russe skrev:
Hittade en bild tagen i juni 2014 då jag klippte med rotorklipparen och bild 2 tagen på samma ställe klippt med worx 1 vecka
Rotor klipphöjd 4 cm
worx klipphöjd 3,5 cm
Tror du må øke klipphøyden til 4cm før at gresset skal få tilbake fargen. Vanligvis skyldes ljus grøna felter mangel på gjødning, men her måste det vara høyden på gresset som gjør fargeforskjellen.

Du måste kjøre roboten flere timmer i dygnet før at den skal hinne overalt.
 
peternicklas
rcjofo skrev:
Du måste kjøre roboten flere timmer i dygnet før at den skal hinne overalt.
Det behöver den inte alls.
 
peternicklas
russe skrev:
Hittade en bild tagen i juni 2014 då jag klippte med rotorklipparen och bild 2 tagen på samma ställe klippt med worx 1 vecka
Rotor klipphöjd 4 cm
worx klipphöjd 3,5 cm
Låt även klipparen vila 2-3 dagar/vecka så att gräset får vila sig. Den storleken på tomt så ska runt 30/vecka räcka. Sedan har väl Juli varit mycket torrare än Juni samt att den var väl nygödad i Juni, eller? Är korten tagna med samma kamera? Färgen på skogen och din tuya häck följer färgen på gräsmattan i dina bilder. Något som inte stämmer med bildernas exponering!
 
Jag har haft både min Indego och min Landroid M nu igång hela sommaren. Jag måste nog säga att jag är lite mer nöjd med Indegons klippresultat. Inte för att Landy är dålig på nåt vis. Absolut inte. Men Indyn:s matta ser bättre ut. enl min uppfattning.
Jämnare och snyggare. Det trodde man ju inte! Landyn har stoppat ett par gånger i sommar och Indyn 1 gång.
 
peternicklas
MeanMike skrev:
Jag har haft både min Indego och min Landroid M nu igång hela sommaren. Jag måste nog säga att jag är lite mer nöjd med Indegons klippresultat. Inte för att Landy är dålig på nåt vis. Absolut inte. Men Indyn:s matta ser bättre ut. enl min uppfattning.
Jämnare och snyggare. Det trodde man ju inte! Landyn har stoppat ett par gånger i sommar och Indyn 1 gång.
Din uppfattning om de båda klipparna kan nog vara rätt så korrekt. Man måste ju ha i åtanke att det är 2 helt olika klipptekniker som jämförs. Bosch är mer lik en vanlig gräsklippare som klipper färdigt snabbt och även i ett mönster som stämmer med en vanlig klippare. Worx m.fl. använder ju slumpmetoden och då kan det bli lite ojämnt klippt. Dock skulle jag tro att Worx klipper kortare strå vilket är lättare att omvandla till kvävegödning. Är det samma typ av gräsmatta samt vad den växer i, lerjord/sandmark?
Om jag tolkar dig rätt så måste du vara väldigt nöjd med Worx då den kostar 50% av Indegon. Tror fler än jag uppskattar denna jämförelsen då du har båda klipparna och kan jämföra direkt.
Bosch, hur är det med ljudnivån samt alla de andra felen som man läser om?
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Det behöver den inte alls.
Har du inte sett på bilderna ?

Han er inte nøyd med resultatet och det står jo igjen uklippet gress flere steder ... Worksen arbetar 10 timmar i dygnet, men det er inte tilrekkligt før en yta på 570m2 och da måste en øka arbetstiden.

Gress behöver int vila, det vekser hele tiden ...
 
Min matta var också bättre med en vanlig gräsklippare.. Jag är nöjd med worx men hade högre förväntningar..
 
peternicklas
Martin84 skrev:
Min matta var också bättre med en vanlig gräsklippare.. Jag är nöjd med worx men hade högre förväntningar..
Kan inte hålla med dig. Hade 20% mossa och den försvann när Landroiden började att arbeta. Sedan är det svårt att jämföra då väder och mängd vatten har en stor betydelse. Klipper man med vanlig under juni och sedan med en robot i juli så är det klart att den var finare i juni då det i regel regnar mer i juni månad. Det är även viktigt att gräset får vila några dagar. Om man använder automatisk programmering så klipper den inte på helger just för att gräset ska vila. Man märker det utmed slingan. Om den får vila lite då och då så blir det inga spår.
 
Petternicklas

Det är vad jag tycker!! Men så fort någon kritiserar maskinen så hugger du..Varför? Men man får vad man betalar för som vanligt. Grannen har en worx hemma och en Husqvarna 308 vid sommarstugan,han säger att det är som natt och dag klippmässigt på dom maskinerna.
 
