har gjort Öar så att den inte bara kör runt runt och fastnar på Ön.
Där skulle man kunna ställa en max tid att följa slingan.
För att mäta upp MAX tiden så ställer man klipparen bakom laddstationen och trycker Hem klipparen, tar tiden man får för den ett gå runt slingan tills den är Hemma och lägger på 5-10%.
Man låter då klipparen gå ifrån slingan och sedan leta upp den igen för att gå Hem.
Då behöver man inte sätta några hinder på gräsmattan.
.
Min klippare funkar så idag. Dvs om den går på en ö när den letar efter laddstationen så går den ca 1,5 varv runt ön, sen släpper den den tråden och letar upp den igen nån annanstans.
Eller fattade jag ditt problem fel?
Vad jag däremot upplever som ett problem är att om den på väg till laddstationen träffar en ö, och den går på ett hinder på väg runt den ön ( innan den hunnit 1 varv runt. Då står den och stångar sig blodig mot detta hinder istället för att släppa tråden och försöka på att annat ställe.
 
Redigerat:
peternicklas
hijack skrev:
Min klippare funkar så idag. Dvs om den går på en ö när den letar efter laddstationen så går den ca 1,5 varv runt ön, sen släpper den den tråden och letar upp den igen nån annanstans.
Eller fattade jag ditt problem fel?
Vad jag däremot upplever som ett problem är att om den på väg till laddstationen träffar en ö, och den går på ett hinder på väg runt den ön ( innan den hunnit 1 varv runt. Då står den och stångar sig blodig mot detta hinder istället för att släppa tråden och försöka på att annat ställe.
Har man en stor ö så funkar det inte alltid. Verkar som den inte tror att den är vid en ö utan vid huvudslingan och ger sig inte förrän batteriet är tomt.

Listan är uppdelad i 2 olika delar, rena fel samt förslag till förbättringar.
 
peternicklas
Har ny fått svar från Worx om våra förslag. Mycket positiva svar från dem. Merparten av de problem som vi har är redan fixade i 0.61. Vissa ska han titta närmare på.
Punkt 1. Är svårt men då de redan har löst pinkodsproblemet så är det kanske ett mindre problem.
2. Är löst i 0.61.
3. Löst i 0.61
4. Får vi nog acceptera.
5. Ska han kolla.
6. De vet om detta problem, håller på att kolla.
7. Ska bara testas.
8. Är klart med kantklippning vid start, vet dock inte i vilken version.
9. Kommer snart.
10. Patent, svårt att lösa.
11. Inget planerat.
12. För svårt att ställa in laddstationen.
13. Punkt 9 kan lösa detta.
14. Han missförstod mig, återkommer.
15. Kan komma i framtiden.
16. är ändrat i ny version.
17. Fixat.
18. Inte aktuellt.
19. Han får mer info.
20. Går ej p..g.a. batteriet kapacitet avtar ju efter antalet laddningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
hakus och 5 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Har ny fått svar från Worx om våra förslag. Mycket positiva svar från dem. Merparten av de problem som vi har är redan fixade i 0.61. Vissa ska han titta närmare på.
Punkt 1. Är svårt men då de redan har löst pinkodsproblemet så är det kanske ett mindre problem.
2. Är löst i 0.61.
3. Löst i 0.61
4. Får vi nog acceptera.
5. Ska han kolla.
6. De vet om detta problem, håller på att kolla.
7. Ska bara testas.
8. Är klart med kantklippning vid start, vet dock inte i vilken version.
9. Kommer snart.
10. Patent, svårt att lösa.
11. Inget planerat.
12. För svårt att ställa in laddstationen.
13. Punkt 9 kan lösa detta.
14. Han missförstod mig, återkommer.
15. Kan komma i framtiden.
16. är ändrat i ny version.
17. Fixat.
18. Inte aktuellt.
19. Han får mer info.
20. Går ej p..g.a. batteriet kapacitet avtar ju efter antalet laddningar.
Hej.
Vad tror du om följande jag funderade om igår? Går kanske in lite på punkt 14

Såg när klockan var efter 15.00 när den skulle göra kväll för dagen och den gick hem som den skulle.
Hur skulle det vara om den fortsatte att klippa "batteri" tiden ut och sedan gör kväll för dagen.
Den hade bara varit ute ca 15min efter senaste laddningen så batteriet var fortfarande hyffsat nyladdat.
 
peternicklas skrev:
Har ny fått svar från Worx om våra förslag. Mycket positiva svar från dem. Merparten av de problem som vi har är redan fixade i 0.61. Vissa ska han titta närmare på.
Punkt 1. Är svårt men då de redan har löst pinkodsproblemet så är det kanske ett mindre problem.
2. Är löst i 0.61.
3. Löst i 0.61
4. Får vi nog acceptera.
5. Ska han kolla.
6. De vet om detta problem, håller på att kolla.
7. Ska bara testas.
8. Är klart med kantklippning vid start, vet dock inte i vilken version.
9. Kommer snart.
10. Patent, svårt att lösa.
11. Inget planerat.
12. För svårt att ställa in laddstationen.
13. Punkt 9 kan lösa detta.
14. Han missförstod mig, återkommer.
15. Kan komma i framtiden.
16. är ändrat i ny version.
17. Fixat.
18. Inte aktuellt.
19. Han får mer info.
20. Går ej p..g.a. batteriet kapacitet avtar ju efter antalet laddningar.
Punkt 2 är INTE löst i v0.61. Gick ut och testade nyss. Gick in i menyn, slog av pinkodskontroll. Fick inte ange min aktuella pinkod för att slå av den. Kunde därefter stänga av och starta upp maskinen utan pinkodskoll.

Punkt 3 är INTE löst i v0.61. Får detta klonk då och då och försvinner vid omstart.
 
peternicklas
fester skrev:
Punkt 2 är INTE löst i v0.61. Gick ut och testade nyss. Gick in i menyn, slog av pinkodskontroll. Fick inte ange min aktuella pinkod för att slå av den. Kunde därefter stänga av och starta upp maskinen utan pinkodskoll.

Punkt 3 är INTE löst i v0.61. Får detta klonk då och då och försvinner vid omstart.
Han skrev att det är löst. Kanske finns det en nyare version än 0.61. Det var jag som trodde att 0.61 är den senaste.
Jag har samma klonk och vill ha bort det.
 
Har också det berömda klonket som försvinner tillfälligt vid omstart, kommer dock tillbaka ganska snabbt ibland. Verkar vara lite slumpmässigt.
Har nu upptäckt en irriterande grej till, vid omstart och efter man gjort den strömlös efter åska osv. tappar den tid/datum inställningarna. Har sett tidigare att någon mer hade samma fenomen. Klippschemat är däremot kvar.
Har den nya modellen för i år men inte senaste programvaran.
Någon som har lösningen?
 
Jag har också klonket på senaste uppdateringen.. Förmodligen finns det då en ännu nyare uppdatering? Alternativt att han snackar i nattmössan :p
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
peternicklas
Den senaste ska vara 0.61 så det låter lite konstigt. Han kanske menar den som han håller på med just nu som snart kommer. Ska kolla detta i morgon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.