Det har varit svalt med intresse o nyfikenhet här i tråden, så jag har inte uppdaterat på länge. Ligger hursomhelst inte på latsidan, om 40min kommer kranbilen o lyfter på limträbalkarna!! Yihoo!
 
nice, men utan uppdateringar så svalnar det mer :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Javist är vi nyfikna har det fortskrider för dig!
Plattan ser bra ut!

//AA
 
Ok då! Regnig dag idag, då hinner ja sitta vid datorn ett par minuter. Dags för en liten update!

Efter en vecka av vattning av plattan började ja mura en lecakant på plattan, anledningen är att ja vill få upp syllen, inga svetsloppor kan hitta in till trät och inget vatten från bilarna kommer åt trä. Hej å hå, mura på!
IMG_20140712_094725_zps535k4ujy.jpg
FB_IMG_1405627577793_zps105nvlxg.jpg

Började med att ställa en 145x45 regel på högkant och "breddade" med en 45x45 regel, sen la ja den på syllen med grundisoleringspapp mellan, förborrade i 145x45 regeln med 5mm borr och drog ner lättbetong 6x100 skruv rakt ner i lecablocken. Satte en skruv i varje "fack" och nån extra vid öppningar, hörn osv osv. Reste sen 145x45 reglar på 145 syllregeln. På kortsidorna på garaget sågade ja även ur 145x45 för att kunna fälla in en regel i vinkel med hammarbandet, för att få extra styrka när takreglarna vilar där på. Sen va det dags att montera hammarband, blev samma på dom som syllen, en 145x45 med en extra 45x45 skruvad på.
IMG_20140722_180049_zpsvslkoobd.jpg
IMG_20140722_213145_zpsxuqefwxa.jpg

Går tungt att hämta stora lass med virke! Hahaha. :D
IMG_20140724_123152_zps8qanmcx7.jpg

Sen va det dags att göra klart för limträbalkarna. Den mittersta lyfte grannen upp med deras traktor med frontlastare, sen fick assistanskåren göra resten med kranbil. Takstolskalas! Schkåll!! :D
IMG_20140801_195831_zpskgq1p88c.jpg

Sen när alla balkar va på sin plats va det dags för råspont, valet blev 17x95. Lånade kompisens gasdrivna spikpistol, gick rätt smidigt faktiskt, men fan att det känns i fötter o ben efter ett par dagar på taket...
IMG_20140807_131042_zpsmfk9dwzc.jpg

Efter det va det dags för underlagspapp, och där är vi nu i projektet.
IMG_20140808_122055_zps19p933u6.jpg

Behövde juh även en dörr till garaget, så vi bytte ut den på huset o köpte en ny dit istället, vi har en rätt liten hall, så då kom vi på att vi skulle ha ett sidofönster oxå....Kapa kapa kapa....
IMG_20140708_134840_zpsnd8wusrv.jpg

Resultatet vart juh iaf bra. Blev även ett par nya lyktor, och ett nytt handtag :p
IMG_20140716_223937_zpsmrbdew18.jpg
IMG_20140708_213201_zpsutfi7hzq.jpg

Sådå, nu vet ni att ja inte ligger på latsidan. Sista veckan semester nu, så nu är det bara att lägga i högsta växeln o köra på!!
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 9 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Ser bra ut!
Och ser fram emot kommande bilduppdateringar, keep them coming! :)
 
  • Gilla
mandg
  • Laddar…
ser trevligt ut :) alltid skojj o se andra jobba.
 
Heja!

Bra inspiration då jag själv ska börja bygga garage i dagarna, dock blir mitt inrymt i en redan befintlig byggnad, men det känns inte som det blir mindre jobb för det...
 
Bra jobbat! Limbalkarna ser stöddiga ut, behöver de va så höga? Ser inte så brett ut?

//AA
 
Noseone skrev:
Snyggt!
Tackar!!

FredrikR skrev:
Ser bra ut!
Och ser fram emot kommande bilduppdateringar, keep them coming! :)
Tackar! Ska försöka bättra mig!

mandg skrev:
ser trevligt ut :) alltid skojj o se andra jobba.
Tackar, kan inte annat än hålla med!

Norrhyttan skrev:
Heja!

Bra inspiration då jag själv ska börja bygga garage i dagarna, dock blir mitt inrymt i en redan befintlig byggnad, men det känns inte som det blir mindre jobb för det...
Tackar! Kul! Då fyller min tråd dess syfte, att inspirera andra. Na, att göra nått i en redan befintlig byggnad är nog egentligen mer jobb, inget är juh rakt eller så, är man noga när man bygger nytt i början har man juh igen det hela tiden.

saiter skrev:
Bra jobbat! Limbalkarna ser stöddiga ut, behöver de va så höga? Ser inte så brett ut?
//AA
Tackar! Jo, det är ett par bastanta as, räknade fram dom på Moelvens sida, ringde även till en kille på kontoret och han fick fram samma siffor, så det är nog så. Men ja håller med, dom ser sjukt överdimensionerade ut!

Det som har hänt sen sist är att ja har fått på all nedre vindduk runtom, och satt spikläkt på hela utsidan, sen har ja hämtat hem all panel, vart och hämtat några fler reglar (till överdelen, över hammarbandet) och köpt färg. Blev Beckers Akrylat Plus. Ska se om den funkar bättre än den vi har på huset nu. :( Blir även färgbyte på huset! (y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Uppdate?

//AA
 
Ja, en uppdatering vill vi ha :)
 
Hur gör du med fönstret som är inbyggt på huset?
 
Kämpa på och glöm inte att uppdatera oss ;)
Kommer att bli kanon
 
Status på bygget och fler bilder efterfrågas! :)
 
  • Gilla
JonasVbg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.