  • Gilla
MrMad
  • Laddar…
peternicklas
Martin84 skrev:
Petternicklas

Det är vad jag tycker!! Men så fort någon kritiserar maskinen så hugger du..Varför? Men man får vad man betalar för som vanligt. Grannen har en worx hemma och en Husqvarna 308 vid sommarstugan,han säger att det är som natt och dag klippmässigt på dom maskinerna.
Håller inte med dig.https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2-0.208892/page-202#post-2056162 Man måste även kolla under vilka förutsättningar som de arbetar under. Du skriver om din granne, är det exakt samma förhållande med vatten, jord mm. för att kunna göra en 100% korrekt analys? Det är som att skriva: var på västkusten hela sommaren, bara regn aldrig mer västkusten för att de hade 2 dagars sol när de kom hem till ostkusten? Vi har t.ex. massiv lerjord som håller gräset mycket bra under en längre torka men när det väl blir torrt så får Landroiden stanna hemma annars blir det inget gräs kvar. Landroiden sliter lite väl mycket på vissa ställe, har även tagit upp detta som en punkt till förbättring. Visst, man får vad man betalar för. Grannen har en HQ för 22500:-, vi har samma jordtyp och det som skiljer de båda gräsmattorna åt är vissa ränder utmed slingan när Landroiden ska gå hem. Annars kan vi inte se någon större skillnad på klippkvaliteten. Även HQ kan lämna ränder när den följer slingan, men alls lika mycket.
 
peternicklas skrev:
Nu är jag allmänt trött på dina väldigt onödiga kommentarer. Håll dig till Boschsidan då du har en Bosch. Du har INGEN som helst kunskap om Worx så sluta med dina ogrundade inlägg!
Leser nyheten du la ut på Bosch forumet at dom kommer at ytterligare forbettra sina roboter med smatphone styrning och WiFi uppdateringar ... det blir grejer .


En behøver väl inte ha så mycket kunskap før at sammenligne 2 bilder av typen før och efter. Detta ser inte bra ut och jag förstår at han inte er nøyd med så mycket oklippat gräs.

Mitt forslag er at utøka klipptiden med nogra timmer pr dygn intill den klarar å holde gresset nede i ønskad høyd. Så kan man heller minska denne tiden nogt mot høsten nær gresset slutar at veksa.

Hvad er ditt forslag ?
 
Vad är det då som ger dig rätten att konstant klaga på Bosch i alla möjliga trådar, du har väl ingen? Det är klart att rcjofo får vara med och diskutera om han/hon har en annan åsikt. Hur lång tid en Worx behöver jobba kan man kanske läsa sig till? Och huruvida gräs behöver vila har väl knappast med Worx att göra?
Personligen tror jag att det automatiska programmet inte klipper på lördag och söndag eftersom det är då man förväntas tillbringa tid på gräsmattan. Har du någon källa till att det behöver vila så tar jag gärna emot den, jag har nämligen inte koll på det (trots att jag har en Worx...).
 
Redigerat av moderator:
Jag hade problem med oklippta tufsar på gräsmattan med min Worx. Jag la om slingan och det blev mycket bättre!

Det visade sig att den ofta hade otur och "studsade bort" från ett område i mitten av gräsmattan, pga två öar jag gjort. Därför blev det inte så ofta klippt där och alltså tufsigt. Jag gjorde öarna mera avlånga och rektangulära så att den oftare "studsar" tillbaka mot mitten istället för att ta smita bort till någon långsida. Det gjorde stor skillnad!
 
peternicklas
MrMad skrev:
Vad är det då som ger dig rätten att konstant klaga på Bosch i alla möjliga trådar, du har väl ingen? Det är klart att rcjofo får vara med och diskutera om han/hon har en annan åsikt. Hur lång tid en Worx behöver jobba kan man kanske läsa sig till? Och huruvida gräs behöver vila har väl knappast med Worx att göra?
Personligen tror jag att det automatiska programmet inte klipper på lördag och söndag eftersom det är då man förväntas tillbringa tid på gräsmattan. Har du någon källa till att det behöver vila så tar jag gärna emot den, jag har nämligen inte koll på det (trots att jag har en Worx...).
Hade beställt en och är mycket glad att jag avbeställde den. Dock så skriver jag mycket sällan i Boschtråden då jag inte har egen erfarenhet av den utan bara vad andra har skrivet. Tycker fortfarande att deras klippsystem är mycket bra men en produktkvalitet som inte finns. Ska se om jag hittar källan till gräsets behov av vila och det har givetvis inte med Worx att göra. Undrar om det inte stod i manualen eller kanske i Boschmanualen.
 
peternicklas
martin43 skrev:
Jag hade problem med oklippta tufsar på gräsmattan med min Worx. Jag la om slingan och det blev mycket bättre!

Det visade sig att den ofta hade otur och "studsade bort" från ett område i mitten av gräsmattan, pga två öar jag gjort. Därför blev det inte så ofta klippt där och alltså tufsigt. Jag gjorde öarna mera avlånga och rektangulära så att den oftare "studsar" tillbaka mot mitten istället för att ta smita bort till någon långsida. Det gjorde stor skillnad!
Hade samma problem med trianglar som inte blev klippta vid några öar. Ändrade slingan tillsammans med uppdateringen så blev det mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.