peternicklas skrev:
Stod och tittade på en mörkgrön ful sak i gå:pr. Även den hade stora problem att köra rakt. På en sträcka av 40m. så avvek den med c:a 4m. :eek:
Jag hörde grannens mörkgröna sak nyss som försökte ta sig upp för en lätt lutande slänt.

Stackars grannen fick som vanligt springa ut i kalsonger och ge den hjälp samtidigt som min tysta duktiga sak glatt klippte på min sida om staketet :)
 
Är det någon som fått "2.3 Anpassa arbetsområdet" att fungera?

I manualen står det att man skall flytta ut klipparen och trycka på hemknappen. Därefter skall man trycka på stopp när man kommer in i det nya arbetsområdet och sedan trycka på knappen 2.
Det enda som händer när jag trycker på 2 är att jag får upp statusbilden på alla givare. Även om jag sen fortsätter och med samma manöver 2ggr till så har jag bara ett (1) arbetsområde att välja på. Har testat ett par gången men det verkar inte registreras.

(Firmware v0.61)
 
Jag har löst problemet med mina idegranar och andra mer eller mindre tillfälliga hinder. Köpt s.k. buskstöd på Granngården, grov grönplastad metalltråd som jag klipper och böjer till ett spetsigt U och sticker ner i marken. Någon dm upp räcker för att klipparen ska stoppa och vända. I stället för att sätta lökar vid begränsningstråden kan man sätta dem som tillfälliga öar en bit ut i gräsmattan som man skyddar med tillfälliga nedstuckna U:n runtom.
 
Nicke Nyfiken
Strega skrev:
Jag har löst problemet med mina idegranar och andra mer eller mindre tillfälliga hinder. Köpt s.k. buskstöd på Granngården, grov grönplastad metalltråd som jag klipper och böjer till ett spetsigt U och sticker ner i marken. Någon dm upp räcker för att klipparen ska stoppa och vända. I stället för att sätta lökar vid begränsningstråden kan man sätta dem som tillfälliga öar en bit ut i gräsmattan som man skyddar med tillfälliga nedstuckna U:n runtom.
Vore fint med en bild!
För mig är ett spetsigt U mer likt ett V :surprised: så jag fattar nog inte riktigt hur det ser ut.
 
Worx 2.0 tappar datuminställningarna..

Hallå!
Haft min 2.0 a på reparation.. Det stora kretskortet byttes ut... detta pga hjulmotor block.. klipparen gick i cirklar runt runt osv.. Allt detta verkar nu åtgärdat men..

Nu efter reparationen har den börjat tappa datum och tidsinställlningarna.. Vet ej om det har något samband med utbytet av stora kretskortet men det verkar högst sannolikt då detta aldrig hänt innan kretskort bytet..

Någon annan som varit med om detta med datum/tid som "tappas" Någon som åtgärdat detta på något enkelt vis.? eller vet vad det beror på att den gör så/tappar inställningarna..

Tacksam för alla tips / förslag synpunkter och liknande.
 
Efter att ha lagt om min slinga vill jag ge ett allmänt tips som kan spara en hel del tid:
När ni lägger ut slingan, lägg ut "reservkabel" på strategiska ställen!

Dvs lite här och där vänder man och backar två meter innan man fortsätter, dvs TRE kablar parallellt. Då har man 4 meter i reserv att "rulla ut" och man kan även "rulla in" kabel om det behövs, utan att påverka resten av slingan. T.ex. gör man detta innan man går ut till en ö eller där man har många svängar som man kanske vill justera senare.
Jag har 4-5 såna här "reserver" utlagda nu vilket jag är rätt tacksam för efter att ha justerat två gånger sen jag la om slingan. Landroiden märker inget, tre parallella blir samma som en st.

Första gången la jag den strikt enligt manualen och utan extra tråd = gick inte att justera ett jota utan att dra upp hela skiten, vilket också var vad jag gjorde. :/
 
  • Gilla
Strega
  • Laddar…
Nicke Nyfiken skrev:
Vore fint med en bild!
För mig är ett spetsigt U mer likt ett V :surprised: så jag fattar nog inte riktigt hur det ser ut.
Så här fast lite längre, det här är ungefär vad som behöver vara över marken. När man böjer "rakt av" får man den här formen. Blir snyggt och knappt synligt på gräsmattan, dessutom ofarligt.
Ser kanske klent ut men sitter stadigt i marken och Landroid backar direkt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.granngarden.se/product/buskst-d-fj-ders-gr-n-5mm-35cm
 
Redigerat:
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Hur många skarvar kan man ha på en slinga? Efter altanbygge så var jag tvungen att dra om ca: halva slingan. Tyvärr så drog jag av kabeln på fler ställen, och det blev totalt 4 skarvar. Nu blinkar lampan på laddstationen, gjorde om alla skarvningar utan resultat så jag misstänker att det kanske är för många för att det skall funka. Använder poolrobots förstärkta kabel och worx original, dock skulle det inte vara några problem enligt poolrobot att skarva med deras.
 
slaskankan skrev:
Hur många skarvar kan man ha på en slinga? Efter altanbygge så var jag tvungen att dra om ca: halva slingan. Tyvärr så drog jag av kabeln på fler ställen, och det blev totalt 4 skarvar. Nu blinkar lampan på laddstationen, gjorde om alla skarvningar utan resultat så jag misstänker att det kanske är för många för att det skall funka. Använder poolrobots förstärkta kabel och worx original, dock skulle det inte vara några problem enligt poolrobot att skarva med deras.
Borde funka med skarvarna tycker jag. Skulle rekommendera att mäta kabeln med en multimeter så du är säker på att kabeln har kontakt hela vägen.
 
slaskankan skrev:
Hur många skarvar kan man ha på en slinga? Efter altanbygge så var jag tvungen att dra om ca: halva slingan. Tyvärr så drog jag av kabeln på fler ställen, och det blev totalt 4 skarvar. Nu blinkar lampan på laddstationen, gjorde om alla skarvningar utan resultat så jag misstänker att det kanske är för många för att det skall funka. Använder poolrobots förstärkta kabel och worx original, dock skulle det inte vara några problem enligt poolrobot att skarva med deras.
Jag har över 10st skarvar och säkert 30 meter FK-1,5.
Dvs ca 20st skarvhylsor och det går hittills.
 
Nicke Nyfiken
slaskankan skrev:
Hur många skarvar kan man ha på en slinga? Efter altanbygge så var jag tvungen att dra om ca: halva slingan. Tyvärr så drog jag av kabeln på fler ställen, och det blev totalt 4 skarvar. Nu blinkar lampan på laddstationen, gjorde om alla skarvningar utan resultat så jag misstänker att det kanske är för många för att det skall funka. Använder poolrobots förstärkta kabel och worx original, dock skulle det inte vara några problem enligt poolrobot att skarva med deras.
Antalet skarvar är inte problemet. Man kan i princip ha hur många skarvar som helst så länge de är korrekt utförda. Så frågan är hur du skarvat trådarna?

Om du råkat dra av tråden på flera ställen när du skulle ta upp den så vittnar det om att slingan blivit utsatt för ganska kraftigt "våld" och troligen har den då blivit skadad.

Utan att veta hur du skarvat tråden så gissar jag ändå på att tråden blivit skadad i samband med upptagningen. Gör en ordentlig resistansmätning med en multimeter. Får du felaktiga värden så får du mäta mellan varje skarv för att hitta den defekta biten av tråden.

Men prova först att koppla in en liten bit tråd mellan anslutningarna för slingan i laddstationen så att du ser att det blir grönt ljus. Skulle vara förargligt att lägga tid och energi på att felsöka tråden om felet är i laddstationen. :|
 
Redigerat:
Jag har skarvat med Vulktejp samt Eltejp. Har även haft några ton grus i gräskanten samt en minigrävare som kört fram och tillbaka vid kabeln, så något har hänt med den kabeln. Jag drog bort mina skarvningar och slingade om med 1 skarv istället. Testade att dra den till laddstationen och då lyste det grönt, så därav förstod jag att något hänt med den gamla kabeln. Den var som sagt inte av någonstans men som skrevs så har den blivit utsatt för vissa saker och därmed gått sönder.
 
Då har slingan säkert töjts ut av belastningen, så att ledarna inne i kabeln gått av, men höljet är intakt.
Höljet är ju lite elastiskt, men det är inte kopparledningarna inne i det.
 
Vågar man fästa en fibaro sensor på skalet för att övervaka den?

Tänkte sätta magneten på klipparen och en fibaro door window sensor inuti laddatationen eller i alla fall skyddat av plast på laddstationen. Tror ni den blir knäpp av en liten magnet på skalet?
 
xayide skrev:
Vågar man fästa en fibaro sensor på skalet för att övervaka den?

Tänkte sätta magneten på klipparen och en fibaro door window sensor inuti laddatationen eller i alla fall skyddat av plast på laddstationen. Tror ni den blir knäpp av en liten magnet på skalet?
Intressant fråga. Tryck på 2 på displayen och veva runt lite med magneten framför slingsensorerna så ser du om de påverkas. Annars får du väl hänga magneten på en liten vippa som trycks in när landroiden parkerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.